I2CLCD geeft geen tekst.

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor benvo » 26 Nov 2016, 16:28

Ook in het "Hello World" sketchje van Nico zie je weer het adres 0x27 staan. Bij het compileren komt er geen foutmelding maar er gebeurd ook niets qua tekst. De backlightfunctie werkt wel! Wijzig ik het adres in 0x3F blijft het resultaat gelijk.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor Koepel » 26 Nov 2016, 16:35

Daarom schreef ik : Kun je mij een plezier doen en nog een keer deze draaien : http://playground.arduino.cc/Main/I2cScanner.
Als het display reageert op een I2C adres, dan is er communicatie. Je kunt alleen het i2c adres gebruiken dat gevonden wordt, een andere gebruiken heeft geen zin.

Als het display niet stuk is, en ook nog 5.0V heeft en de juiste library wordt gebruikt, dan zou het goed moeten gaan.

Ik schreef ook eerder : @benvo, kun je de 5V op het display meten ? Die goedkope displays hebben 5.0V nodig en 4.5 is te laag.
Als dat goed is, kun je die ook wegstrepen.

Kun je een link geven naar het display ? Ik bedoel dan ook echt het display dat jij hebt en waar je het gekocht hebt.

Heb je beide displays van dezelfde verkoper gekocht ? Het is mogelijk dat een hele serie stuk is. Als in een fabriek er iets fout gaat, en alle producten vernietigd moeten worden, dan wil het nog wel eens gebeuren dat die producten op Ebay terecht komen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor nicoverduin » 26 Nov 2016, 16:52

Doe eens gek....Heb je die connector er wel goed op gezet? :mrgreen: :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor benvo » 26 Nov 2016, 17:58

@Koepel: Dat plezier heb ik je én mijzelf gedaan. Elke keer komt 0x3F uit de bus! Uit het programma dat ik zelf al eerder had geladen maar óók het programma onder de door jou gegeven URL! @ Nico De connector zit er goed op; met de vier aansluitpennen (GND, VCC, SDA, SCL van boven naar beneden) naar buiten gericht. Wanneer ik het bordje alleen aansluit middels de USB heb ik 4,96V op het display. 4,98V wordt gemeten mét de voeding. Een display (mét backpack) heb ik gekocht via Aliexpress, zij verzamelen overal in China daar is dus geen link van te geven. Een display met Backpack kocht ik ter plaatse: http://www.eproto.nl/index.php?id_produ ... &id_lang=7 Beide display's maar ook de backpack's blijken identiek (Qua nummering) hoewel het me sterk lijkt dat die uit eenzelfde serie zouden komen.

Wat er nu bij mij opkomt: Zou het mogelijk zijn dat er in de loop van de tijd iets is veranderd waardoor het backpackje niet meer op de juiste manier met de pennen communiceerd? Pennen die verwisseld zijn o.i.d.?
Dit omdat de backpack wordt gevonden maar kennelijk wordt niets (of niet goed) doorgegeven op de SDA en SCL?

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor benvo » 26 Nov 2016, 18:08

Om een heel duidelijk te zijn. Het gevonden adres 0x3F geeft alleen aan dat de backpack "gezien" wordt. Omdat er geen foutmelding komt wanneer er een ander adres in de sketch staat zou dat kunnen inhouden dat er geen contact is met het display buiten de 5V en GND aansluiting om? Dit gaat dan overigens op voor beide display's! Dat zou wel erg toevallig zijn?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor Koepel » 26 Nov 2016, 18:41

Bedankt voor de info.
Toch zegt deze bladzijde dat het I2C adres 0x20 tot 0x27 is : http://www.eproto.nl/index.php?id_product=195&controller=product&id_lang=7
De PCF8574A (met een 'A') heeft 0x38 tot 0x3F. Kun je kijken met een loep of het eentje is met een 'A' ?

Ik weet niet of er een foutmelding komt als je een verkeerd I2C adres hebt. Je hebt nu 0x3F, dus dat is het enige geldige I2C adres.
De I2C LCD library kan dus een normale gangbare library voor een PCF8574 met LCD zijn, alleen is het I2C adres 0x3F.

Het kan inderdaad zo zijn dat er tussen het I2C backpack en het LCD display iets verkeerd gaat.
Het lijkt me dat je Mega board goed is, de I2C werkt, de spanning is goed. Er blijft weinig over.
Heb je het goed gesoldeerd ? Kun je er een foto van laten zien ?

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor benvo » 26 Nov 2016, 19:11

De solderingen zijn goed. Kan ik helaas niet laten zien op een foto. Ik heb ze wel op mijn computer maar deze kunnen niet rechtstreeks geplaatst worden. Jammer eigenlijk, de meeste sites die vroeger dit systeem hadden (Img) om foto's te plaatsen stappen hier vanaf. Je kan adressen wijzigen op dit backpack door op AO en A2 een druppeltje tin te zetten. Dat wordt denkelijk bedoelt op de site van Eproto. Voorheen hadden ze vaak backpack's met als default adres 0x27. Ik heb hem daar nog op gewezen gisteren. Ik moet zeggen dat ik op dit moment eigenlijk niet weet waar en hoe verder te zoeken. Dat is niet fijn want nu ben ik eigenlijk nog niet eens door de eerste fase; het testen of de spullen die ik gekocht heb goed zijn.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor nicoverduin » 26 Nov 2016, 19:37

Ligt een beetje aan waar je woont
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor Koepel » 26 Nov 2016, 23:49

Ik gebruik soms: http://nl.tinypic.com/. Aanmelden is niet nodig.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: I2CLCD geeft geen tekst.

Berichtdoor benvo » 27 Nov 2016, 14:27

@koepel:Afbeelding

Hopelijk kan je nu iets zien.

@Nico Verduin: Hellendoorn, niet echt dicht bij dus.

Inmiddels zoek ik ook in de Library's. In de bijgevoegde teksten zie ik daar de te gebruiken "Keywords"?
Zou daar iets in kunnen zitten?
Ik was niet van plan nl. om dit op te geven!

Groet,
Ben.

VorigeVolgende

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten