Probleem met nieuwe versie IDE

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 9
Geregistreerd: 21 Aug 2016, 15:20
Woonplaats: Emmen

Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Rieks » 12 Dec 2016, 19:08

Na het installeren van de versie 1.6.13, voorheen 1.0.6, werkt mijn programmatje niet meer.
In het programma wordt geen fout gevonden, maar aan het eind geeft hij de melding:
Collect2.exe:error: id returnd 5 exit status.
Wie kan hier zijn of haar licht over laten schijnen?
Ik ben een volslagen beginner op dit terrein.

Rieks

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Koepel » 12 Dec 2016, 19:57

Dat is wel een hele grote stap.

In Windows ?
Ik hoop dat je nooit Java hebt geïnstalleerd, als dat zo is, verwijder dan Java.
Verwijder de verborgen "arduino15" map, als versie 1.0.6 die al had.
Uninstall Arduino.
Kijk of de C:\Program Files (x86)\Arduino map echt leeg is, of verwijder die.
Kijk naar je user libraries (in dezelfde map als je projecten), en controleer of ze nog nodig zijn.

Dan 1.6.13 installeren of je kunt het ook als *.zip uitpakken. Als je de *.zip gebruikt, dan wel de nieuwste drivers installeren, die zitten in de "drivers" map.

Vervolgens is het mogelijk dat sommige sketches en user libraries nog aangepast moeten worden.

Bij de voorkeuren kun je uitgebreide uitvoer aanklikken voor de compilatie.

In de IDE zit nu ook een Library Manager, die kun je gebruiken om libraries te installeren, en dan worden ze ook automatisch ge-update. Als je een library van Github als *.zip download, dan kun ook de Arduino IDE gebruiken om die te installeren.

Berichten: 9
Geregistreerd: 21 Aug 2016, 15:20
Woonplaats: Emmen

Re: Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Rieks » 13 Dec 2016, 10:55

Hallo Koepel,

Bedankt voor jou reactie.
Ik heb alles wat "java" heette opgezocht en gewist voor zover mogelijk, en ziedaar
het programma werkte weer.
Echter, na enige tijd kwamen er wat automatische upgrades binnen, en daarna was het weer mis.
Heb toen de oude versie weer geinstalleerd om te zien of het programma uberhaupt nog werkte, en
dat was inderdaad het geval.
Dat ik die nieuwe versie heb geinstalleerd was, omdat ik probeerde een 16x2 lcd display met een I2C
interface wilde laten werken, en dat lukte niet.
Voorlopig ben ik nog niet zover dat ik zelfstandig een programma kan schrijven dus daarom gebruik ik alleen
nog voorbeelden van internet.
Bestaat er niet een errorlist met mogelijke fouten en met oplossing sugesties? :?:

Rieks

Berichten: 9
Geregistreerd: 21 Aug 2016, 15:20
Woonplaats: Emmen

Re: Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Rieks » 13 Dec 2016, 10:57

Nog even vergeten, ik gebruik Windows
Rieks

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Koepel » 13 Dec 2016, 18:14

Die automatische updates worden in de verborgen map "arduino15" opgeslagen. Daar kan het mis gaan, ook in linux (ik gebruik linux).
Daarom kan het soms nodig zijn om die verborgen map te verwijderen bij een nieuwe Arduino versie (bijvoorbeeld bij de overgang van 1.6.9 naar 1.6.10).
Het zit ergens bij: C: \ Users \ <user> \ AppData \ Roaming \ Arduino15
Of hier: C: \ users \ <user> \ AppData \ Local \ Arduino15

Vroeger gebruikte ik JavaRa om alle sporen van Java te verwijderen. Het is retired, maar nog wel te downloaden: https://singularlabs.com/software/javara/

Als je verschillende versies installeert, dan kan er iets achter blijven.
Het is wel mogelijk om verschillende versies te hebben, maar ze delen dan wel de verborgen "arduino15" map.
Daarvoor maakte ik een map "Mijn Programma's", en ik download de versies die ik vervolgens naar die map uitpak (allemaal in hun eigen map natuurlijk). Er mag geen versie geïnstalleerd zijn, dus bij C:\Program Files (x86) mag geen Arduino map zijn.

Kun je duidelijker zijn ? Als je schrijft dat het weer mis was, dan kunnen we daar niet zoveel mee. Wat ging er mis ? Ging het licht uit ? Kwam er rook uit de computer ?

Berichten: 9
Geregistreerd: 21 Aug 2016, 15:20
Woonplaats: Emmen

Re: Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Rieks » 14 Dec 2016, 01:00

Hallo Koepel,

Nogmaals bedankt voor ie reactie.
Met 'het werkt niet meer' bedoelde ik dat dezelfde error melding op het scherm verscheen.
Vanavond heb ik wat geprobeerd met de versie 1.6.0, hiermee werkt het weer wel, dus ik blijf voorlopig
met deze versie verder experimwnteren om eerst wat meer ervaring op te doen.
Als het zover is kom ik wel terug met een mogelijk ander probleem.
Veel succes met de hobby.

Rieks

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor Koepel » 14 Dec 2016, 01:19

O nee, de karavaan gaat verder en je blijft achter in de woestijn. Dat lijkt me geen goed idee.

Er zijn steeds bug-fixes, dus je kunt beter bijblijven.
Stel dat je tegen een probleem oploopt en wij vinden het merkwaardig en begrijpen het niet, terwijl het alleen zou komen omdat je een oude versie hebt. Dat heb ik op forum.arduino.cc wel meegemaakt.

Als je het stap-voor-stap wilt oplossen, dan zou ik graag willen weten of je die "uitgebreide uitvoer aanklikken" hebt gedaan, en die "arduino15" mappen hebt verwijderd, en welke versie je daarna hebt geïnstalleerd, en in welke volgorde, enzovoorts.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Probleem met nieuwe versie IDE

Berichtdoor shooter » 14 Dec 2016, 21:05

rieks ik geef je wel gelijk hoor, eerst leren en later problemen oplossen, je zult merken dat vooral het forum op arduino.cc vol staat met wijsheden.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten