voltage regelen van motorshield

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 22:12

voltage regelen van motorshield

Berichtdoor frisostolk » 18 Dec 2016, 22:17

Hallo iedereen,

Voor mijn pws maak ik een autootje met arduino, ik heb DC_Motors verbonden aan een motorshield en de motorshield draait op een 9V batterij. Alleen geeft de motor via een volt meter maar 1 volt aan, heeft er iemand een idee hoe ik dat kan regelen. (ik heb de max speed op 255 gezet wat volgens youtube het maximale is) ik heb de code als bestand bijgevoegd
Code: Alles selecteren
#include <AFMotor.h>
#include <Servo.h>

// DC motor on M2
AF_DCMotor motor(2);
AF_DCMotor motor2(3);
// DC hobby servo
Servo servo1;
// Stepper motor on M3+M4 48 steps per revolution
AF_Stepper stepper(48, 2);

void setup() {
  Serial.begin(9600);           // set up Serial library at 9600 bps
  Serial.println("Motor party!");
 
  // turn on servo
  servo1.attach(10);
   
// turn on motor #2
  motor2.setSpeed(255);
  motor.setSpeed(255);
  motor.run(RELEASE);
  motor2.run(RELEASE);
}
int button =0;
int licht =1;
int i;
int q;

// Test the DC motor, stepper and servo ALL AT ONCE!
void loop() {


if (analogRead(button)>1000){
  motor.run(FORWARD);
  motor2.run(FORWARD);
  for (i=0; i<255; i++) {                                                               
    motor.setSpeed(i);
    delay(10);
  }
  for (i=255; i>254; i--) {
    motor.setSpeed(i);
    delay(5000);
  }
  for(i=254; i>253; i--)  {
    motor2.setSpeed(100);
    delay(500);
  }
  for(i=253; i>252; i--)  {
    delay(2000);
    motor2.run(BACKWARD);
    delay(500);
  }
  for (i=252; i!=0; i--){
    motor.setSpeed(i);
    motor2.setSpeed(0);
    delay(10);
  }
  for (i=0; i<255; i++){
    motor.run(BACKWARD);
    motor.setSpeed(i);
    delay(10);
  }

   for (i=255; i>254; i--) {
    motor.setSpeed(i);
    delay(10000);
  }
    for (i=244; i!=0; i--){
    motor.setSpeed(i);
    delay(10);
  }
}
 

}

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: voltage regelen van motorshield

Berichtdoor Koepel » 18 Dec 2016, 22:53

Een 9V batterij is voor in een rookmelder. Met een Arduino heb je er weinig aan. Het levert meestal te weinig stroom voor een Arduino board, en voor een motor is levert het al helemaal te weinig stroom.

Je hebt dit board ? https://learn.adafruit.com/adafruit-motor-shield/.
Heb je die tutorial gevolgd ?
Maak dan een kleine sketch om alleen een DC motor te testen. Laat alles van de steppermotor weg.
Gebruik een gestabiliseerde voeding van bijvoorbeeld 9V.

Wat voor motors heb je ? Heb je er gegevens van ? Kun je er een foto van maken ?

Lees ook eens wat ik eerder vandaag over dat motor shield schreef (het begint met "Ew!") : http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=2201&start=10#p16492.

Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 22:12

Re: voltage regelen van motorshield

Berichtdoor frisostolk » 18 Dec 2016, 23:46

Bedankt voor je snelle reactie.
Deze motors gebruik ik http://business.conrad.nl/ce/nl/product/244478/Motraxx-Elektromotor-met-5-delig-anker-12-VDC-stationair-toerental-5700-omwmin/?ref=detview1&rt=detview1&rb=2
Ik gebruik inderdaad dat motorshield.
Hier is mijn sketch Afbeelding
Is mijn batterij dus gewoon te zwak?

Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 22:12

Re: voltage regelen van motorshield

Berichtdoor frisostolk » 18 Dec 2016, 23:48

het probleem met een andere batterij is dat het in de auto moet passen en dat de auto draadloos is. Is er een batterij die geschikt daarvoor is?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: voltage regelen van motorshield

Berichtdoor nicoverduin » 18 Dec 2016, 23:52

De batterij is veeeeeeeeeeel te zwak voor die motoren
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: voltage regelen van motorshield

Berichtdoor Koepel » 19 Dec 2016, 03:40

Bij Conrad staat een datasheet, daaruit blijkt dat de stall current zo'n 8.5A is.
Dan heb je dus een driver module nodig die 8.5A kan leveren. Je huidige driver (motor shield) kan 600mA leveren.
Deze kan 10A leveren : http://www.robotshop.com/eu/en/10a-5-30v-dual-channel-dc-motor-driver.html.

Sorry, maar zo is het nu eenmaal, de driver kan veel duurder zijn dan de motors.
Je wilt niet dat de driver doorbrandt zodra de motors even flink werk moeten leveren.
Moderne drivers hebben vaak een temperatuurbeveiliging en een stroombeveiliging. Maar een te kleine driver die de stroom begrenst zodat de motor niet zijn volle vermogen kan leveren is niet zo handig, dan kun je beter een kleinere motor kiezen.

Die motor kan een torque leveren van 16 Ncm. Heb je dat nodig ?

Als je twee van zulke motoren hebt, en je hebt een driver die de 8.5A kan leveren, en je wilt het maximum uit je motors halen, dan heb je een 12V accu nodig die 17A kan leveren. Dat is een flinke accu. Een 9V blokje kan 100mA leveren (als je geluk hebt).

Mijn conclusie is dat je driver (motor shield) 14 keer te weinig stroom kan leveren en je batterij 170 keer te weinig.

Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 22:12

Re: voltage regelen van motorshield

Berichtdoor frisostolk » 19 Dec 2016, 09:37

Beste koepel,
dus stel ik zou een batterij kopen van 600ma zou hij 6 keer zo hard lopen? want dat is denk ik wel voldoende!
heel erg bedankt voor je hulp

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: voltage regelen van motorshield

Berichtdoor Koepel » 19 Dec 2016, 11:13

Met welke driver ? Die driver die je nu hebt (motor shield) heeft de L293D, die heeft geen current limiting. Verder bestaat er helemaal geen accu of batterij die 600mA levert, dat is niet hoe een batterij werkt. Het zou er op neer komen dat je de driver opblaast of de batterij als het ware kortsluit. Met een iets sterkere batterij is het nog steeds de vraag of de motor zal lopen.

Als je twee van zulke motors hebt, dan heb je een accu of batterij nodig die 17A kan leveren. Dat is hoe het is.
Dus stel dat je een uur lang de accu wilt kunnen gebruiken, en de motors gemiddeld 1.5A per stuk vragen. Dan heb je een accu nodig met een capaciteit van 3Ah (in theorie), maar dan wel een accu die een piekstroom van 17A kan leveren. Mogelijk zul je een sterkere accu nodig hebben die wel geschikt is om die piekstroom te leveren.

Met een te kleine driver die wél current limiting heeft, zal de motor best lopen met 1 of 2A. Maar dan wordt de driver waarschijnlijk te warm en gaat de temperatuurbeveiling de stroom nog verder beperken. En dan heb je nog steeds een accu of batterij nodig die 2 of 4A kan leveren.

Probeer de motor eens uit met een paar adapters en accus die je kunt vinden, en meet de spanning en stroom en of de motor dan voldoende kracht levert.
Stel dat de motor het al aardig doet bij 5V, dan heb je niets aan die driver (motor shield), want die werkt niet bij 5V.


Wanneer je een goedkope speelgoedauto open maakt, dan is het mogelijk dat daar een motor in zit die een te hoge stall current heeft. Dan zitten er bijvoorbeeld transistors in om die motor aan te sturen die volgens de datasheet helemaal niet geschikt zijn voor die stall current. Er wordt dan vanuit gegaan dat de batterijen toch niet voldoende stroom kunnen leveren en dat er tijdelijk meer stroom door de transistors kan gaan dan wat in de datasheet staat. De batterijen en de speelgoedauto kunnen dus snel stuk gaan. Dat is echter niet de juiste manier om iets te ontwerpen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: voltage regelen van motorshield

Berichtdoor shooter » 22 Dec 2016, 20:53

die 4 aaa batterijen zijn voor de motoren, dat is dus 6 Volt, dat is maar net genoeg voor dit soort motorshields, maar goed het zal even werken, dus beter is het om een echte accu te gebruiken . de motorshield zal niet goed werken onder de 6 Volt hoor.
beste is 7.5 volt en hoger, jij meet 1 Volt, en dat is dus bijna kortsluiting van de batterij.
je zult voor een PWS wel iets meer moeten doen dan dit trouwens.
dus hup aan de gang.
alhoewel ik wel vind dat je erg goed bezig bent, en de vinger gelijk op het probleem hebt gelegd.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten