Vraagje cinewall verlichting/ambilight

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 Okt 2014, 19:35

Vraagje cinewall verlichting/ambilight

Berichtdoor jeffrey » 20 Okt 2014, 19:59

Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Jeffrey, 26 jaar en woonachtig in utrecht.
Sinds een aantal maanden hebben wij een nieuwbouwhuis wat nu zo goed als klaar is. Ik heb afgelopen week zelf een "cinewall" gemaakt waar mijn 50" sony tv aan hangt.
Nu ben ik met toeval toen ik op zoek was naar een led strip voor achter de cinewall terecht gekomen op het ambilight met de ws2801.
Nu ben ik een beetje ideeën op gaan doen, maar weet helemaal niet of dit mogelijk is icm een arduino!
Wat ik voor ogen heb is het volgende:

- ambilight maken achter de televisie.
- verlichting maken rond de cinewall.

Nu zou ik graag de verlichting en de ambilight afzonderlijk van elkaar aan/uit willen kunnen zetten.
De verlichting van de cinewall wil ik zowel een effen kleur willen kunnen geven maar ook zelf progameerbaar.

Nu was ik benieuwd of jullie mij kunnen vertellen of dit haalbaar is en wat ik er eventueel aan componenten aan nodig heb.
Ik heb eventueel een enkele stopcontact die ik aan en uit kan zetten met een wandschakelaar, die ik al met de verbouwing had voorbereid met het oog op de cinewall verlichting.

Ik heb een IT achtergrond dus vind progameren leuk om als hobby te doen (ervaring met websites maken)

Nu kwam mijn vriendin ook met de vraag of het mogelijk is de cinewall verlichting op muziek mee te laten branden/knipperen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want als ik wat in mijn hoofd heb wil ik het ook graag :P
Tuurlijk wil ik bij het begin beginnen om het echt te leren, maar uiteindelijk wil ik graag het bovenstaande resultaat behalen.

Grt Jeffrey.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vraagje cinewall verlichting/ambilight

Berichtdoor nicoverduin » 20 Okt 2014, 23:27

Met de Arduino kun je rustig 5 meter WS2812B RGB strip aansturen. Dan heb je 300 LEDS (60 / mtr). Die kun je in alle kleuren van de regenboog zo ongeveer programmeren. Je kunt zo'n strip ook inkorten.
Wat heb je nodig:

Hardware:
- LED strip WS2812B 5V (ebay) zijn te krijgen in zowel waterdicht als gewoon en met witte of zwarte achtergrond
- Voeding voor de strip (ebay) 5V en 3A per meter.

Software:
- FastLED (zie fastled.io)
- Arduino UNO + Arduino IDE (1.5.2 of >)

Werking:
De Arduino gebruikt 3bytes per LED in een grote array. De systematiek is dat hij alles info doorgeeft aan de eerste LED die vervolgens de volgende LED informeert enz. De Array zit in het RAM geheugen en kan met allerlei combinaties van kleurinstellingen gevuld worden. Pas als je update naar de LED array worden de wijzigingen pas daadwerkelijk zichtbaar.
Er is een beperking van 800.000 hz. doorklok frequentie. een RGB led heeft 24bits nodig (3 x 8 bit voor R-G-B). Dus bij 300LEDS ben je 900 bytes kwijt aan de RGB strip van de 2K ram geheugen die in de Arduino zit.
Dit betekent dat de maximale ververs frequentie op de UNO (die op 16 Mhz draait) = 1 / (800000 / (300 * 24) = 0.009sec dus 9 milliseconden dus iets van 111 x per seconden. Echter die tabel moet ook nog gevuld worden met instellingen, patroontjes enz. Mijn ervaring is dat bij grote strips je nog best je best moet doen om 30-50 hz verversing frequentie te krijgen. Maar je kan wel waanzinnige patronen maken.

Moet het allemaal sneller dan ga je richting de Teensy processorsn (32 bit).

Nu voor wat betreft het reageren op geluid. theoretisch kan de Arduino 10.000 samples per seconde maken. Maar er gaat tijd af voor de ledstrip, analyseren van de frequentie of een ander algoritme. Hardwarematig is het allemaal niet zo ingewikkeld. Weerstandsdeler (2 x 47K weerstanden in serie. De uiteinden naar GND en VCC en een 100 nF capje naar de signaalbron. Beetje afhankelijk wat je er aan gaat hangen. Microfoon... moet een voorversterker op voor een beetje signaal. lijn uitgang van de TV. Dan heb je 1-2Vpp dus voldoende om onderscheid te maken. Eventueel een kleine opamp schakeling.
Dus kan het? ja. Ingewikkeld? Nee.
Je hebt ervaring met websites dus neem ik ook aan Java, C#, Javascript en evt. PHP. Beheers je die dan pak je zo C/C++ op. Allemaal dezelfde familie en denkwijze.

Samenvattend: Het kan. De rest is afhankelijk hoeveel energie je er in wil steken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten