simpel telprogramma.

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Mrt 2014, 15:11

simpel telprogramma.

Berichtdoor hans02 » 26 Mrt 2014, 15:29

L.S.
Ik ben een nogal ouderwetse vader, zat op de MTS electro nog in de tijd dat telefooncentrales uitsluitend met relais werkten.
Mijn zoon vond mij wat ouderwets en wilde een schakelprobleem wel even oplossen met en arduino. Maar ja, in het land der blinden is eenoog koning, ik vertrouwde op hem maar voorlopig loopt zijn programmaatje voor geen meter op mijn arduino uno.
Het lijkt mij toch heel simpel en voor mij ook wel te leren want ik was in 1980 1 van de eerste pc-bezitters van NL met een commodore 2024 en moest daar dus flink basic voor leren. Zo een programma wat ik nodig heb zou ik nu zo in basic kunnen schrijven enkel,,, de arduino werkt daar niet op.
Mijn probleem is het volgende.
Ik heb een waterinstallatie die na 1 uur werken 30 seconden moet spoelen. Dus tellen tot 60 minuten, 30 seconden een schakelaar(relais)activeren, resetten en vervolgens weer opnieuw tot 60 minuten gaan tellen.
Alleen, als de installatie geen volle 60 minuten gedraaid heeft moet de arduino wel de wel gewerkte tijd onthouden en bij inschakelen van de installatie weer verder gaan met tellen.
Moeilijk kan het toch niet zijn. Ik zal het zelf gaan leren dat programmeren voor een arduino maar op het ogenblijk heb ik nogal haast met het programmaatje.
Dus wie kan mij helpen aan een programmaatje dat ik naar mijn arduino kan uploaden????
vr.gr. Hans

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: simpel telprogramma.

Berichtdoor nicoverduin » 26 Mrt 2014, 18:54

hoe weet je of de installatie is ingeschakeld? spanning erop?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Mrt 2014, 15:11

Re: simpel telprogramma.

Berichtdoor hans02 » 31 Mrt 2014, 11:27

In de installatie is een spanningsloos relaismaakcontact welke sluit als de installatie aan staat. Over dit contact wordt de arduino via D1 en D2 aan gezet.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: simpel telprogramma.

Berichtdoor nicoverduin » 31 Mrt 2014, 14:36

En de Arduino moet 7x24 aanstaan?
De reden dat ik dit vraag is het volgende:
a) als de Arduino constant aanstaat kun je volstaan met het RAM geheugen voor het opslaan van de timers(resttijd) anders moet het in EEProm geheugen.
b) Maar als hij 7x24 aanstaat, moeten er voorzieningen getroffen voor het zgn. "49 dagen probleem" dat de millis() timer door 0 gaat.
En wat bedoel je met D1, D2?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: simpel telprogramma.

Berichtdoor shooter » 31 Mrt 2014, 19:41

setup
{
int minuten=60:
int spoeltijd=30;
int minutenteller=0:
int oudetijd;

// poorten openen etc.)
}
loop
{
if (millis()-oudetijd) > 60000 then
{ minutenteller=minutenteller+1; // 60000 milliseconden in een minuut
oudetijd = millis();
}
if minutenteller >= minuten then
{ spoelen=on // digitalWrite output
delay (spoeltijd*1000)
}
}
// je moet er zelf nog wel wat aan spijkeren, maar ja dat heb je met een grote mond naar je zoon toe.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: simpel telprogramma.

Berichtdoor nicoverduin » 01 Apr 2014, 08:40

Dat is het gemakkeljkste gedeelte.
Maar hoe ga je die laatste paragraaf oplossen? Want daar zit het lastige gedeelte omdat onbekend is of ie die Arduino nu wel of niet wordt uitgezet. M.a.w. ga je in eeprom opslaan of niet... of blijft ie 7x24 aanstaan waardoor je iets om de 49 dagen (of eerder) moet doen omdat je anders niet uitkomt met millis().
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: simpel telprogramma.

Berichtdoor shooter » 01 Apr 2014, 08:56

dan moet minutenteller dus in eeprom of flash of zo, kan zelfs in de RTC als die aanwezig is.
en wellicht nog een ingang voor als de arduino wel aanblijft maar de spoelbak niet, geen idee verder dus gestopt bij wat ik weet.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: simpel telprogramma.

Berichtdoor nicoverduin » 01 Apr 2014, 14:16

De TS is ook wat traag met reageren. Dus kennelijk niet zo belangrijk meer....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Mrt 2014, 15:11

Re: simpel telprogramma.

Berichtdoor hans02 » 03 Apr 2014, 14:59

L.S.

Zie nu pas dat mijn reactie op berichten niet geplaats worden dus wederom maar opnieuw geprobeerd.
Het relais dat de osmoseinstallatie aanzet heeft een extra hulp maakcontact waarmee ik de digitalen contacten d1 en d2 van de arduino laat verbinden waarmee hij dus gaat tellen.
De arduino staat constant aan omdat er gewoon na elke 60 min. werking 30 seconden gespoeld moet worden. Als hij niet constant aan zou staan zou hij steeds weer vanaf nul gaan tellen en dan zou hij niet exact na elke 60 minuten werktijd gaan spoelen wanneer de werkingstijd minder dan 60 min. zou zijn.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: simpel telprogramma.

Berichtdoor nicoverduin » 03 Apr 2014, 18:02

Dat laatste hoeft niet perse. De Arduino heeft EEProm geheugen dat bewaard blijft bij uitschakelen. Randvoorwaarde is dan wel dat hij eerst verteld moet worden dat hij moet uitschakelen, de waarde bewaren en dan fysiek uitschakelen. MAar dat brengt je nog steeds bij het probleem wie gaat het ontwikkelen. Er zijn nog weinig vrijwilligers....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten