IDE, kleine probleempjes.

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Sep 2016, 07:22

IDE, kleine probleempjes.

Berichtdoor martin.k » 19 Feb 2017, 13:17

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden aan het stoeien met een UNO om een regeling voor een warmtepomp en zonnecollector te bouwen
Voor iemand met nauwelijks ervaring met programmeren (beetje Basic op de ZX-Specrum mid. 80's vorge eeuw) ben ik aardig gevorderd al zeg ik het zelf.
In de IDE twee dingen die me irriteren, in de serial monitor blijft het beeld scrollen. Dat kun je uitzetten maar dan lopen de prints buiten beeld.
Ik zou graag de laatste print steeds willen overschrijven zodat het beeld stil blijft staan. Gezocht maar niets hierover gevonden.
Tweede punt is het graden Celsius teken º met alt 167. De IDE blijft hier een Å voor zetten.
Niet onoverkomelijk maar wel irritant.
Iemand tips?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: IDE, kleine probleempjes.

Berichtdoor Gij Kieken » 19 Feb 2017, 13:51

Heb het zelf nog niet geprobeerd,(voor je eerste probleem)als je <CR> print dan een paar spaties (om bestaande tekens te wissen)opnieuw<CR> en dan je waarde.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: IDE, kleine probleempjes.

Berichtdoor Koepel » 19 Feb 2017, 18:33

Helaas, die irritaties blijven.

De Arduino seriële monitor gaat met de cursor niet terug naar het begin van een regel met '\r'. Je zou wel een ander terminal programma kunnen gebruiken die dat wel doet.

Met Alt+167 bedoel je extended ascii ?
Mijn toetsenbord heeft Altgr+Shift+;
https://en.wikipedia.org/wiki/Degree_symbol#Keyboard_entry
Arduino gebruikt UTF-8. Maar dat werkt verschillend voor Windows en linux en de seriële monitor heeft dat nog niet helemaal. Maar heel langzaam aan gaat alles naar UTF-8. Waar je nu naar zit te kijken is trouwens ook UTF-8, want dat is wat dit forum gebruikt: °C µF ± €

De seriële monitor is vooral bedoeld om (debug)gegevens door te geven. Wanneer je een mooi resultaat wilt hebben, dan zul je zelf iets moeten maken.

Die ascii terminals hebben we achter ons gelaten ;)
plain code
.
_.--.._ ..----.. _..--.
,' `' `' _ `.
: ,'; `.`. :
| : / \ ) |
: `: __ __ : ;
`-.| (o_) __ (o_) |-'
: ___ ;
__ \ (:::) / __
,' `. `. `-' ,' ,' `.
: `-._.`.. `---' _..'._.-' :
: ) / \`---''/ \' , ;
`._ . / `. / \ -'_.'
:-,' `.' `.-:
`'-._; SSt :_.-`'
/ \
_:__ __:_
,' _ `. ,' _ `.
/ ,' `. \ / ,' `. \
: : : : : : : :
| | | |::..____..| | | |
: :. ; ; : :. ; ;
\ `::.' ,' \ `::.' /
`-...-' `-....-'

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: IDE, kleine probleempjes.

Berichtdoor shooter » 20 Feb 2017, 20:25

Op de PC bestaat een gelijkaardig programma als de arduino IDE dat heet processing. daar kun je meer mee. de seriele monitor is echt bedoeld als monitor, dus elk teken dat binnenkomt, wordt op het scherm gezet
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: IDE, kleine probleempjes.

Berichtdoor benvo » 24 Feb 2017, 16:43

Dit gebruik ik in mijn temp.meting programma als ° teken:

lcd.print((char)223); // print ° teken.


Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: IDE, kleine probleempjes.

Berichtdoor Koepel » 23 Mrt 2017, 22:53

Voor wie dit nog leest: Arduino 1.8.2 heeft nu echt UTF-8 support voor de seriële monitor.
Dus zowel de sketch in het *.ino bestand, en de seriële monitor zouden nu volledig UTF-8 zijn.

Het zou dus goed gaan, als direct in het *.ino bestand de UTF-8 tekens gebruikt worden: € ° ± µ
Maar UTF-8 kan ook in de 'c' taal uitgeschreven worden:
Code: Alles selecteren
 Serial.print("\xE2\x82\xAC"); // euro-teken


Dan is er nog wel een probleem dat niet alle fonts alle UTF-8 tekens hebben. Bijvoorbeeld bij emoticons van UTF-8 vallen er in linux soms nog wat gaten, terwijl ze in Windows wel te zien zijn.

Helaas pakt dit forum geen emoticons in UTF-8, ik krijg een foutmelding als ik ze probeer toe te voegen.
Dingbats lukt wel: ✂ ✔
En andere rare dingen ook: 1⃣ 2⃣ 3⃣ ⌛ ☕ ♣ ☎
Weer iets geleerd: er bestaat een enkel teken voor de graden en de 'C' bij elkaar: ℃
┏━━━━━━
┃ x = ∰ ∜ ∞ / ₰
┗━━━━━━
Bijlagen
utf8.png
utf8.png (9.64 KiB) 5088 keer bekeken

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Seo-Ul-Tip en 9 gasten