Probleem met nieuwe versie IDE

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 9
Geregistreerd: 21 Aug 2016, 15:20
Woonplaats: Emmen

Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Rieks » 12 Dec 2016, 19:08

Na het installeren van de versie 1.6.13, voorheen 1.0.6, werkt mijn programmatje niet meer.
In het programma wordt geen fout gevonden, maar aan het eind geeft hij de melding:
Collect2.exe:error: id returnd 5 exit status.
Wie kan hier zijn of haar licht over laten schijnen?
Ik ben een volslagen beginner op dit terrein.

Rieks

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Koepel » 12 Dec 2016, 19:57

Dat is wel een hele grote stap.

In Windows ?
Ik hoop dat je nooit Java hebt geïnstalleerd, als dat zo is, verwijder dan Java.
Verwijder de verborgen "arduino15" map, als versie 1.0.6 die al had.
Uninstall Arduino.
Kijk of de C:\Program Files (x86)\Arduino map echt leeg is, of verwijder die.
Kijk naar je user libraries (in dezelfde map als je projecten), en controleer of ze nog nodig zijn.

Dan 1.6.13 installeren of je kunt het ook als *.zip uitpakken. Als je de *.zip gebruikt, dan wel de nieuwste drivers installeren, die zitten in de "drivers" map.

Vervolgens is het mogelijk dat sommige sketches en user libraries nog aangepast moeten worden.

Bij de voorkeuren kun je uitgebreide uitvoer aanklikken voor de compilatie.

In de IDE zit nu ook een Library Manager, die kun je gebruiken om libraries te installeren, en dan worden ze ook automatisch ge-update. Als je een library van Github als *.zip download, dan kun ook de Arduino IDE gebruiken om die te installeren.

Berichten: 9
Geregistreerd: 21 Aug 2016, 15:20
Woonplaats: Emmen

Re: Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Rieks » 13 Dec 2016, 10:55

Hallo Koepel,

Bedankt voor jou reactie.
Ik heb alles wat "java" heette opgezocht en gewist voor zover mogelijk, en ziedaar
het programma werkte weer.