Data ophalen en wegschrijven in access database

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Jan 2019, 20:28

Data ophalen en wegschrijven in access database

Berichtdoor bingel » 08 Jan 2019, 20:54

Hoi allemaal,

Voor mijn werk heb ik een barcode database (Ms Access)gemaakt waar alle gegevens zoals gebruikte materialen, meetgegevens, operators en start en eindtijden worden opgeslagen. De record bevat een uniek nummer van het component. Het product is een gevlochten kokerbalk voor een koolstof vezel auto.
Nu kan ik de cyclustijd wel bepalen waarop de operator de record heeft aaangemaakt en heeft afgesloten, maar hiermee kan ik geen bezettingsgraad mee berekenen en eventuele fouten loggen in het proces zoals een gebroken carbon draad.
Het produceren van de componenten gaat via een recept waar ik 24v uitgangen hoog kan zetten. Ook een draadbreuk kan een input zijn.

Het is nu belangrijk dat ik de echte productietijd kan bepalen maar ook de stilstand tijd in het proces (gewenste stop en ongewenst).
Dit kan ik met een optocoupler binnenhalen in een Arduino of ESP 8266.
Het punt is dat ik het huidige component nummer nodig heb om het weer te relateren aan het proces.
Het kan zo zijn dat het proces al is gestart en later wordt het component in de database ingevoerd.
Op het moment van invoeren moet het component nummer via serieel naar Arduino.
Ik weet dat PLXDAC bestaat maar dit is voor Exel.

Als het serienummer is ontvangen en alle data is vergaard, dan moet het resultaat in MS Access worden weggeschreven om een OEE index te kunnen berekenen.

Ik zoek een directe oplossing en niet via een mysql database en php scripts.
Op internet vond ik deze film. Helaas verder geen uitleg erbij.
https://youtu.be/FZMp1gNScn4 en https://youtu.be/t1ynCXUXiy0

Ik heb een beetje kennis van Raspberry, Node Red en Arduino IDE.

Weet iemand een marsroute om dit op te lossen?
Voorbeelden zijn natuurlijk nog beter ;-)

Groeten,

Stephan

Advertisement

Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Nov 2021, 21:23

Re: Data ophalen en wegschrijven in access database

Berichtdoor pgroen » 08 Nov 2021, 22:03

Hoi Stephan,

[ Opgelet : Dit kan ruiken naar een commercieel verhaal. Dit is echter niet mijn bedoeling ]
Wij hiervoor een integratieplatform genaamd "Caelus" waarmee we (Ogenschijnlijk) willekeurige sensor data binnen kunnen halen welke dan wordt opgeslagen in een database naar keus. Nu is het zo dat alle sensor data "los" staat van elkaar. Een van de onderdelen van Caelus is dan ook de mapping van sensor-data naar database Model ( De Zogenaamde modelmapper ). Deze wordt gevoed vanuit een configuratiefile.

Wellicht kan dit iets voor je betekenen? De basisonderdelen zijn OpenSource, maar niet verkrijgbaar op het Internet ( Open Source betekent niet per definitie gratis of voor iedereen beschikbaar. )

Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Jan 2019, 20:28

Re: Data ophalen en wegschrijven in access database

Berichtdoor bingel » 15 Nov 2021, 11:59

Hallo P Groen,

De OEE vraag is niet meer van toepassing, maar om machines te monitoren heb ik het alsnog nodig.

Het is mijn eigen bedrijf en doe thuis redelijk at met Arduino en heb de vrijheid om hier ook wat met arduino te doen.

Ik heb het kunnen oplossen via een omweg.
1. Als basis heb ik een ESP 8266 met een optocoupler bord verbonden aan de machine.
2. Op de ESP is de PubSub library MQTT geïnstalleerd. Afhankelijk van de ingang zal er een waarde gestuurd worden op de MQTT nieuwsgroep. Er kunnen dus verschillende nieuwsgroepen zijn.
3. Op een Raspberry pi met Node Red hierop geïnstalleerd met de MQTT server/client komt het bericht in de bestreffende nieuwsgroep binnen met de waarde.
4. In Node Red wordt er als het nodig is, iets gedaan met de waarde. Daar kan je met functie modules en dergelijke van alles mee doen.
5. In Node Red is de MySQL functieblok geïnstalleerd. Deze schrijft de data in een MySQL tabel die op onze Synology nas draait.
6. De MySQL tabel is weer te koppelen als een externe tabel in MsAccess.

Via een grote omweg is het cirkeltje toch weer rond gemaakt. Het is een bijeenraapsel van dingen die ik beheers, de truken uit mijn trukendoos.

Node Red en MySQL kunnen ook op een gewone computer geïnstalleerd worden.

Ik hoop dat iemand nog iets aan het bovenstaande gaat hebben.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Data ophalen en wegschrijven in access database

Berichtdoor ctunes » 20 Dec 2021, 00:14

Hallo Stephan,

Als ik je goed begrijp komt je vraag neer op: "Wanneer is de data van een sensor betrouwbaar?"

En kun je dan:
If (betrouwbaar) update_database doen?

Dat is een filosofische vraag, waar geen antwoord op gegeven kan worden.

Tenzij jij je "HOOG" en "LAAG" kent, en die regelmatig nakijkt, kun je geen afleiding maken van tussenliggende antwoorden, laat staan ze opnemen in een database.
Laatst gewijzigd door ctunes op 20 Dec 2021, 00:19, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Data ophalen en wegschrijven in access database

Berichtdoor ctunes » 20 Dec 2021, 00:16

"Ijking" is 1 woord.
En certificering is er ook 1.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Data ophalen en wegschrijven in access database

Berichtdoor ctunes » 20 Dec 2021, 00:18

Beide woorden ga je sowieso tegen komen bij massaproductie, dus waarom ook nu al niet?

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten