Onbekend USB apparaat.

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Onbekend USB apparaat.

Berichtdoor benvo » 07 Nov 2017, 16:14

Hallo allemaal,

Ik wil mijn aquariumcontroller updaten. Dit deed ik en doe ik altijd middels een USB aansluiting. (Flashing) Automatisch werd voor mijn Arduino Uno poort 4 gevonden. Nu echter, zonder aanwijsbare redenen, niet meer.
Ik krijg het bericht, "Verzoek voor het apparaatdescriptor is mislukt. Nu is dat een probleem dat kennelijk vaak voorkomt en het kent dus ook vele tips die tot een oplossing zouden moeten leiden. Bij werken al die oplossingen tot nu toe niet. Ik werk met een Windows 10 computer. Omdat ik dacht en denk aan een stuurprogramma fout heb ik geprobeerd om nieuw(st)e Arduino software te downloaden en te gebruiken waarbij ik de oude software heb verwijderd inclusief de verborgen (15) bestanden. Het helpt niet. Het gekke is dat de Arduino Mega die ik gebruik in een andere sketch het wél doet, deze zit op com3. Ook wanneer ik het arduino.inf bestand installeer, een advies op Arduino.cc, dat ook niet werkt. Wanneer ik in apparaat beheer kijk en op, "details bestuurprogramma" klik (onder eigenschappen) er gezegd wordt dat er geen stuurprogramma is vereist of geladen is voor dit apparaat. Wanneer ik een driver wil installeren wordt er weer gezegd dat alle vereiste drivers al aanwezig zijn. Er wordt in apparaatbeheer ook nog gewag gemaakt van code 43. Googelen voor een oplossing heeft me ook niet geholpen. Is er iemand die een oplossing voor dit probleem heeft?

Advertisement

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Onbekend USB apparaat.

Berichtdoor benvo » 08 Nov 2017, 13:04

Jammer, niemand weet een oplossing?

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Onbekend USB apparaat.

Berichtdoor Rudi » 08 Nov 2017, 13:17

Een eerste stap is om te achterhalen waar de oorzaak zich situeert.
Sluit je Arduino eens aan op een andere pc. Verhuist het probleem mee, dan is er iets fout met de Arduino.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Onbekend USB apparaat.

Berichtdoor Koepel » 08 Nov 2017, 14:50

Kies altijd het board en de poort.
Dat het (soms) automatisch gaat, dat is een extraatje, dat is er de laatste jaren bijgekomen. Dat werkt bij mij ook niet altijd.

Wanneer je de juiste poort hebt geselecteerd, en je Arduino board niet wordt gevonden, dan heb je een serieus probleem. Maak alles los van het Arduino board en zorg voor een goede USB-kabel. Lukt het dan nog niet, dan is misschien de bootloader of de firmware op de usb-serial chip stuk.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Onbekend USB apparaat.

Berichtdoor benvo » 08 Nov 2017, 16:38

Meer en meer lijkt dit op een driver probleem. Enerzijds wordt er gemeld dat er geen driver is geladen of vereist is. Aan de andere kant wordt er verteld, wanneer ik poog Arduino drivers te installeren, dat alle drivers al aanwezig zijn. Je zou dus zeggen dat de benodigde driver er is maar kennelijk niet wordt geladen. Heel vreemd allemaal, alles heeft altijd goed gewerkt. Wanneer er wordt gezocht door Windows in de Arduino/drivers map krijg ik de mededeling dat er geen geschikte driver gevonden wordt. (OS Windows 10, 64 bit) Welke driver zou er gepakt moeten worden: Arduino.inf? De software is geladen met de Windows installer maar ook met een Zipfile. Beide doen het niet. Ook heb ik pogingen gedaan om de startinstellingen van Windows aan te passen om zo niet door Windows ondertekende driverversies te kunnen inladen. Ook zonder succes. Verschillende USB kabels maakten geen verschil. Overigens mijn Uno heeft geen 340 chip o.i.d.

Groet,
Ben.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Onbekend USB apparaat.

Berichtdoor benvo » 08 Nov 2017, 16:42

Koepel schreef:Kies altijd het board en de poort.
Dat het (soms) automatisch gaat, dat is een extraatje, dat is er de laatste jaren bijgekomen. Dat werkt bij mij ook niet altijd.

Wanneer je de juiste poort hebt geselecteerd, en je Arduino board niet wordt gevonden, dan heb je een serieus probleem. Maak alles los van het Arduino board en zorg voor een goede USB-kabel. Lukt het dan nog niet, dan is misschien de bootloader of de firmware op de usb-serial chip stuk.



De poort is niet te selecteren. Hij is grijs. Het board wel. Rechtsonderaan het IDE scherm wordt wel gezegd dat de Uno op Com 4 staat, wat voorheen ook zo was.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Onbekend USB apparaat.

Berichtdoor Gij Kieken » 08 Nov 2017, 19:39

Weet natuurlijk niet welke sketch er nu in Arduino zit.
Maar stel dat je Serial.begin () in de Setup() had en een paar prints in de loop,dan kun je testen met een ander Terminal programma of je verbinding krijgt.(Real term,etc...).
Of eens een andere pc aansluiten zoals reeds vermeld in vorige posts.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Onbekend USB apparaat.

Berichtdoor benvo » 09 Nov 2017, 15:09

Problem solved!


Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar het probleem is opgelost.
Na herhaaldelijk resetten van de Arduino gebeurde er niets. Na het afhalen van de spanning ook niets. Maar na herhaaldelijk afhalen van de spanning wel. Ik geloof dat ik zo ongeveer bij de 10e keer was maar toen toevallig ook wat langer de spanning van de Arduino haalde, zo'n 5 minuten doordat ik door de deurbel gestoord werd, werkte alles weer.

Dank voor het meedenken!

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten