attiny 85 klok

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 Nov 2015, 22:28

attiny 85 klok

Berichtdoor Machiel » 15 Sep 2017, 19:53

hallo,
hoe kan ik een attiny op een klok snelheid van 8Mhz zetten
ik heb een program geladen en de led in dat program werkt maar de servo doet niets
het lijk dat de attiny niet op 8 Mhz werkt
groeten J W Machielse

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: attiny 85 klok

Berichtdoor nicoverduin » 15 Sep 2017, 21:20

Als de led het juiste tempo heeft, heb je hem draaien op de frequentie die je gekozen hebt. Dat de servo het niet doet, hoeft niet perse daar aan te liggen. Wel is de 8Mhz vrij onnauwkeurig zonder kristal. Weet niet of je dat gebruikt?
Ik gebruik altijd een aparte ICSP programmer op die dingen en dan kan ik gelijk de fuses zetten zoals ik ze en begrijp en wil hebben.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 04 Nov 2015, 22:28

Re: attiny 85 klok

Berichtdoor Machiel » 16 Sep 2017, 15:56

Hallo Nico,
Bedankt voor je reactie.
Ik programeer attiny met een opzet printje op een arduino uno en gebruik geen extern kristal.
Maar die fuse waar je het over hebt , hoe kan je die instellen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: attiny 85 klok

Berichtdoor nicoverduin » 16 Sep 2017, 16:12

Daar heb je een programmer voor nodig. Het schijn ook via de Arduino te kunnen, maar daar maak ik geen gebruik van omdat ik altijd met de ICSP. Maar ik kan mij herinneren dat je de Tiny selecteerd via het menu en daar tevens de frequentie kiest (1Mhz of 8 of 20Mhz). Of de Arduino dan gelijk de fuses zet tijdens het flashen durf ik niet te zeggen. Let wel op.... MEt de fuses kan je de chip wel 'bricken'. Dwz de verkeerde setting waardoor je eerst weer een High Voltage programmer nodig hebt om hem weer te kunnen benaderen.

Als je twijfelt of de werkelijke klok goed is, kun je gewoon een eenvoudige blink programma maken die elke 500mSec blinkt. Dan heb je 1x per seconde dat ie aangaat. Als je de *mhz interne RC 85 hebt gekozen dan moet hij gewoon 1x per seconde knipperen. Doet hij dat niet maar ongeveer 4sec aan en 4sec uit, dan gaat de software uit van 8Mhz terwijl de hardware op 1Mhz staat. En gaat er iets mis. Werkt het prima, dan ligt het probleem mogelijk in de onnauwkeurigheid van de RC oscillator in de chip. Dan kun je beter omschakelen naar een resonator of kristal. Die zijn veel nauwkeuriger. Voor I2C en SPI operaties is mijn ervaring dat je naar een resonator of kristal moet. Ik heb ooit een project gedaan die via een pseudo SPI een interface had met de ADXL345 sensor. Werkte voor geen meter op de RC terwijl met een resonator geen probleem.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 04 Nov 2015, 22:28

Re: attiny 85 klok

Berichtdoor Machiel » 27 Sep 2017, 19:53

Hallo,
Ik heb het getest met het Blink program en heb het volgende gevonden.
Ik programeer de attiny met een opzet printje op de Arduino uno.

Blink program op arduino uno met Arduino 1.6.5 en delay 500 geeft 1 sec aan en uit.
op attiny 85 met volgens de Arduino op 1 Mhz ingesteld geeft ook 1 sec aan uit.
op attiny 85 met volgens de Arduino op 8Mhz ingesteld geeft 8 sec aan uit.
op attiny 85 met volgens de Arduino op 16 Mhz ingesteld geeft 16 sec aan uit.
hoe is dat te verklaren ?
Ik zou denken dat de klok puls van 1Mhz het langst duurt dus de delay ook het langst duurt en van 16 Mhz het korts duurt en dus ook de delay het korts duurt maar het juist tegengesteld.
wie kan dat verklaren of zeggen wat ik verkeerd denk?
Waar zit de kronkel?

Groeten Jan Machielse

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: attiny 85 klok

Berichtdoor nicoverduin » 27 Sep 2017, 20:30

Hij houdt rekening met de opgegeven frequentie. Dus gaat hij een vertraging inbouwen om toch die 1 seconde te halen. En daar de klokin werkelijkheid op 1 mhz draait duurt het 16sec ipv 1 seconde omdat de instructies op 1/16e sneheid worden uitgevoerd. De fuses worden niet gezet en zul je naar een externe kristal of resonator moeten. En een goede programmer nemen.... nu zit je op de interne RC en die kan je iets tunen om nauwkeuriger te zijn, maar elke chip is weer anders. En dan nog op max 8Mhz.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 04 Nov 2015, 22:28

Re: attiny 85 klok

Berichtdoor Machiel » 11 Okt 2017, 21:52

Hallo Nico,
Het klopt allemaal wat je schrijft, ik kon het niet allemaal gelijk vatten, maar nu weet ik ook hoe je de freq van de Attiny moet verzetten.
Dat moet via hulp middelen en dan op "bootloader branden " klikken.
Dan werkt het blink program wel goed.
Weer wat geleerd.
Bedankt voor je hulp.

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten