I2CLCD geeft geen tekst.

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor nicoverduin » 25 Nov 2016, 22:21

Heb die lib ff niet bij de hand maar had je al die regels en kolommen omgewisseld bij begin()?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor benvo » 25 Nov 2016, 22:32

Nee, ik heb gewoon je "Hello world sketchje gekopiëerd en geplakt.

Misschien ten overvloede: Omdat er ook iets mis zou kunnen zijn met de hardware heb ik ook een ander identiek scherm mét identiek I2C backpack geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor Koepel » 25 Nov 2016, 23:54

Als je wilt controleren met andere hardware, neem dan een andere computer, een andere usb-kabel, een ander Arduino board, een ander LCD scherm. Dat is geen grap, dat kan soms nodig zijn.

Kun je het contrast regelen zodat je blokjes ziet ? Als je die blokjes op heel licht zet zodat ze nog net te zien zijn, dan zou je tekst kunnen zien als het goed is.

Misschien is het nodig dat je alle bestanden van Arduino verwijderd. Niet je eigen projecten, maar de bestanden van Arduino waar mogelijk nog oude versies tussen hangen. Vervolgens ook de verborgen "arduino15" map verwijderen. Daarna Arduino.cc IDE 1.6.13 installeren. Ik zou dan ook alle user libraries verwijderen, en de libraries die je nodig hebt opnieuw binnen halen.
Dat is wel een paar stappen terug doen, maar het komt op mij een beetje rommelig over en het lijkt nog niet een bepaalde richting uit te gaan.

Kun je misschien ook een foto maken van het Arduino board met het display en met de draden ?
Heb je een link naar je LCD scherm ? Zijn er anderen die met dat scherm problemen hebben ?
Waar komt die library vandaan die je nu gebruikt voor het scherm ? (ik weet zelf niet wat de meest gangbare is, in de Library Manager zitten er al twee).
Kun je mij een plezier doen en nog een keer deze draaien : http://playground.arduino.cc/Main/I2cScanner.
Het scherm kan natuurlijk ook stuk zijn, dat komt voor.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor nicoverduin » 26 Nov 2016, 10:42

benvo schreef:Nee, ik heb gewoon je "Hello world sketchje gekopiëerd en geplakt.

Misschien ten overvloede: Omdat er ook iets mis zou kunnen zijn met de hardware heb ik ook een ander identiek scherm mét identiek I2C backpack geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Ik ben nog niet in de stand dat de hardware defect is hoor. Alles deinstalleren weer herinstalleren zal het ook niet zijn. Kijk eerst eens of je zoals Koepel al zei de contrast opdraaien en of je dan de witte blokjes ziet. Realiseer je ook dat die backlight nogal wat stroom trekt. Zeker bij de 2004 schermen. Mogelijk moet je die dus direct voeden vanuit de 5V (of zelfs extern) via een 10 ohm weerstand.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor Koepel » 26 Nov 2016, 12:52

@nicoverduin, ja, ik ben het met je eens. De stroom had ik nog niet aan gedacht.
@benvo, kun je de 5V op het display meten ? Die goedkope displays hebben 5.0V nodig en 4.5 is te laag.
De backlight kun je ook iets minder fel zetten met een 220 ohm weerstand.

Ik weet nog steeds niet welke I2C LCD library de juiste is. Hier staat een overzicht : http://playground.arduino.cc/Code/LCDi2c. Er zijn helaas verschillen tussen de I2C displays.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor benvo » 26 Nov 2016, 14:57

@koepel: Alles is overnieuw geïnstalleerd. Er blijken wel meer mensen problemen te hebben met een scherm, niet specifiek, althans niet vermeldt, dit scherm. Vaak is het dan het contrast, slechte contacten ed. Dit heb ik allemaal goed gecontroleerd, het werkt, bij mij, naar behoren. De "witte" blokjes zijn te zien en na contrast verstelling wordt het scherm blauw. Nooit is er tekst te zien. Wat je testprogramma betreft; dit sketchje had ik al eerder laten lopen. Zo kwam ik erachter dat het, bij vele demo programma's, genoemde adres, 0x27, niet juist is. Voor mij geldt, 0x3F. Op het backpackje zit een Philips PCF 8574 AT chip. Deze kent een adressering van HEX 0x38-0x3F.

@Nico Verduin/Koepel.
Zelf had ik al eerder bedacht dat stroom een issue kon zijn daarom gebruik ik al een 9V 1A adapter. Toch bedankt voor deze tip!
Bij de library die ik gebruik, ik weet niet of dit de "beste te gebruiken" library is, zitten ook demo sketches. Telkens zie ik dat de backlight wel reageert op datgene wat het programma vraagt, teksten zie ik nooit geen enkel karakter is zichtbaar.
Andere computer gebruiken geeft geen soelaas, een ander identiek scherm met eenzelfde ander backback blijft hetzelfde resultaat geven. Een ander Arduino bord heb ik niet.

Wel blijf ik googelen, tot nu toe vind ik weinig ter zake doende gegevens voor dit probleem.
Uiteraard blijf ik dankbaar voor alle hulp!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor nicoverduin » 26 Nov 2016, 15:10

Al gooi je er een 100A adapter op..... Dat maakt geen bal uit. De regulator op jouw bordje laat slechts 500mA door. Je zult dus een aparte 5V voeding nodig hebben voor de backlight. Los van de Arduino.
Neemt niet weg dat aangezien je de contrast kan regelen het op dit moment wel zou moeten werken. Ik zal eens kijken of ik hier wat kan opstellen.
Welke I2C library gebruik je? link?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor nicoverduin » 26 Nov 2016, 15:37

Ik heb hier ff het scherm met een IO expander aangesloten en dit scriptje gedraaid. Werkt als een tierelier.
cpp code
//DFRobot.com
//Compatible with the Arduino IDE 1.0
//Library version:1.1
#include <Wire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>

LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,20,4); // set the LCD address to 0x27 for a 16 chars and 2 line display

void setup()
{
lcd.init(); // initialize the lcd

// Print a message to the LCD.
lcd.backlight();
lcd.print("Hello, world!");
}

void loop()
{
}
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor Koepel » 26 Nov 2016, 16:12

nicoverduin schreef:#include <LiquidCrystal_I2C.h>

Welke ?

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor benvo » 26 Nov 2016, 16:24

Nu gebruik ik de library die ik hier vandaan haalde:

https://hmario.home.xs4all.nl/arduino/L ... ystal_I2C/

Overigens heb ik al verschillende library's geprobeerd daar bij telkens de niet gebruikte verwijderd.

Het "Hello World" programmaatje geeft ook nu geen tekst. Het is echt een raadsel voor mij. Kan er iets mis zijn aan het Arduino Mega bord? Hoewel alle opdrachten die niet met het LDC scherm te maken hebben werken wel! (Serial.print, een knipperende led ed.)

Groet,
Ben.

VorigeVolgende

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten