Bewegingsdetectie en afstand meting

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Okt 2014, 21:01

Bewegingsdetectie en afstand meting

Berichtdoor jacko65 » 02 Okt 2014, 21:18

Hoi, ;)

Ben volledig nieuw in de arduino wereld ..
en wou weten of dit mogelijk is met Arduino Uno .. Pir sensor of X-Band Motion Detector..

ik wil bewegings detector en alarm maken ..
sensor moet afstand kunnen bepalen zodat voor elke meter korter bij (bij benadering) een ledje extra aangaat op een (ledbalkje van 6)
en zodanig dat als er 3 balkjes leds aangaan er eerst een buzzer aangaat en wanneer korter bij en 6 balkjes leds aanzijn er alarm getriggerd word.

is dit mogelijk ..welke onderdelen heb ik hiervoor (sensoren) zeker nodig..

kan iemand me op weg helpen voor aansluitingen en code aub.
moet nog alles leren van C en arduino , maar dit is mijn doel ...

bestaat er misschien zoiets dat afstand kan meten in arduino sensors ..en samen kan werken met Pir of Xband

vriendelijke dank
Jacko

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bewegingsdetectie en afstand meting

Berichtdoor nicoverduin » 02 Okt 2014, 22:33

Jacko,

Is het mogelijk? Ja... Maar in jouw geval zou ik eerst beginnen met het leren van C. Koop een UNO en ga de tutorials doen. Je moet het eerst in je vingers hebben. Er is trouwens volgens ook een voorbeeld programma met een PIR. Die kun je overal krijgen. eventueel ebay (ff zoeken op PIR en ARDUINO). Vind je vast wel wat :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 40
Geregistreerd: 13 Mei 2014, 02:53
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bewegingsdetectie en afstand meting

Berichtdoor Resu » 03 Okt 2014, 16:26

Hoi Jacko,

Je bent niet de enige met zo'n vraag hier :) Je kan (hier) over het algemeen twee groepen mensen onderscheiden:

- Zij die een specifiek apparaat wilen bouwen en verder niets. Als dat je enige doel is dan kan je vaak beter iemand inhuren om het te laten maken. Dat scheelt een hoop frustraties bovendien.

- Zij die het knutselen met een microcontroller als een leuke hobby zien. Als dat je wat lijkt en je bent bereid om er tijd en energie in te steken dan kan ik je aanraden om je idee nog even los te laten een vooral bij de basis te beginnen. Om te werken met een microcontroller heb je PARATE kennis van verschillende takken van sport nodig: basiskennis elektriciteit (wet van Ohm), het werken met elektronische komponenten (datasheets) en natuurlijk het programmeren. Het aansluiten van sensoren en dergelijke is eigenlijk slechts bijzaak: Het gaat om het programmeren van je microcontroller. Daar zit de kracht van de Arduino. Wat heb je hiervoor nodig: Enige kennis van de Engelse taal, een Arduino starter kit en een hoop geduld. En dan vooral zelf aan de slag gaan, kleine programma's schrijven en testen. Hiervoor heb je geen dure spullen nodig. Alleen een Arduino en een paar leds. En mocht je ergens vastlopen dan kun je hier altijd je specifieke vragen stellen.

P.s. Er is nog een derde groep mensen trouwens: Zij die met de Arduino aan de slag willen maar niet willen leren programmeren. Deze mensen hebben de verkeerde hobby gekozen naar mijn mening.
We do what we must because we can.

Gebruikers-avatar
Berichten: 13
Geregistreerd: 19 Sep 2014, 07:36

Re: Bewegingsdetectie en afstand meting

Berichtdoor Hackerstore » 04 Okt 2014, 16:23

Als je echt helemaal nieuw bent in de wereld van Arduino raad ik je aan om een boek (of e-book) te kopen. Op internet is wel veel te vinden over het Arduino-platform en over hoe je dat moet programmeren, maar de informatie staat nogal verspreid en als je pas nieuw bent is het vaak lastig in te schatten welke sites goede informatie hebben.

Goede boeken:
Het Arduino Project boek van Mark Geddes
Arduino for Dummies
Zijn gewoon verkrijgbaar bij bol.com en andere grote boekhandels.

Vooral dat laatste boek legt alles stap-voor-stap uit, inclusief de natuurkundekennis (wet van ohm en verder) en hoe je moet programmeren.

En let wel: het is een leuke hobby, en het wordt alleen maar leuker, hoe langer je er mee bezig bent. Veel plezier!

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Bewegingsdetectie en afstand meting

Berichtdoor shooter » 04 Okt 2014, 19:40

Afstand meten gaat met een Ultrasoon afstandsmeter 2.95 euro, kan direct met een paar draadjes op eender welke arduino zelfs een mini, of nano (die kan gelijk op een usb poort is wel handig of natuurlijk op een UNO.
koop je arduino bij bits en parts (wellicht krijg ik dan commissie hihi) de sensor staat gelijk als plaatje bij sensors (het lijken wel vleermuisoren)
de bewegingsdetectie kun je met hetzelfde ding doen als deze verandert dan is er beweging.

In je programma kun je simpel gebruik maken van Serial.begin (9600); in de stup
en Serial.println (waarde ); in je loop
dan kun je zien wat er gebeurt.

ER zal ook een include van de lib moeten komen, (en die lib moet weer in precies de goede directory staan, maar als je zover bent dan leggen we dat wel uit.
maak maar eens een programma en laat het hier maar zien, dan vertellen wij wel wat er fout gaat.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten