gebruik bibliotheken

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Dec 2017, 18:04

gebruik bibliotheken

Berichtdoor Puffeltje » 17 Feb 2018, 14:32

Sinds kort gestart met Arduino, en heb de volgende vraag:

een bibliotheek bevat vaak vele procedures welke je mogelijk niet allemaal nodig hebt in je applicatie. Kun je op een makkelijke manier alleen de benodigde procedures in je applicatie hangen, en dus de 'overbodige' procedures weglaten waardoor je geheugenruimte kunt besparen? Ik ga er op het ogenblik namelijk van uit dat bij gebruik van een bibliotheek de gehele bibliotheek opgenomen word in de applicatie, of maak ik hier al een denkfout?

Voorbeeldje:
op mijn TFT-scherm gebruik ik alleen lijnen maar geen cirkels. Alle cirkelgerelateerde procedures zou ik dan niet in mijn applicatie willen zien.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: gebruik bibliotheken

Berichtdoor Koepel » 17 Feb 2018, 16:26

De compiler snuffelt alles door en laat weg wat niet gebruikt wordt.
Tenzij de functies zo sterk in elkaar gedraaid zijn dat ze afhankelijk van elkaar zijn. Dan heeft de compiler geen andere keus om dat ook maar mee te nemen.

Een TFT bibliotheek van bijvoorbeeld Adafruit vraagt nogal wat geheugen. Dan kun je beter een ARM Cortex processor nemen, zoals de Arduino Zero, Arduino Due of Arduino M0.

Wanneer je een Arduino Uno hebt, dan kun je ook overstappen op een Arduino Mega 2560. Dat is nog steeds dezelfde familie als de Arduino Uno, maar dan groter.

Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Dec 2017, 18:04

Re: gebruik bibliotheken

Berichtdoor Puffeltje » 17 Feb 2018, 16:42

Op het ogenblik gebruik ik de Arduino M0 pro zodat ik via Atmel Studio gebruik kan maken van de debugger. Dat is dus zo te horen een juiste keus geweest.

Op het ogenblik gebruik ik daadwerkelijk de bibliotheek van Adafruit. (Wil uiteindelijk de PDQ-bibliotheken gebruiken maar krijg deze nu nog niet werkend op de SAMD, nog even te weinig kennis om dit werkend te krijgen. Eerst maar stapje voor stapje de programmeertaal in de vingers krijgen)

Fijn te horen dat alle overbodige niet gebruikte meuk er al uit gehaald word.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: gebruik bibliotheken

Berichtdoor Koepel » 17 Feb 2018, 16:59

Goed bezig :D

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: gebruik bibliotheken

Berichtdoor shooter » 19 Feb 2018, 21:25

Een lib wordt altijd geheel gecompileerd, tenzij je er zelf allerlei compilevoorwaarden aanhangt, en ja je kunt zeker de cirkel eruithalen,en dat help natuurlijk in geheugen, maar een update of als er dan iets fout gaat is dan erg moeilijk zoeken natuurlijk.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten