Probleem met biblioteken installeren

IDE gerelateerde berichten
Gebruikers-avatar
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Mrt 2018, 23:48
Woonplaats: Dordrecht

Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor Alwin » 22 Mrt 2018, 00:08

Hallo mede forumgasten,

Ik ben Nieuw op het gebied van arduino en alles wat daar mee samen hangt.
Ik tob nu al dagen met het probleem dat ik Bibliotheken wil updaten/installeren echter zowel onder Linux Mint als onder Windows 10 blijft Arduino IDE 1.8.6 gewoon hangen deze doet niets meer na het aan klikken van een update of nieuw pakket.
Ik probeer o.a. de ArduinoJSon bibliotheek te laden maar helaas steeds zonder resultaat.

Wie kan mij helpen? Liefts een oplossing voor Linux Mint 18.3, want dat is mijn core OS ;-)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor Koepel » 22 Mrt 2018, 00:24

Deze ? https://arduinojson.org/
Die zit gewoon in de "Bibliotheek Beheer" in de Arduino IDE. Heb je die van daaruit geïnstalleerd ?

De Cinnamon desktop is heel mooi, maar ik heb de gewone Ubuntu Mate.

De Arduino IDE werkt het beste als je in Windows 10 en linux alle Java hebt verwijderd.
Een jaar terug was in linux nog Java nodig, maar dat is gelukkig niet meer zo.
Installeer vooral geen Arduino dingen vanuit de repositories.

Wanneer je verschillende soorten versies door elkaar hebt, dan kun je beter opnieuw beginnen.
Verwijder de $HOME/.arduino15 map. In Windows is dat een verborgen "arduino15" map.
Verwijder alle oude versies van de Arduino IDE.
Het handigste is om met Synaptic op zoek te gaan naar Java en Arduino dingen die nog ergens kunnen rondhangen.
Download het linux *.tar.xz bestand en zet dat in een map. Ik gebruik gewoon een map ergens onder mijn eigen home map.
Pak het daar uit en maak een snelkoppeling naar het "arduino" bestand. De scripts om te installeren gebruik ik niet eens.

Als dat allemaal is gelukt, en je loopt vast, vertel dan precies wat je doet, dan probeer ik hetzelfde te doen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Mrt 2018, 23:48
Woonplaats: Dordrecht

Re: Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor Alwin » 22 Mrt 2018, 12:47

Ik geb geprobeerd wat je schreef, echter zonder sucses.
Inmiddels Linux Ubuntu 16.04.4 Mate geinstalleerd met het zelfde resultaat.
Ik heb de https://www.arduino.cc/download_handler.php?f=/arduino-1.8.5-linux64.tar.xz gedownload, en uitgepakt in de Downloads folder
ik heb dar een map portable aangemaakt en vervolgens arduino gestart.
So far so good. Wanneer ik nu naar sketch-->Library Manager ga en daar bij Type Updateble klik en dan bij Adafruit Circuit Playgroun.... op Update klik dan krijg ik onderin:
Code: Alles selecteren
Downloading library: Adafruit Circuit Playground Downloaded 0kb of 472kb.

en daar blijft het bij ik kan vervolgens niets meer.
Kijk ik in de aangemaakte portable folder dan zie ik een 2 folders die zijn aangemaakt "sketchbook" en "staging" en 2 bestanden library_index.json en preferences.txt.

ik de folder "stagging -> libraries" zie ik wel dat er een Adafruit_Circuit_Playground-1.8.0.zip bestandje wordt aangemaakt, maar deze is maar 0bytes

Dit probleem dus nu al dagen en op verschillende systemen het zelfde probleem.
Windows 10 Pro "schone install"
Linux Mint "Sylvia"
en nu Linux Ubuntu 16.04.4 Mate

Ik snap er werkelijk niets meer van.
Graag uw hulp en advies.

P.S. mijn Linux mint starte niet meer op na het verwijderen van alle Java :oops:

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor nicoverduin » 22 Mrt 2018, 15:00

En als je nu eens een hele andere library pakt van een andere leverancier?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor Koepel » 22 Mrt 2018, 15:32

Sorry dat je linux opnieuw moest installeren. Linux Mint heeft zelf geen Java nodig, dus misschien heb je teveel verwijderd. Dat is bijna altijd op te lossen met wat command line linux kennis. Linux Mint is in de basis hetzelfde als Ubuntu Mate.

Wauw, ik probeerde de Adafruit Circuit Playground opnieuw te installeren, en mijn computer bleef lange tijd op 100% CPU en 100% geheugen gebruik zitten. Terwijl ik een SSD harddisk heb en 16 GByte geheugen.

Het lijkt er op dat je driedubbel pech hebt.

Wat wil je gaan doen met Arduino ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor Koepel » 22 Mrt 2018, 18:25

Nog even een opmerking: Je schrijft over de "portable" map, maar dat vereist dat je de indeling hebt zoals voorgeschreven. Dat doe ik niet. Ik heb onder mijn home map een map voor verschillende programma's (Eagle, meerdere versies Arduino IDE, en zo). Dus ik unpack het in een map, en verder doe ik niets. Alleen een verwijzing er naar toe om te starten.

Ik heb nog niet gekeken waar de "arduino15" map komt met de "portable" map.

Heb je steeds de "portable" map gebruikt ? ook in Windows ?

https://www.arduino.cc/en/Guide/PortableIDE

Gebruikers-avatar
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Mrt 2018, 23:48
Woonplaats: Dordrecht

Re: Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor Alwin » 22 Mrt 2018, 18:44

Bedankt voor alle hulp en het mee denken en nee ik heb als laatste redmiddel de portable optie geprobeerd maar dus zonder suc6.
Ik heb nu weer een schoon systeem en ga het gewoon opnieuw proberen.
Ik wil graag het volgende namelijk en daar heb ik een aantal bibliotheken voor nodig: https://github.com/xoseperez/espurna/wiki/ArduinoIDE

Boards installeren gaat echter wel prima via de board beheer echter nog steeds geen suc6 met de bibliotheken ;-(

Heb nu wederom een uitgepakte versie op mijn schijf onder /home/Arduino-1.8.5
moei ik deze nog rechten geven of is het zo klaar?
Ik start vanuit deze map arduino gewoon op. Boards zijn geupdate. moet ik nog iets aanpassen bij Voorkeuren?
schetsboek locatie staat daar op /home/alwin/Arduino namelijk.

Wanneer ik op "More Info" klik en naar de betreffende site ga en daar de zip download en vervolgens installeer werkt het wel.
Het lijkt dus ergens fout de gaan met het automatisch downloaden. toch een rechten kwestie??

Ik zie dat de versies die ik automatisch heb geprobeerd terug te vinden zijn in /.arduino15/staging/libraries als 0 bytes bestanden.
Daar zit dus ergens de crux vermoet ik alleen weet ik het niet te fixen ;-)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor nicoverduin » 22 Mrt 2018, 20:03

Onder windows10 kan je toch gewoon als zip downloaden en uitpakken in documenten/Arduino/libraries?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

Re: Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor Duckman » 24 Mrt 2018, 18:06

In Linux mint hebt ik twee libraries toe gevoegd. De standaard manier via de IDE werkt niet echt. Ik heb de (uitgepakte) map waar alles in staat in "/usr/share/arduino/libraries/" er bij gezet, je hebt root rechten nodig. Let er wel ff op dat de map geen under_score mag hebben (alleen cijfers en letter mogen) Dan de IDE opnieuw opstarten. Als er voorbeeld programma's bij zitten, komen die ook bij de voorbeelden er bij. Onder windows heb ik dit nog niet geprobeerd suc6

Heb trouwens Mint met KDE ;)
Ter Leeringe ende Vermaeck

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem met biblioteken installeren

Berichtdoor Koepel » 25 Mrt 2018, 01:44

@Alwin, hoe gaat het ?

Voor het installeren en compileren kunnen er geen rechten problemen zijn. Voor het uploaden is het misschien nodig om je aan de dialout groep toe te voegen, verder heeft een programmer soms USB rechten nodig, en er was een programma dat de seriele poort steeds probeert in de war te sturen (ik ben even de naam kwijt).

Dat mijn computer lange tijd op 100% CPU en 100% geheugen zat, dat was een bug. Blijkbaar gaat er sneller iets mis als er veel libraries geïnstalleerd zijn. Waarschijnlijk een bug in de Arduino IDE, en misschien iets verkeerd met de grote database van geïnstalleerde libraries. Ik zag een json text bestand van 4Mbyte. Misschien kan een fout in een pakket de Arduino IDE verkeerd beïnvloeden. Kortom, al gauw een stuk of 3 fouten bij elkaar.

Nadat ik de $HOME/.arduino15 map had verwijderd en heel mijn $HOME/Arduino/libraries map had leeggehaald, toen werkte mijn Arduino IDE weer. Toen kon ik wel weer een library downloaden.
Ik heb dus het bestand van Arduino.cc uitgepakt in een map onder mijn home map. Dat zijn de systeembestanden van Arduino. Het is niet de bedoeling dat je daar iets aan wijzigt. Ik weet niet waar @Duckman de /usr/share/arduino/libraries/ map vandaan haalt, ik heb die map niet.

Volgende

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten