Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor MarcelK » 05 Okt 2016, 21:52

Pfff...

Ik raak het spoor bijster, ik werkte nog met een IDE 1.05 voor oudere libs en 1.6.5 voor mn ESP8266 sketches, maar die ondersteunt mijn oude tft-schermpje weer niet.
Heb nu een Nextion schermpje aangeschaft en had pas iets gelezen van Nico die aanradde om te upgraden naar 1.6.9

Ik naar arduino.cc, zie ik daar al weer nieuwere versies, zelfs tot 1.6.12

Wat is de beste stabiele versie welke ik moet pakken, iemand al ervaring met de 1.6.10/11/12 ?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor Koepel » 06 Okt 2016, 08:10

De overgang van 1.6.9 naar 1.6.10 gaf wel eens problemen. Dat is opgelost met 1.6.11, en 1.6.12 heeft een paar kleine bugfixes. Dus gebruik Arduino.cc IDE 1.6.12.

Ik weet niet of ESP8266 code al goed werkt met 1.6.12. Welke ESP8266 code gebruik je ?

Als je nu nog 1.0.5 gebruikt, dan zul je misschien iets aan moeten passen met include files en libraries.
Volgens mij waren er wijzigingen waarop de preprocessor de include files bij elkaar zocht.
En ook even al je custom libraries nalopen, en verwijderen als ze al standaard in de Arduino systeem files zitten.
Had versie 1.0.5 al een "Library Manager" ?

De "arduino15" map kan oude bestanden bevatten waardoor een nieuwe versie niet goed gaat. Als je opnieuw wilt beginnen kun je die map verwijderen. In de map staat bijvoorbeeld de code voor nieuwere processoren, en updates van standaard libraries.

Er worden continue fouten verbeterd, dus is het beter om met de stroom mee te gaan, en steeds de nieuwste versie te gebruiken. En ja, dan gaat er wel eens iets mis. Ik download de zip files, en zo kan ik meerdere versies naast elkaar gebruiken (maar natuurlijk niet tegelijkertijd).

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor nicoverduin » 06 Okt 2016, 13:17

Ik heb net ff de Eclipse Slober 3.1 versie geïnstalleerd (http://eclipse.baeyens.it/stable.php?OS=Windows) met daarin Arduino 1.6.13 en 1.6.14 en ff een klein test programma. Werkt als een tierelier. Ik weet trouwens niet of de 1.6.13 en 1.6.14 al beschikbaar zijn onder de gewone IDE.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor Koepel » 06 Okt 2016, 14:19

De Sloeber V3.1 (Eclipse+Arduino) is niet eenvoudig. Ik zou het niet aanraden voor beginners.

Hoe weet ik welke Arduino versie gebruikt wordt ?

Getest in linux.
Even de seriële poort wijzigen voor uploaden en de serial monitor is nog niet zo eenvoudig.
De serial monitor heeft geen monospaced font, en geen autoscroll. Het lukt me niet om dat te vinden bij de settings.
De UTF-8 tekens gaan verkeerd in Sloeber, maar ook in Arduino.cc 1.6.12.
Het bijhouden van de history is wel heel handig.
De source indent gaat van 2 spaties naar een tab (van 4). Jakkes!
De source format heeft bugs, en maakt er soms een puinhoop van. Ugh!
De C/C++ Code Analysis doet helemaal raar, die kent geen HIGH en LOW, en als ik een funktienaam (zoals pinMode) in een string voor de seriële monitor gebruik, dan krijg ik de melding dat de parameters niet kloppen. Duh!
Waar is de macro-recorder en de kolom selectie ? Die zaten wel in de crimson editor (crimson.emeraldeditor.com).
Sorry nico, ik wordt er niet blij van.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor nicoverduin » 06 Okt 2016, 14:43

Ik draai dus gewoon onder windows (al sinds de eerste versies) en bij mij als een tierelier. Vwb de beginners... geen enkele uitgebreide IDE is geschikt voor beginners.... dus daar zijn we het gauw met elkaar eens.
Het zal verder wel aan de linux variant liggen (wat mij overigens stug lijkt..) want:

Even de seriële poort wijzigen voor uploaden en de serial monitor is nog niet zo eenvoudig. Gewoon de properties wijzigen
De serial monitor heeft geen monospaced font, en geen autoscroll. Het lukt me niet om dat te vinden bij de settings.Auto scroll is default. Scroll-lock stopt de auto scroll. Werkt dus gewoon
De UTF-8 tekens gaan verkeerd in Sloeber, maar ook in Arduino.cc 1.6.12. is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoeld
Het bijhouden van de history is wel heel handig.
De source indent gaat van 2 spaties naar een tab (van 4). Jakkes!Kun je gewoon aanpassen in de preferences hoe je het hebben wilt
De source format heeft bugs, en maakt er soms een puinhoop van. Ugh!Nog nooit problemen mee gehad
De C/C++ Code Analysis doet helemaal raar, die kent geen HIGH en LOW, en als ik een funktienaam (zoals pinMode) in een string voor de seriële monitor gebruik, dan krijg ik de melding dat de parameters niet kloppen. Duh! Werkt bij mij gewoon als een tierelier
Waar is de macro-recorder en de kolom selectie ? Die zaten wel in de crimson editor (crimson.emeraldeditor.com).Vraag het jantje zou ik zeggen. Zou op zich wel mooi zijn... zie je bijna niet meer :)
Sorry nico, ik wordt er niet blij van.Ik wel
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor Koepel » 06 Okt 2016, 17:50

In linux wordt gtk gebruik, dat zou de oorzaak van het font en het niet scrollen kunnen zijn.
In Windows 10 draait Arduino IDE gewoon, maar Sloeber heeft Java nodig. Daar had ik weinig zin in, dus niet verder geprobeerd.

Nog even Sloeber in linux geprobeerd:
De indent aanpassen gaat blijkbaar via Code Style Formatter. Ik koos de "GNU" style. Dan staat alles weer "normaal".
Het onderstrepen met rood van "pinMode", "HIGH" en "LOW", dat blijft. Zelfs het woord "Arduino" binnen commentaar wordt rood onderstreept.
Als ik een nieuwe Arduino sketch start, dan staat er bovenaan: include <Arduino.h>. Dat is niet nodig.
:arrow: Ik blijf bij de Arduino.cc IDE. Ik gebruik al snel meerdere bestanden (meerdere tabbladen). Als ik nieuwe code maak, dan zet ik soms de oude code tussen een #ifdef en #endif, zo heb ik toch nog de oude code bij de hand. Op die manier lukt het ook wel.

Over UTF-8:
Het *.ino bestand gebruikt UTF-8. Dus als de seriële monitor de binnenkomende karakters ook als UTF-8 opvat, dan zou je de speciale tekens kunnen zien.

Dit is een testje, en nu maar hopen dat het forum wel alles in UTF-8 doet (check: ik keek naar de broncode van deze pagina en de tekens staan als UTF-8).
Code: Alles selecteren
void setup()
{
  Serial.begin( 9600);
  Serial.println( "Is this UTF-8 ?");
  Serial.println( "Iedere € is één °C per µm.");
  Serial.println( "€  €  €  €  €  €  €  €  €");
  Serial.println( "°C °C °C °C °C °C °C °C °C");
  Serial.println( "µ  µ  µ  µ  µ  µ  µ  µ  µ");
}

void loop()
{
}


Als ik dat naar een Arduino Uno upload, en daarna gtkterm in linux open, dan staat het correct als UTF-8 tekens. Zie bijlage. De Arduino IDE is nog maar half-half UTF-8.
Bijlagen
utf8-gtkterm.png
utf8-gtkterm.png (16.4 KiB) 7665 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor nicoverduin » 06 Okt 2016, 18:13

Dus dit is goed?

Dat is toch hetzelfde. Maar gewoon lekker doorgaan met de Arduino IDE....
Bijlagen
test.png
test.png (6.63 KiB) 7664 keer bekeken
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor Koepel » 06 Okt 2016, 18:33

Ja, dat is goed :D
Maar ik begrijp niet hoe dat kan. Misschien heeft Sloeber in Windows zijn eigen seriele monitor ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor nicoverduin » 06 Okt 2016, 20:20

Heeft ie ook. En ik kan er meerdere tegelijk openen. Net als de vorige versies
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

Re: Wat is de laatste goede stabiele versie van de IDE ?

Berichtdoor MarcelK » 07 Okt 2016, 20:31

allemaal dank !

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten