Wijzigen component ID in Nextion editor

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor nicoverduin » 27 Apr 2017, 11:38

Dan zou ik eerst eens beginnen in setup te kijken..... eerst ga je de rtc uitvragen en daarna ga je de i2c opzetten en dat doe je anders in jouw klok sketch.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 27 Apr 2017, 13:24

nicoverduin schreef:Dan zou ik eerst eens beginnen insetup te kijken..... eerst ga je de rtc uitvragen en daarna ga je de i2c opzetten en dat doe je anders in jouw klok sketch.....


Inderdaad, maar hier heb ik verschillende manieren uitgetest. Het blijkt geen verschil te maken.

Een vraag, in de klok schets wordt de DS3231_I2C_ADRESS 0x68 gedefineerd. Maar als ik in de library van de RTClib kijk dan zie ik deze regel al in het RTClib.h staan. Dus onnodig ook?
Eigenlijk staat in de oorspronkelijke nogal rommelige schets niet de RTClib library maar alleen de regel, "#define DS3231_I2C_ADRESS 0x68 ". Omdat ik in mijn hoofdschets de library RTClib wel nodig ben is hij erin gekomen.

Zelf heb ik daarom het idee dat hier iets misgaat?


Groet,
Ben

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor nicoverduin » 27 Apr 2017, 15:28

Waar denk je waar wire.begin() voor dient?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 27 Apr 2017, 16:23

Wire.begin() initialiseert toch de wire library en maakt het mogelijk te communiceren met I2C componenten? In mijn geval dus de klok DS 3231. Deze termen heb ik nu bovenin de setup staan zoals ook in de klok sketch, voor de werking schijnt het nog niet uit te maken.



Groet,
Ben.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 27 Apr 2017, 17:34

Nog een raar iets;

Verwijder ik in de kloksketch de regel #define DS3231_I2C_ADRESS 0x68 en de RTClib library staat wel als #include werkt alles gewoon, kennelijk kan hier deze regel weg.
Doe ik hetzelfde in de hoofdsketch, laat dus eveneens alleen de RTClib lybrary staan, dan volgt er wél een eerste foutmelding op de regel wire.beginTransmission (DS3231_ADDRESS) Kennelijk kan hier de regel #define DS3231_I2C_ADRESS 0x68 dus niet gemist worden.


??????

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor nicoverduin » 27 Apr 2017, 17:54

Dat klopt want de define in de library staat niet de scope van jouw define. Waarom ga je trouwens buiten die library de klok eigenlijk benaderen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 27 Apr 2017, 18:52

nicoverduin schreef:Dat klopt want de define in de library staat niet de scope van jouw define. Waarom ga je trouwens buiten die library de klok eigenlijk benaderen?


Nu begrijp ik er dus helemaal niets meer van... De define in de library staat niet in de scope van mijn define... Hier moet ik over nadenken wat je precies bedoelt.

In antwoord op je vraag; Op dit moment flash ik de sketch indien er sprake is van wijzigingen, vanuit de computer dus. Maar het komt regelmatig voor dat je je timers wilt testen om ergens een aanpassing te maken. Het zou dan gemakkelijk zijn om even middels een aanraking op het scherm even de tijd voor of achteruit te zetten zonder dat ik mijn computer erbij moet slepen. Hetzelfde, een snelle aanpassing, zou ik ook graag willen kunnen maken met de temperatuur, licht (waar de klok ook weer belangrijk is) en zeker met het pH gebeuren. Bij de laatste komt dan bij de instellingen ook nog ijking als vereiste.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor nicoverduin » 27 Apr 2017, 19:47

Je hebt een rtc lib in gebruik. Die heeft alle functionaliteit voor de klok. Waarom ga je jezelf het moeilijkmaken door OOK nog eens wire functies uit te voeren in je programma? En hoe ik over sketches samenplakken denk weten de meesten hier en op het internationale forum inmiddels wel...... eerst denken en dan doen.... niet eerst doen en dan hopen:)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor benvo » 27 Apr 2017, 20:00

Hoe jij over plakken en knippen denkt is duidelijk. Maar... je, ik in dit geval, moet ergens beginnen. Alleen boekjes, voor zover beschikbaar, door te lezen of internet afstropen en verder niets doen werkt niet. Met het daadwerkelijk werken met al of niet bestaande sketches kan er beslist wat opgestoken worden. Doordat ik een duidelijk doel heb wordt het eenvoudiger om vol te houden en steeds verder te komen.

Maar dit alles terzijde;

Die wire functies worden gevraagd en stonden in de klok sketch. In mijn hoofdsketch wordt trouwens ook de wire library gebruikt. Hoe het nu kan dat e.e.a. niet samenwerkt, beter gezegd, misschien, wat er tegenwerkt is me niet duidelijk.

Dank voor je reacties!

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wijzigen component ID in Nextion editor

Berichtdoor nicoverduin » 27 Apr 2017, 20:18

Dan moet je achterhalen waar het mis gaat.... met de debug serial na elke statement ff een regel printen... stap voor stap tot je weet bij welk statement het mis gaat. In het meest extreme geval doe ik niet anders.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten