Magnet wire

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 38
Geregistreerd: 26 Nov 2013, 21:58

Magnet wire

Berichtdoor phxrocketry » 11 Sep 2014, 17:32

Hallo allemaal,

Ik wil iets soortgelijks doen als dit:
http://altduino.de/
Dit is een hoogtemeter voor in een modelraket. De componenten zijn verwerkt op de achterkant van een pro mini om het zo klein en licht mogelijk te houden, er wordt hier magnet wire gebruikt om de verbindingen te maken. Heeft iemand ervaring met magneetdraad en waar is het te koop?

Groeten,

Anton

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Magnet wire

Berichtdoor nicoverduin » 11 Sep 2014, 18:08

Heb jij het niet over gewoon geëmailleerd koperdraad?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Magnet wire

Berichtdoor shooter » 12 Sep 2014, 21:52

ja je kunt het magnet wire noemen, maar het is gewoon simpel wat nico zegt, en je kunt het eigenlijk wel bij elke redelijke zaak kopen, maar dat is nergens voor nodig, zoek een kapotte trafo, hoe klein ook, en sloop daar het draadje uit, heel voorzichtig. het heet eigenlijk wikkeldraad, en is te krijgen van 0.1 mm tot 250 mm. een electromotor zit er vol mee, maar ook een relais, ik heb vroeger best wel veel telefoonrelais gesloopt om aan draad te komen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Magnet wire

Berichtdoor nicoverduin » 13 Sep 2014, 08:11

Heb nu gezien waarvoor ze het gebruiken :) tja daar kan je elk dun draad voor gebruiken. Moet gewoon lekker compact worden. Maar als je een paar meter moet hebben moet je me anders maar ff pm'en. Heb nog wel een paar kilometer liggen in de verschillende diktes.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Magnet wire

Berichtdoor shooter » 14 Sep 2014, 19:41

dan doe mij maar even 500 km van 480 mm^2, kunnen we een lijntje leggen naar denemarken. hihi.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 38
Geregistreerd: 26 Nov 2013, 21:58

Re: Magnet wire

Berichtdoor phxrocketry » 20 Sep 2014, 09:07

Hallo,

Als je de link van mijn bericht even bekijkt zie je dat deze draad gebruikt wordt om verbindingen te maken tussen de eilandjes van de pro mini en de sensoren. Nu vraag ik me af of dit wel de beste oplossing is? Kan je niet beter 27 AWG geisoleerde, meeraderige draad gebruiken. Ik vraag me ook af hoe dik de draad nu werkelijk moet zijn. Zou je 27 AWG draad kunnen gebruiken voor "Arduino-verbindingen"?


groet,

Anton

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Magnet wire

Berichtdoor nicoverduin » 20 Sep 2014, 13:34

phxrocketry schreef:Hallo,

Als je de link van mijn bericht even bekijkt zie je dat deze draad gebruikt wordt om verbindingen te maken tussen de eilandjes van de pro mini en de sensoren. Nu vraag ik me af of dit wel de beste oplossing is? Kan je niet beter 27 AWG geisoleerde, meeraderige draad gebruiken. Ik vraag me ook af hoe dik de draad nu werkelijk moet zijn. Zou je 27 AWG draad kunnen gebruiken voor "Arduino-verbindingen"?


groet,

Anton

Anton... Dat koper draad is eigenlijk een slechte oplossing. Hoewel geëmailleerd kan het wel beschadigen en een potentiële sluiting veroorzaken. Gewoon geïsoleerd draad is beter. En daar PVC later smelt als dat je arduino chip al einde oefening is kun je dus gewoon PVC draad gebruiken. De stroom richting Arduino Pinnen kan nooit de 40mA overstijgen omdat anders de Arduino of de poort uitfikt. M.a.w. 27AWG is prima.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Magnet wire

Berichtdoor shooter » 21 Sep 2014, 19:25

die plastic isolatie is altijd dikker, dan de laklaag, maar een draadje van 0.1 mm kan al 1 ampere aan dus te dun zal de draad maar zelden zijn.
en de lakdraad is erg handig als het klein of licht moet zijn.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten