gaat fout bij compileren / Verifiëren

IDE gerelateerde berichten
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor nicoverduin » 21 Sep 2016, 18:46

Rob
Compileert niet is een veel te vage uitspraak. Daar kan niemand iets mee. Als je foutboodschappen krijgt, zet die dan hier neer. Dan heb je kans dat er ook nog eens iemand een zinnig antwoord geeft. Nu is het zinloos om een antwoord te verzinnen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor Koepel » 21 Sep 2016, 19:44

Die hele beschrijving in 'meneer Kaktus' taal, dat ging goed bij mij.

Ook de sketch die nicoverduin in een post had gekopieerd, compileert zonder problemen. Ik heb wel het origineel gepakt, dus via die link in mijn vorige post.

Ik ben het met nicoverduin eens, we hebben wat meer duidelijkheid nodig.
Er staat best veel slechte Arduino code op internet, en er zijn ook best veel nep-componenten (counterfeit) op Ebay te vinden. Dus door willekeurig zomaar wat te proberen, dan kun je zomaar in een moeras wegzakken. Het begint er mee dat je weet wat je wilt. Daarna een voorbeeld van een goede sketch erbij zoeken.

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor FPCUser » 21 Sep 2016, 23:51

doet deze software het bij jou wel dan? of bij iemand anders? ben ik erg nieuwsgierig naar!

Code van Nico is ook oke.
Code geplakt in lege sketch, en compileert zonder fouten.
(Arduino 1.6.12 (2016/09/22) - Linux Mint 18 'Sarah')

Berichten: 95
Geregistreerd: 15 Feb 2015, 13:11

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor kweetniet » 22 Sep 2016, 14:40

Dankjewel FPCUser!
Hallo Nico en Koepel er valt echt niets te vertellen, dat is juist nu zo vervelend!
al schiet je me dood ik begrijp er niets van.
hij zegt echt alleen maar: fout bij compileren maar geef geen antwoord waarom.
(ik wil het echt wel vertellen maar weet niet wat)
en als FPCUser dan verteld dat het bij hem goed gaat dan ga ik twijfelen aan mijn Arduino software.
mijn 3D printer software(Pronterface) deed het ook al niet meer op deze PC.
(hat ook Cura geprobeerd ook 3D printer software deed ietsjes meer maar ook niet helemaal van harte)
:idea: :arrow:
ik zit te denken om de Arduino software er af te halen en er opnieuw op te zetten.
het enige wat ik dan een klein KLEIN beetje maar jammer vind dat ik dan ook de bibliotheek verwijdert?
misschien kan ik wat redden ik weet niet en ziet het wel.(zo HEEL, erg kwalijk is het nu ook weer niet)

al bij al,
blijf het toch leuk vinden allemaal!
ik ben ziezo blij met jullie antwoorden en vind dat met de hand knutselen aan die morse code ook wel leuk.
nu hou ik mijzelf toch wel flink bezig hoor, is het niet arduino dan wel RC en anders elektronica.
ik heb nog HEEL ff de tijd en dan is mijn vakantie weer om dus minder tijd dan.

nogmaals moeten jullie weten mijn dank is zo groot als dat ik zelf ben! (ik ban wel 30mm groot ;-) dus jah LOL) :P

VrGr Rob.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor nicoverduin » 22 Sep 2016, 15:15

Het kan zijn:
A) er staat een vreemd teken in die niet ziet maar waardoor de compiler eruit klapt
B) de ide installatie lijkt rot

Ad A: je kan proberen de sketch te kopieren naar bijv. Wordpad via ctrl-a ctrl-c en in wordpad crrl-v. Saven en openen in een nieuwe sketch kopieren. Wordpad sloopt meestal rommel eruit.

Ad B: weer een reden om de zip variant te downloaden. De sketchen en user libs blijven gewoon bestaan.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor Koepel » 22 Sep 2016, 15:46

De overstap van Arduino.cc IDE 1.6.11 naar 1.6.12 is maar klein.
Bij de overstap van Arduino.cc IDE 1.6.9 naar 1.6.10 heb ik de verborgen "arduino15" map ook verwijderd om een frisse start te maken.
En ja, ook ik gebruik de zip files, zowel in linux als in Windows. Ik heb meerdere versies naast elkaar in mappen, en kan op die manier verschillende versies proberen (zelfs verschillende versies van Arduino.org en Arduino.cc).

In Windows : uninstall Arduino. In Windows 7 en Windows 10 hoef je geen Java te installeren. Is toch Java geïnstalleerd, verwijder dat dan. Ik gebruikte regelmatig JavaRa (https://singularlabs.com/software/javara/) om alle Java sporen uit de computer weg te poetsen, maar dat lijkt niet meer nodig te zijn.
Verwijder de Arduino map in de Program Files. Verwijder de verborgen "Arduino15" map. Dit zit hier ergens : C: \ Users \ <user> \ AppData \ Roaming \ Arduino15. Download the zip, pak het uit in een handige map, en maak een snelkoppeling.
In de uitgepakte bestanden zit ook een map "drivers". Draai dat nog maar eens, om zeker te zijn van nieuwste drivers voor de Arduino boards.

In linux: Verwijder alles uit de repositories, vooral de Java rxtx library. Verwijder de ".arduino15" map, die zit als verborgen map in de home map. Unpack het bestand naar een handige map, en maak een snelkoppeling.

Opmerking: Wijzig nooit de Arduino system bestanden of systeem libraries. Doe alles in de map van je eigen projecten. Dat is in het menu : Bestand / Voorkeuren / Sketchbooklocatie. Daar staan al je projecten, en daar staan ook de user libraries die je hebt geïnstalleerd.

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor FPCUser » 22 Sep 2016, 17:32

Je zou het volgende ook nog eens kunnen proberen:

Ga in de IDE naar bestand, voorkeuren.
Daar zie je een optie 'uitgebreide uitvoer weergeven tijdens', en zet een vinkje bij compilatie.
Bij de optie 'Compiler waarschuwingen' kies je voor Alle.

Als je nu gaat compileren verschijnen in de Console, dat is het onderste zwarte schermpje, als het goed is tekstregels.
Sommige rood, andere wit.
Probeer nu m.b.v. knippen en plakken al deze regels in een forumbericht te plaatsen.

Misschien kunnen Nico en Koepel dan achterhalen wat er fout gaat.

Berichten: 95
Geregistreerd: 15 Feb 2015, 13:11

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor kweetniet » 22 Sep 2016, 23:20

( ik schrijf even kort want ben een beetje moe, dus neem mij A.U.B. niet kwalijk )
ik durf het bijna niet te schrijven!
ja niet ik maar mijn neefje heeft de fout er binnen (ik denk 1 minuut) uitgehaald.(schaam mij eigen dood!) :oops:
ik zat met mijn neefje op skype en hem gevraagd wil jij eens meekijken? (scherm gedeeld via skype)
hij zegt start maar op en doe maar wat je gedaan hebt en dan kijk ik mee.
dus ik aan de gang en dus na het verifiëren zegt hij tegen mij scroll nu eens links onder bij die oranje balk, dus ik doe dat!
komt er een stuk tekst tevoorschijn waar uit blijkt dat ik een dubbele bibliotheek hebt. :oops:
dus hij zegt hoow jo even naar je Documenten dubbelklik ff op Arduino en verander de naam van die ene libreries (ik heb er toen libreries 1 van gemaakt)
okee zegt ie sluit de arduino maar af en start opnieuw op en probeer het nog maar eens, en zo.......

Nico, Koepel, FPCUser ik kan alleen maar zeggen sorry, en dank jullie wel dat jullie mij hebben willen helpen!(ik wist dit allemaal natuurlijk niet!)
zo goed ben ik dus met software! :oops:

MAAR, ik hoop dat er van mijn fout misschien wel weer geleerd kan worden en dat dit weer gebruikt kan worden bij een volgende klant?

stop even nu met tikken maar kom hier nog even terug natuurlijk.
vriendelijke groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

Berichten: 95
Geregistreerd: 15 Feb 2015, 13:11

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor kweetniet » 23 Sep 2016, 11:30

Hallo allen,

gisteren was ik een beetje stuk maar heb er toch nog een flink stukje tekst geschreven.
over die bibliotheek ik weet niet hoe ik het gedaan heb maar er staan inderdaad twee libraries in -
de arduino nu bij de tap schetsboek daar staat libraries 1 nu bij in.
zelfs nu het stuk software wat Nico op de vorige bladzijde heeft geplakt die deed het ook
moest wel de kant nummers weg halen want na kopiëren en plakken stonden die nummers als eerste boven de software,
dus eerst kreeg je dan een rij met nummers en dan daarna de rest.
maar nu!
ik wil nog een klein QRP zendertje maken en dan (als het mij lukt!) verbind ik de arduino (later alleen chip)
met de QRP TX doodmiddel een optocoupler.

nog iets anders, ik had gezecht deze ga ik ook aanschaffen:
https://www.youtube.com/watch?v=Bd_Oacj4L_Q
maar die valt op Ebay of elders niet 1 2 3 aan te schaffen wat ik wel dacht,
blijkt dus dat je wel dat je Expansion Board 1602 LCD Board Keypad Shield kunt kopen:
http://www.ebay.nl/itm/For-Arduino-Expa ... SwWfFXkHJ7
maar als ik het goed heb kun je dit niet verkrijgen met een piezo/buzzer en chip in een (denk ik hoor wat zo ver ik weet)
zou een mooi oefen aparaatje zijn geweest.

en voor de rest.
ik heb nog niet veel bijzonders maar zal kijken als ik iets heb veroorzaakt(gemaakt) dat ik hier een fototje zal plaatsen.

misschien een leuke TIP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HF band beluisteren of ook wel kortegolf.
gestel dat U (de meelezers) nu geen radio/ontvanger/RX voor KG/HF heeft maar wel nieuwsgierig zijn heb ik hier een link, MAAR
MAAR lees nog wel eerst ook een stukje uitleg hoe je met deze ontvanger ongeveer om moet gaan!!!
als je op de link klikt is de ontvanger misschien nog niet helemaal duidelijk.
klik dan op het dotje View: waterfall en scroll dan een beetje omlaag?
bij de tekst: Waterfall view: klik daar dan op: max in
heeft u dat gedaan kunt u zelf een frequentie invullen in het vakje bij de tekst: Frequency:
ik zal later een paar frequenties als voorbeeld geven maar ook heeft u de keuze met welke soort modulatie u wilt luisteren
de keuzes zijn: CW, LSB, USB, AM, FM, en... neem(klik op) als voorbeeld even CW
neem(vul in) bijvoorbeeld voor de frequentie 7030 en als u daarna met de muis pijl/wijzer in het waterval scherm op dat -
rare gele kronkeltje gaat staan en uw linker musknop indrukt kunt u op deze manier de ontvanger afstemmen.
die witte streepjes zijn stations (je moet er zelf ook een beetje mee experimenteren!) je kunt niets fout doen!
de link naar de ontvanger: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
nog wat meer INFO:
https://www.youtube.com/watch?v=davFs5Zh6WA
deze man vergeet alleen om in te zoemen op/in de waterval ( Waterfall view: max in )
ik hoop dat dit iets leuks is.

(zal hier boven later nog wat frequenties en modulaties zetten!)
tot zo ver heel eventjes.
VrGr Rob.

Berichten: 95
Geregistreerd: 15 Feb 2015, 13:11

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor kweetniet » 23 Sep 2016, 23:29

okee na wat geklooi hier alvast een fotootje van wat de amateurs noemen een pixie,
(het internet staat er vol van en ook te koop zoals die van mij als een KITje)
een pixie is een heel klein zend en ontvangertje zoals je wel kunt zien en is kristal gestuurd.
links boven de antenne uitgang daar onder de voedings ingang rechts boven de geluids uitgang en daar onder de plug voor een seinsleutel.
en dit exemplaar werkt op 7.023mhz en het vermogen is QRP (hoeveel PWR weet ik nog niet) vind ik ook niet echt belangrijk!

de seinsleutel vervang ik door een FET de fet stuur ik als het mij allemaal ook wil lukken met een optocoupler en die op zijn beurt door de Arduino.
het ontvangertje gebruik ik dan niet, maar heb het getest en doet het wel!)
pixie 4.jpg
pixie 4.jpg (15.6 KiB) 8319 keer bekeken

tot zo ver weer eventjes.
VrGr Rob.

VorigeVolgende

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten