Wijzigen component ID in Nextion editor

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 14 Mei 2017, 17:49

nicoverduin schreef:Ik geef het op..... nig nooit iemand meegemaakt die zo stront eigenwijs is.... suc6



Maar dan wil ik wel graag weten, als je zo'n opmerking maakt, waar die eigenwijsheid uit bestaat. ALLE adviezen heb ik uitgevoerd! Sterker nog, ik ben NIET zo opgeverig, ik ga verder met jullie adviezen. Het enige wat ik nu opmerk is dat de sketch, zoals we begonnen, wél werkt en de overige niet. Met daarbij de vraag waar het hem dat in zit!

Ook jij Nico moet argumenten geven als je een bewering doet! :mrgreen: :mrgreen:

Groet,
Ben.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor Koepel » 16 Mei 2017, 09:15

Eén enkel tekstveld voor de tijd en zonder die "\xFF\xFF\xFF".

Voor een gevorderde programmeur is het belangrijk om code zo helder, eenvoudig, elegant en duidelijk mogelijk te maken. Misschien kan die code dan later nog eens gebruikt worden, en anderen kunnen er aan werken.
Voor mezelf probeer ik het zo duidelijk mogelijk te schrijven, omdat ik anders na een jaar niet meer weet wat ik ermee wilde doen.

Voor jou is dat net zo belangrijk, omdat het anders een rommeltje wordt van alles door elkaar heen. Je doet net alsof jij de enige uitzondering bent die wel goede code kan schrijven en het niet netjes hoeft te doen :o
Dus zowel de tekst layout van de code als de code zelf zo netjes en eenvoudig mogelijk.

Eén enkel tekstveld voor de tijd, dat maakt het een stuk eenvoudiger.
Kies voor de ITEAD Nextion library, dus geen "\xFF\xFF\xFF" meer. Ik heb dat in het begin gebruikt :oops: om het display te laten knipperen, zodat je weet dat de communicatie werkt. Maar het was de bedoeling dat je daarna die commando's met "\xFF\xFF\xFF" weer snel zou vergeten.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 16 Mei 2017, 14:02

@koepel.

Nou, kon ik het maar, een goede code schrijven! Ik gebruik nu de ctrl +T knop. En netjes programmeren? Ik probeer het. Vroeger leerde ik bij het programmeren in Basic dat een lus in een lus verder insprong qua opmaak. Maar alles is anders in C en dat moet geleerd worden. Jullie leren me dat! Alleen is educatie ook een vak dat we niet allemaal beheersen maar we doen wat we kunnen toch?

Ik heb alle sketch vormen bewaart dus ook die met één tekstveld voor de tijd en één voor de datum zoals hier geadviseerd. Deze tekstvelden zijn op de sprintf manier zoals Nico aangaf ingevuld. Het gekke is alleen dat er dan niets meer werkt op het instelling veld.

Even iets anders, hoe verander ik de baudrate van Arduino naar Nextion? Kijkend in de Nextion Instruction Set vind ik een System Variables List. Daarin lees ik devolgende tekst:

when you set bauds=115200 to Nextion, it means you have set the baud as 115200, and saved it as default. Next time you power the Nextion, the value of baud will be 115200 by default.


Maar waar zet je dergelijke instructies en hoe?

Dank voor je reactie!

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor Koepel » 16 Mei 2017, 15:19

Een goede programmeur maakt eerst brokjes code en werkt die uit zodat ze werken.
Het is namelijk geen goed idee verschillende dingen die niet goed werken bij elkaar te voegen. Dan kom je er misschien nooit meer uit.

Nu heb je nog heel wat doen voordat het soepel werkt, en nu wil je het volgende probleem alweer toevoegen. Dat is dus echt geen goed idee.

Ik er mee zitten spelen, en kon toen niet meer bij mijn scherm. Vervolgens heb ik een sketch gemaakt om toch nog contact met het scherm te maken: http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2345&start=30#p18014. Dus zelfs als je sketch af is en goed werkt, dan kun je toch maar beter niet de baudrate gaan wijzigen.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 16 Mei 2017, 16:07

@Koepel.

Snap ik, Eigenlijk werk ik nu al zo. Eerste heb ik voor de verschillende onderdelen een werkend deel gemaakt om die vervolgens toe te voegen. Maar in het geval van de instelbare klok heb ik een deel van jou Timespan voorbeeld aangepast en werkend in mijn sketch gezet. Nu gaat het totaal boven mijn pet waarom de oorspronkelijke sketch, dus die waar de klok op een meer uitgebreide wijze, in de sketch staat wel werkt, lees: niet goed werkt, moet vaker knop indrukken, maar zodra de sketches (loop) minder omvangrijk zijn dan er dan niets meer werkt, qua instelling. Ook al omdat je me vertelde dat het een niets met het andere van doen heeft maar kennelijk beïnvloed het elkaar wel?

Let op: voordat ik weer van alles naar mijn hoofd geslingerd krijg, dit is een constatering én een vraag. Géén statement van mijn kant!

oh ja, even dit nog, je schreef:
"Kies voor de ITEAD Nextion library, dus geen "\xFF\xFF\xFF" meer. Ik heb dat in het begin gebruikt :oops: om het display te laten knipperen, zodat je weet dat de communicatie werkt. Maar het was de bedoeling dat je daarna die commando's met "\xFF\xFF\xFF" weer snel zou vergeten."

Dit stond in mijn oorspronkelijke klok onder elke apart deel. Daar heb ik dus ook wel iets mee gedaan, zodra ik er ook maar een verwijderde werd er niets qua tijdsaanduiding meer afgedrukt op mijn Nextion. Natuurlijk zal dat iets zijn wat ik fout deed, helaas zitten jullie niet naast me dus dat zal vaker gebeuren maar heeft niets van doen met het feit dat ik adviezen niet op zou willen volgen. Ik weet het echt (nog ;) )niet beter!

Dank je wel, Koepel.

Groet,
Ben.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 18 Mei 2017, 11:40

Een tekstveld voor de tijd en een tekstveld voor de datum krijg ik niet werkend. Nog afgezien dat ik al mijn schermen moet hertekenen hetgeen wel te doen is gebeuren er allerlei rare dingen zoals ik ook eerder al opmerkte. Zo is soms de tijd correct maar komt de datum niet goed op het scherm. Het instelscherm werkt dan helemaal niet, de buttons kunnen niet ingedrukt worden. Dus deze adviezen, hoe graag ik ze ook wil opvolgen, zijn voor mij niet werkend.
Ik zoek verder.


Groet,
Ben.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 18 Mei 2017, 13:12

Koepel schreef:Uhm, nee, zo iets heb ik ook (ik gebruik de pjrc.com TimeLib library).
Wel doe ik binnen die functie meteen een update van de tijd. Dan hoef ik niet te wachten totdat de seconde voorbij is voor een update.
Als ik heel snel vaak druk, dan loopt het iets achter, maar elke tik op het knopje wordt gepakt.

Misschien is er nog meer aan de hand in jouw sketch, en is een geluks-treffer nodig om net even tussendoor de tijd te kunnen wijzigen.



Zou je mij eens willen uitleggen hoe je binnen deze functie de tijd updated? En, ik weet niet of dit van belang is; ik gebruik buttons op het instelscherm en jij Hotspots? Zou dit van invloed kunnen zijn?


Dank!
Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor Koepel » 19 Mei 2017, 21:05

Een button of een hotspot is allebei een 'touch' die op dezelfde manier worden verwerkt. Maar ik heb kleine pijltjes en door er een grotere hotspot overheen te leggen, kan ik het toch goed bedienen.

De code om te kijken of de tijd is gewijzigd (en er iets naar het Nextion scherm gestuurd moet worden) heb ik niet in de loop(), maar in een aparte functie. Die roep ik aan bij al die callback functies. Dus eerst wijzig ik de minuten of uren of zo, en daarna roep ik die functie aan.

Die functies heten bij mij: Page0_update(), Page1_update(), enzovoorts.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 20 Mei 2017, 14:28

Dank je wel, Koepel.

Ik wil even afstand nemen van dit probleem. Zoals het er nu voorstaat kom ik niet verder. Eerst even wat anders doen, misschien kijk ik er dan later met een wat frissere blok op..

Dank je wel tot zover.

Groet,
Ben.

Vorige

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten