Nextion Editor wil niet opstarten.

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Nextion Editor wil niet opstarten.

Berichtdoor Koepel » 23 Jan 2017, 18:10

Op dit forum wordt zo vaak de Nextion schermen genoemd, dat ik er eentje heb besteld.
Helaas krijg ik de editor niet werkend in Windows 10.
Ik probeerde alle versies van v035 tot v043. Maar steeds dezelfde foutmelding :evil:

Het schijnt met .NET te maken te hebben. Maar dat opnieuw installeren wordt geblokkeerd door Microsoft, omdat .NET al bij het besturingssysteem zit.
Via die foutmelding kwam ik bij een Microsoft reparatietool, die heeft dingen opnieuw geïnstalleerd. Maar dat hielp niet.
In linux krijg ik het programma al helemaal niet aan de praat onder wine.

Welke versie gebruiken jullie ? Bestaat er een opensource alternatief ?
Bijlagen
nextion-error.png
nextion-error.png (37.13 KiB) 6693 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nextion Editor wil niet opstarten.

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jan 2017, 18:57

Ik werk met Windows7 totdat het echt nergens meer is te krijgen. Bij mij werken alle versies. Helaas ondersteunen ze alleen Windows en nee het is (nog) geen open source.

@edit: Mogelijk staat hier iets om hem in een VM te draaien http://support.iteadstudio.com/support/ ... 1000000359
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nextion Editor wil niet opstarten.

Berichtdoor Koepel » 23 Jan 2017, 19:50

In linux in een VirtualMachine (Qemu) onder Windows 7 draait het wel. Ik weet niet of ik een seriële poort binnen de VirtualMachine krijg, maar ik begrijp dat de editor ook een bestand voor een SD kaartje kan maken. Dan gaat het lukken, want ik kan bestanden heen en weer kopiëren. Nu nog wachten tot het op de deurmat valt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nextion Editor wil niet opstarten.

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jan 2017, 20:20

Tja... de klacht is al vaker ge-uit (en terecht) dat het alleen maar onder Windows draait en als ik je goed begrijp ook nog onder speciale versies. Maar er is al vaker verzocht om er open source van te maken. Maar zolang de firmware van die STM32103F die op het scherm zit nog gesloten is en de overige chinezen nog steeds van die goedkopere (TJC) modellen maken zal er wel geen schot in komen. Overigens is het wel handig om eens tijd te steken in die HMI file die gemaakt wordt. De structuur lijkt zich inmiddels te stabiliseren. Ik genereer tegenwoordig een include van een scherm die gelijk "on_event" functies prototypes maakt waardoor je gerust kan hergenereren zonder de code wezenlijk te moeten aanpassen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 Dec 2016, 22:32

Re: Nextion Editor wil niet opstarten.

Berichtdoor ruud-572 » 23 Jan 2017, 20:28

Bij mij draait het gewoon onder Windows 10... ook helemaal geen problemen gehad met het installeren :roll:
Software engineer industriële automatisering

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nextion Editor wil niet opstarten.

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jan 2017, 21:03

Hey dat is wel weer interessant.... @Koepel... wat doe je verkeerd? :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nextion Editor wil niet opstarten.

Berichtdoor Koepel » 23 Jan 2017, 21:50

nicoverduin schreef:wat doe je verkeerd?
Als ik dat zou weten, dan had ik mijn vraag niet gesteld ;)

Gelukkig heeft Windows log bestanden waar terug te lezen is wat er mis ging (NOT), en er komt een bericht op het scherm dat duidelijk het probleem beschrijft (NOT), en de foutmelding is terug te vinden in een lijst waar bij staat wat het betekent (NOT), en Microsoft heeft een Repair Tool die gemakkelijk te vinden is (NOT) en die Repair Tool repareert het ook echt (NOT).

Mijn Windows 10 is een update van een Windows 7 Family Pack. Dat Family Pack is voor drie installaties, maar ik heb de derde nooit gebruikt. Windows 10 staat eigenlijk op de verkeerde harde schijf, dus een nieuwe installatie zou kunnen helpen, maar ik durf het niet aan om het opnieuw te installeren op een andere schijf. https://www.youtube.com/watch?v=mUWGZN9_7nk :lol:

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nextion Editor wil niet opstarten.

Berichtdoor Koepel » 24 Jan 2017, 21:47

Windows 10 opnieuw geïnstalleerd en het werkt :D Blijkbaar was mijn dotNET 3.5 gebroken.

Een opstart USB stickje maken en opnieuw installeren op een andere schijf ging zonder problemen. Windows werd automatisch geactiveerd. Het staat nu op zo'n ouderwetse schijf waar nog een magnetische platenspeler binnenin zit.

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten