Foutmeldingen

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Feb 2016, 20:18

Foutmeldingen

Berichtdoor Wima » 14 Apr 2018, 13:48

Regelmatig worden dit soort foutmeldingen gegenereerd terwijl de software niet aangepast is.
C:\Users\Wiman\Documents\Arduino\libraries\I2Cdev\msp430_i2c.c:13:20: fatal error: msp430.h: No such file or directory

#include <msp430.h>

In de map Libraies staar een map MSP430 met daarin MSP430.h

De file msp430.h staat inmiddels op meerdere plaatsen, wat is de juiste positie en structuur hiervoor?
Als een librarie verbeterd wordt door een nieuwe versie, waar moet sie dan geplaatst worden.
Is een librarie te koppelen aan een specifiek programma zodat dat over 5 jaar nog steeds werk?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Foutmeldingen

Berichtdoor Koepel » 14 Apr 2018, 15:48

Heb je nog steeds problemen met de mappen en files en libraries ? Dat is balen.

Dit is erg lastig om van een afstand te controleren.
Iedereen kan een library maken en bestanden namen geven. Het lijkt er op dat je twee libraries hebt waarvan één niet volledig is en beide een bestand hebben met dezelfde naam.

Soms is er een conflict, en dan geef ik een library of een bestand even een andere naam.

Om over 5 jaar je code nog te kunnen wijzigen en te compileren is volgens mij de beste oplossing om alles regelmatig te vernieuwen en aan te passen. Dus ik hou mijn Arduino IDE op de laatste stabiele versie. Ik probeer zoveel mogelijk originele Arduino software te gebruiken, dus ik gebruik wel compatible clone boards, maar zo weinig mogelijk speciale boards van bijvoorbeeld Sparkfun of Adafruit. Soms plaats ik de bestanden van een library in de map van het project zelf, zodat die bestanden zoals ze zijn bij het project blijven. Soms moet ik na een paar jaar de sketch bijwerken omdat er iets is veranderd.

Je kunt beginnen om in je sketch te vermelden welke libraries je gebruikt en waar die vandaan komen.

Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Feb 2016, 20:18

Re: Foutmeldingen

Berichtdoor Wima » 14 Apr 2018, 16:58

Is het mogelijk om een zip versie van de applicatie software terug te zetten zodat de betreffende include files op de juiste positie komen?

Is het mogelijk om meerdere veries van Arduino op een PC te laten staan?

Nu heb ik op twee PC's verschillende versies staan. De oudste versie, waarvan de applicatie software niet aangepast is, compileert nu ook met fouten door de updates van Arduino IDE. Nu had ik een applicatie waarbij ik even de batterij spanning wilde weergeven bij opstart en nu komen bosjes compiler errors te voorschijn. Dat is een heeel groot nadeel van de Arduino IDE. Is daar een mogelijke oplossing voor?
Moeten er in de map Libraries alleen maat mappen staan met de betreffende Librarie naam met inhoud of mag er een map met de Applicatie naam staan met daarin alle Include files welke in de applicatie software worden aangeroepen?

Al vast bedankt voor een reactie.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Foutmeldingen

Berichtdoor nicoverduin » 14 Apr 2018, 17:39

Ik zou gewoon die hele omgeving alsmede de sketch in een zip file knallen en dan ergens elders opslaan. Je kan de IDE als portable (de zip file downloaden en in een aparte folder uitpakken) dowlnloaden en installeren. Voeg daar aan toe de Documenten/Arduino folder en je hebt alles zoals het toen was. Inclusief de juiste compiler etc. Bij het uitpakken niets updaten enzo en klaar.
Een alternatief is bijvoorbeeld gebruik te maken van SVN. Dan kun je alle alles als een enkele versie opslaan en dan ook weer terugzetten. Maar dan moet je wel ff de tijd nemen om het allemaal te bevatten. 't is niet ff gauw doen en klaar.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Feb 2016, 20:18

Re: Foutmeldingen

Berichtdoor Wima » 14 Apr 2018, 18:48

Hartelijk dank voor u reactie.
Dat zippen is een oplossing voor de toekomst en ik zal u advies ter harte nemen om een IDE zo lang mogelijk NIET te updaten, het spul is dus niet compartible.
Dus dan maar via try en error uitvissen waar de compiler de include files verwacht want daarvan wordt ook geen melding gegeven.
Helaas is dat een zeer zwak punt van de compiler.
Het nadeel daarvan is dat na verloop van tijd de Include files op meerdere plaatsen voorkomen.
Het is mij echter nog niet duidelijk of de Include files alleen maar onder hun eigen naam .....h in de zelfde mapnaan mogen staan in de map Libraries???
Mij is ter oren gekomen dat ze op is een map met de applikatie software naam in de map Libraries mogen staan???
Wat is de functie van het bestand ArduinoWrapper ??

Met vriendelijke groet, Wim.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Foutmeldingen

Berichtdoor nicoverduin » 14 Apr 2018, 22:40

Bij de Arduino is de lokatie van eventuele libraries al hetzelfde sinds de eerste versies terug in 2005. Waar je nu achteraf tegen aanloopt is dat je mogelijk geen libraries kan vinden die compatibel zijn met de oude compiler versies.
Dat jij mogelijk niet op de hoogte bent van hoe de IDE werkt en waar libs ed moeten staan betekent is iets waar je zelf iets aan kan doen. Er zijn uitgebreide referenties op de Arduino site en ander lokaties. Immers ik weet het ook en ik ben geen Arduino IDE ontwikkelaar. En er is ook niet iemand geweest die het mij verteld. Wel kom ik erachter door intensief te zoeken en te lezen (is iets anders dan scannen) en te leren.
En hoe meer je dat doet, hoe meer je leert en weet.
Ik heb geen idee waar je de ArduinoWrapper vandaan hebt maar mogelijk vanwege die MSP.
"To wrap" betekent "inpakken". Er wordt veel gebruik gemaakt van "wrappers" om zo de ingewikkelde code in te pakken in een simpele functie die voor de gebruiker eenvoudig is te benaderen zonder dat je uberhaupt enig idee hebt wat er feitelijk gebeurt. Zelfs de meest eenvoudige functies voor de Atmel familie zijn ingepakt in functies die voor eenieder toegankelijk zijn,.
Hadden ze dat niet gedaan, dan was de Arduino nooit zo succesvol geweest als nu. Tenslotte wie gaat er een ruim 1000 pagina tellende datasheet bestuderen om een chip op de juiste manier aan te sturen.

Terugkomend op jouw probleem:
Als jouw code 5 jaar geleden is ontwikkelt, dan heb je wel een paar uitdagingen:
a) de fouten oplossen in de compiler uitvoer
b) libraries aanpassen die compatibel zijn met de laatste uitvoering

Niets nieuws.... Als een fabrikant migreert naar een nieuwe versie krijg je de tijd om mee te migreren. Kom je 5 jaar later dan heb je pech. Als je de warning level op zijn hoogst zet (zoals in de Arduino/Eclipse IDE Sloeber) dan vliegen er zat waarschuwingen om je oren dat bepaalde manieren van coderen obsolete zijn. M.a.w. op enig moment worden deze wijzigingen fouten en als je niet mee bent gegaan ben je de pineut.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Foutmeldingen

Berichtdoor Koepel » 15 Apr 2018, 09:09

Op dit moment zit er een bug in de Arduino IDE met de boards of libraries die vanuit de Arduino IDE gedownload worden.
Ik weet zeker dat mijn Arduino IDE alles goed had, maar toch liep het vast: https://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=2931#p22045.
Wanneer je de oude versies blijft gebruiken, dan krijg je dus niet eventuele verbeteringen.

Bij de voorkeuren in de Arduino IDE staan bovenaan en onderaan een map en een bestand genoemd:
"Sketchbooklocatie" en "...preferences.txt".
Dat zijn de belangrijkste mappen.

De "Sketchbooklocatie" is voor voor je projecten en de "libraries".
Volgens mij mag een map onder die "libraries" elke naam hebben, alles onder "libraries" wordt doorzocht. Daarom krijg je ook zo snel conflicten als er dezelfde dingen in staan.

De map waar de "preferences.txt" in staat, is de verborgen "arduino15" map. Daar worden de extra boards in gedownload.

Je kunt meerdere Arduino IDE versies naast elkaar gebruiken, maar doe dat dan op de speciale "portable" manier.
https://www.arduino.cc/en/Guide/PortableIDE
Als je dat niet doet, dan wordt dezelfde "Sketchbooklocate" en dezelfde "arduino15" map gebruikt.
Ik kies er zelf voor om een paar verschillende Arduino IDE versies elk in hun eigen map uit te pakken, en ze te starten vanaf die map. Dan heb ik dus dezelfde Sketchbooklocatie en dezelfde "arduino15" map met dezelfde preferences.

Er kunnen conflicten ontstaan tussen:
- De Arduino IDE met de standaard libraries.
- De libraries die je zelf download in de "libraries" map.
- De extra boards die je download.

Om even te proberen of een verse installatie zou helpen, dan kun je het beste de geinstalleerde Arduino IDE verwijderen en een nieuwe gebruiker aanmaken en daar een "portable" installatie doen.

Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Feb 2016, 20:18

Re: Foutmeldingen

Berichtdoor Wima » 15 Apr 2018, 14:11

Hallo beste mensen.
Ik heb dus een stevige uitdaging om alles weer aan de praat te krijgen.
De nieuwste versie IDE zal ik ophalen en de applicatie software gewoon opnieuw samenstellen met de updates van de libraties.
Hartelijk dank voor de info.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Foutmeldingen

Berichtdoor nicoverduin » 15 Apr 2018, 14:14

En mogelijk is dit een aanleiding om gelijk te upgraden naar de laatste versies.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: Foutmeldingen

Berichtdoor FPCUser » 15 Apr 2018, 15:33

Bibliotheken beheer, dat gaat soms vreemd..
Bij mij althans :D

Bijvoorbeeld, er zijn een aantal bibliotheken standaard in de installatiemap onder libraries worden geinstalleerd.
O.a. EEPROM, SD, Servo, Wire, noem maar op.

Ga ik echter m.b.v. de IDE, naar bibliotheken beheer en ga zoeken naar 'Bij te werken' bibliotheken,
dan kan het zijn dat ik ook een nieuwe versie van deze officiële standaard bibliotheken tegenkom.
Ga ik deze dan installeren, dan komt deze in de Arduino sketchbook map onder libraries terecht.
Ik heb dan twee bibliotheken met dezelfde naam maar andere versienummers, op verschillende plaatsen.

Ik heb tot dusver geen problemen daarmee ondervonden, maar ik vraag me toch af welke versie gebruikt wordt bij het compileren...

Volgende

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten