LCD karakter

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: LCD karakter

Berichtdoor Sembot » 04 Mei 2014, 20:38

Hai,

Dit is wat ik heb gedaan ,zie onderaan en gezien dat backslash en aanhalingstekens niet op de lcd te zien zijn, daarom mijn vraag hoe los ik dit op
Wat ik denk , ik ben nog niet lang bezig met arduino en alles gaat langzaam (60jaar jong) is dat U program gedeelte gebruik maakt van het monitor scherm waar je eventueel het konijntje in tekend , heb ik dat juist ????

Bedankt nogmaals voor de steun

#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(7,6,5,4,3,2);

void setup()
{
lcd.begin(20, 4);

lcd.setCursor(2,0);
lcd.print("( _/)"); // de \ moet er nog inkomen maar dan start het prog niet
lcd.setCursor(2,1);
lcd.print("(o.o)");
lcd.setCursor(2,2);
lcd.print("( )( )"); // de " moeten tussen de haakjes komen maar dan start het prog niet

}

void loop()
{
}




mvg

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: LCD karakter

Berichtdoor nicoverduin » 04 Mei 2014, 22:57

Dat er nu nog niets is veranderd dat klopt wel :)
In het voorbeeld eerder zijn een tweetal Eigen karakters gecreëerd. Zie de functie createchar() in het voorbeeld. Dus in de setup maak je je eigen karakters en zet deze in het vrij te programmeren gedeelte van de LCD. In jouw voorbeeld hierboven doe je dat niet en zal je ook niets zien.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: LCD karakter

Berichtdoor Sembot » 05 Mei 2014, 10:46

Hai,

Sorry van het misverstand van mijne twege , maar nu denk ik dat alles in orde is
Ik heb nu mijn konijntje met een rechter oor en met klauwen aan zijn poten
Bedankt voor jullie support en geduld

Hier is mijn code



#include <LiquidCrystal.h>

LiquidCrystal lcd( 7, 6, 5, 4, 3, 2);

byte clauws[8] = {0x00, 0x0A, 0x0A, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00 }; // " char 1
byte bekslash[8] = {0x00, 0x10, 0x08, 0x04, 0x02, 0x01, 0x00, 0x00} ; // / char 2

void setup()
{
  lcd.createChar(1, clauws); // "
  lcd.createChar(2, bekslash); // \
  
  lcd.begin(20, 4);
  
  lcd.setCursor(2,1);
  lcd.print("(");
  lcd.write(2);
  lcd.setCursor(4,1);
  lcd.print("_/)");
  lcd.setCursor(2,2);
  lcd.print("(o.o)");
  lcd.setCursor(2,3);
  lcd.print("(");
  lcd.write(1);
  lcd.setCursor(4,3);
  lcd.print(")(");
  lcd.write(1);
  lcd.setCursor(7,3);
  lcd.print(")");
    
}

void loop()
{
 }





Nu zijn we weer een stap verder met onze lcd animation film Hi

mvg

Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: LCD karakter

Berichtdoor Sembot » 05 Mei 2014, 11:45

Hai ,

Nog effe terug

(\ /)
(o.o)
(")(")

Zoals je ziet zijn de poten breeder dan het lijf , nu wil ik dit oplossen ( met de geleerde stof ) door een zelfgemaakte character te plaatsen inplaats van de beide )( door een zo win ik een spatie en komen de pootjes gelijk met het lijf

Maar , juist geraden ,het lukt mij weer niet , ik krijg een mislukte character tussen de twee " "

Hieronder de sketch ( maar ik krijg hem ook niet zoals de voorlaatste mooie in een kader )
hier misslukt soms veel op een dag , maar we blijven bezig


#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd( 7, 6, 5, 4, 3, 2);

byte clauws[8] = {0x00, 0x0A, 0x0A, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00 }; // " char 1
byte bekslash[8] = {0x00, 0x10, 0x08, 0x04, 0x02, 0x01, 0x00, 0x00} ; // / char 2
byte foots[8] = {0x11, 0x0A, 0x04, 0x04, 0x04, 0x04, 0x0A, 0x11}; // )( char 3
void setup()
{
lcd.createChar(1, clauws); // "
lcd.createChar(2, bekslash); // \
lcd.createChar(3, foots); // )(

lcd.begin(20, 4);
lcd.clear();

lcd.setCursor(3,1);
lcd.print("(");
lcd.write(2);
lcd.setCursor(5,1);
lcd.print("_/)");
lcd.setCursor(3,2);
lcd.print("(o.o)");
lcd.setCursor(3,3);
lcd.print("(");
lcd.write(1);

lcd.setCursor(5,3);
lcd.write(3); // het nieuw character

lcd.setCursor(6,3);
lcd.write(1);
lcd.setCursor(7,3);
lcd.print(")");

}

void loop()
{
}

mvg

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: LCD karakter

Berichtdoor nicoverduin » 05 Mei 2014, 12:21

Als je de knop volledige reacite pagina indrukt, dan krijg je een knop CODE te zien. als je die indrukt dan zie je een tekst code en /code tussen vierkante haken. als je daartussen de jouw code zet krijg je hem ook zo mooi.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 27 Mrt 2014, 02:49

Re: LCD karakter

Berichtdoor LowD » 12 Mei 2014, 15:34

Ik vind dat je het prima hebt gedaan.
Ik heb je code uitgeprobeerd en hier werkt het prima!
Ik zie geen "rare" karakters, maar een prima tekening.
Het verbaast me dat je code bij jezelf niet goed werkt.

Je zou de code een beetje kunnen opruimen, maar dat is niet nodig voor de goede werking:

Code: Alles selecteren
#include <LiquidCrystal.h>

LiquidCrystal lcd( 7, 6, 5, 4, 3, 2);

void setup()
{
  knijn();
}

void loop()
{
}

void knijn(void) {
  byte clauws[8]   = {0x00, 0x0A, 0x0A, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00}; // " char 1
  byte bekslash[8] = {0x00, 0x10, 0x08, 0x04, 0x02, 0x01, 0x00, 0x00}; // / char 2
  byte foots[8]    = {0x11, 0x0A, 0x04, 0x04, 0x04, 0x04, 0x0A, 0x11}; // )( char 3

  lcd.createChar(1, clauws);   // "
  lcd.createChar(2, bekslash); // \
  lcd.createChar(3, foots);    // )(

  lcd.begin(20, 4);
  lcd.clear();

  lcd.setCursor(3, 1);
  lcd.print("(");
  lcd.write(2);
  //  lcd.setCursor(5, 1);
  lcd.print("_/)");
  lcd.setCursor(3, 2);
  lcd.print("(o.o)");
  lcd.setCursor(3, 3);
  lcd.print("(");
  lcd.write(1);

  //  lcd.setCursor(5, 3);
  lcd.write(3); // het nieuw character

  //  lcd.setCursor(6, 3);
  lcd.write(1);
  //  lcd.setCursor(7, 3);
  lcd.print(")");
}

Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: LCD karakter

Berichtdoor Sembot » 12 Mei 2014, 15:42

Hai ,

Nog effe iedereen bedanken die mij vooruit geholpen hebben , nu kunnen we weer wat verder Dank U

mvg

Berichten: 9
Geregistreerd: 27 Mrt 2014, 02:49

Re: LCD karakter

Berichtdoor LowD » 12 Mei 2014, 15:50

Sembot schreef:Hai ,

Nog effe iedereen bedanken die mij vooruit geholpen hebben , nu kunnen we weer wat verder Dank U

mvg

Laat nog even weten als je het bij jou ook werkend hebt!
(en wat de fout dan geweest is)

Vorige

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten