Nieuwe versie Eclipse met Arduino plugin

IDE gerelateerde berichten
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Nieuwe versie Eclipse met Arduino plugin

Berichtdoor nicoverduin » 25 Mrt 2016, 09:53

Velen van jullie werken nog met de standaard IDE van Arduino.
Op zich een prima IDE zolang het nog redelijk kleine programma's zijn. Voor hen die een wat uitgebreidere ontwikkelomgeving willen zijn er een aantal varianten zoals AVR Studio en Eclipse.
De laatste is een IDE die voor vele programmeertalen gebruikt wordt. In het verleden kon het nog wel eens een uitdaging zijn om de juiste Eclipse variant geïnstalleerd te krijgen. Dat is per 1-4-2016 verleden tijd. Dan komt versie 3 uit en die ondersteund nu alle Arduino boards (en vrijwel alle IDE varianten sinds 1.6.0), maar ook de ESP8266 en nog een heleboel andere board families.
Libraries worden automatisch toegevoegd als deze in de "Mijn documenten/Arduino/libraries" folder staan als het programma daar om vraagt. Maar ook andere ondersteunende tools kunnen onder Eclipse toegevoegd worden zoals versiebeheer, documentatie generatie (Doxygen) etc.
Ik werk zel nu zo'n jaartje of 4-5 met de Eclipse Arduino variant en ik zie mij niet zo snel meer overstappen. Reden is dat met dezelfde omgeving meerdere talen/producten ondersteund worden zoals (Arduino, C/C++, Java, JavaEE, PHP enz). Het is allemaal open source dus gratis te downloaden.
Hier kun je alle info vinden: http://eclipse.baeyens.it/index.shtml
Er zijn daar een aantal video's aanwezig, gemaakt door Jan Baeyens uit België) die zeker de moeite waard zijn. Als dit de eerste keer is dat je met Eclipse werkt, zou ik ze zeker volgen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Re: Nieuwe versie Eclipse met Arduino plugin

Berichtdoor Nightmystic » 01 Apr 2016, 00:38

NICE!!!

Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Re: Nieuwe versie Eclipse met Arduino plugin

Berichtdoor Nightmystic » 01 Apr 2016, 10:48

Godver, oude versie van Java eraf, nieuwste erop, nog steeds Java error code 13
:evil:

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: Nieuwe versie Eclipse met Arduino plugin

Berichtdoor FPCUser » 01 Apr 2016, 10:54

Ik was toch nieuwsgierig geworden. :D

Na het installeren in de root van schijf C: (dank je Nico) moest ik wel de Java versie updaten. :oops:

Blink test: Oke.
Eigen sketch: Oke.

Wel diverse errors maar uploaden gaat goed. Blijkt dat de constanten OUTPUT,LOW, HIGH enz niet gevonden kunnen worden.
Maar door het opnemen van #include "Arduino.h" is dat probleem ook opgelost.
En dan helpt het ook als je de regelnummers zichtbaar maakt: Window/Pref./General/Texteditors.

Er is nog een hoop te ontdekken :D

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nieuwe versie Eclipse met Arduino plugin

Berichtdoor nicoverduin » 01 Apr 2016, 16:02

Je kan gewoon je eigen kleuren schema maken voor functies constanten variabelen en god mag weten wat.
Als je ook nog eens je eigen website wil genereren met alle programma documentatie dan kan dat ook mbv. doxygen. Als daar behoefte aan is zal ik het wel een keertje hier neerzetten. Zo ook voor Versiebeheer (svn).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: Nieuwe versie Eclipse met Arduino plugin

Berichtdoor FPCUser » 02 Apr 2016, 12:10

Zowel versiebeheer als documentatie generen lijkt mij op z'n zachts gezegd zinvol.
Ik doe het laatste nu met doxygui, maar direct opstarten vanuit eclipse is natuurlijk mooier. :D

Als jij een soort tutorial wil maken en hier op de site wil zetten zou ik fijn vinden.
Ik heb al gegoogled en ben toen eclox tegengekomen, maar dat wordt niet langer onderhouden heb ik gelezen.
Dus graag jou ervaring.

Henk

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nieuwe versie Eclipse met Arduino plugin

Berichtdoor nicoverduin » 02 Apr 2016, 12:14

eclox werkt nog gewoon hoor. Gewoon die plugin erin stoppen en gelijk graphviz installeren (op de c schijf in de root) en je hebt doxygen. En omdat je de gui al gebruikt hoef ik je dat niet uit te leggen op korte termijn.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten