Leuten over winkels

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Leuten over winkels

Berichtdoor pjh » 14 Mrt 2014, 01:59

Ik ben een groot fan van eBay.
Ook anderen op dit forum verwijzen naar dit vaak oosterse spul.
Er zijn kanttekeningen over kwaliteit, veiligheid transport-duur et cetera.
Maar één van mijn grootste bezwaren is het ontmoedigen van de mensen die de echte moeite erin stoppen.

Neem Lady Ada http://www.adafruit.com/press met haar educatieve en inovatieve bijdrage aan onze hobby. Mijn chinese TFT-tje draait op haar software om maar eens wat te noemen.

Omdat ik er wel eens wat van haar heb gekocht voel ik me niet zo bezwaard. Net zoals ik na de aanschaf van één echte Arduino Uno van € 27,50 zonder pardon overging op de pro mini van € 2,83 inclusief verzendkosten via Zjing-Sjeng-eBay-China-deurmat.

Maar nu loopt er een ander draadje op dit forum, waarin iemand Female Headers wil kopen via een reguliere Nederlandse elektronica winkel zoals Conrad. LUKT HEM NIET. En mij ook niet.

Op zo'n moment worden de Nederlandse importeurs van Sparkfun genoemd, zoals iPrototype.
En dan denk ik: gun die jongens dat. Zij willen graag ons knutselaars van materiaal voorzien. Help hen!!! Oranje Goed!

En dan ga ik een prijsvergelijking maken en let ik ook op de info.
Ik nam een simpele LDR. En dan staat er bij iPrototype (€ 1,95):
Een LDR is een variabele weerstand die word beinvloed door het licht. Met deze LDR kunt u dus eenvoudig de lichtsterkte meten.
Gebruik deze LDR in combinatie met een 10 KOhm pull-up weerstand.

Nu ben ik slecht in spellen, maar ik zet "word" niet bij mijn product. Verder missen er nog wat puntjes op de i. Zoals bij beinvloed. Verder gaat het er niet om dat de sensor wordt beïnvloed door licht, maar dat de weerstand afhankelijk is van licht. De sensor is precies gelijk die van Sparkfun ($ 1,50). Daar schrijven ze:
Description: Dit is een hele kleine lichtsensor. De weerstand van een fotocel (ook wel lichtdetector, lichtweerstand, of CdS genoemd), is afhankelijk van de hoeveelheid licht waaraan het is blootgesteld. Deze kleine sensors zijn ideaal om binnenskamers te gebruiken (gaat het licht in een kamer aan, doe iets).
]
En dat is mijn vertaling. Sparkfun is Engels. En dit is een Nederlands forum.
Waarom vertalen? Omdat niet iedereen weet wat een photoconductive cell is. :oops:
En verder is het volgens mij geen pull-up weerstand, maar een spanningsdeler, om het maar in het Engels te zeggen. Gemiste kans om uit te leggen dat de weerstand van deze LDR volgens gelinkte datasheet misschien wel naar 1kohm gaat bij 100 lux, maar dat de zon met 100000 lux de weerstand wegblaast en het ampèrage zonder een weerstand in serie erg hoog wordt en je Arduino BOEM doet. De eerste LDR die ik aansloot werd erg heet. Had ik maar de vertaling gehad en wat extra uitleg en die weerstand. Waarom doen ze die er niet bij. Zou mooie service zijn: een weerstand van 10 kOhm. Ze verkopen ze wel los. 15 cent.

Ik zeur. Ik weet het. Maar ik wordt niet blij wanneer de Nederlandse detailhandel niet ziet dat ze zelf ook wat moet toevoegen. Mening welkom. :ugeek:

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Leuten over winkels

Berichtdoor nicoverduin » 14 Mrt 2014, 09:04

Ik vrees dat het Nederlands zo hier en daar wel heel belabberd is. Als ik af en toe hier op het forum het taalgebruik zie dan is het om te janken. Ik snap nu wat ze bedoelen dat het niveau voor de Pabo's te laag is.... Ik ben ook gecommitteerde aan het HBO. En ook daar kunnen de scripties nog wel eens een uitdaging zijn.
Verder heb ik af en toe mijn twijfels over de inhoudelijke kennis van de verschillende webwinkels. Maar ja handel is handel. Maar kennis gaat ook weer tegen je werken. Ik heb zelf 7 jaar lang een webwinkel gehad op buizen audio. In de eerste jaren was het leuke handel. Maar dan krijg je ook de opkomende dozenschuivers. Geen of weinig kennis maar wel ver onder jouw prijzen duiken. Ik maakte op het eind mee dat ik iemand had die een schema opstuurde of je dat even wilde controleren (gratis) en of je zijn bestellijstje wilde controleren(gratis).... In zijn bestellijstje stonden alle leveranciers met prijzen waar hij wilde bestellen. Behalve ikzelf. En dan niet een keer, maar meerdere malen. Dat was voor mij de druppel.
Het is in Nederland vrijwel ondoenlijk om je hoofd boven water te houden op deze manier. Enerzijds wil je service en kennis bieden maar door de vergrote toegankelijkheid van globale spelers (ebay, dx, alibaba etc) wordt je gewoon weggeconcurreerd. Zonde van de energie.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Leuten over winkels

Berichtdoor pjh » 14 Mrt 2014, 11:12

Enerzijds wil je service en kennis bieden maar door ... globale spelers (ebay, dx, alibaba etc) wordt je gewoon weggeconcurreerd. Zonde van de energie.

Natuurlijk helemaal waar. Er is een ontkoppeling van kennis en producten. En de arrogantie waarmee sommigen soms ongevraagd mee liften op je kostbare kennis is stuitend. Boeven zijn het!

Maar als je dan toch een webwinkel hebt, zorg dan dat het 'laag hangende fruit' op orde is. Als je een LDR voor 2 euro wilt verkopen omdat je met je site nu eenmaal vóór in de (Nederlandse) wind staat, doe het dan zo dat er geen GEMAKZUCHT van afstraalt. Aan de andere kant, jouw punt: wordt geen kenniscentrum: is duur en levert je waarschijnlijk niks op. En als je dan expres 'dom' doet, komen ze niet bij jou als het ingewikkeld wordt. Best slim...

Ach. Zodra ik iemand help, verwacht ik zelf direct een bepaald 'level' van aandacht terug. Het kan lastig zijn wanneer daar te grote verschillen in zitten. Zeker wanneer mensen je verantwoordelijk gaan maken voor hun projecten en onderwijl de eigen mogelijkheden niet aftasten. Afschuwelijk. Ik zorg voor drie kinderen en een hond. De rest van de wereld moet het in principe zelf uitzoeken.

Ik verzamel wel oude displays en speel al langer met het idee deze met alle instructies en arduino code op eBay aan te bieden. Maar spelen met dat idee is wat ik leuk vind. Uitvoeren niet. Valt niet aan te verdienen.

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: Leuten over winkels

Berichtdoor KrisG » 14 Mrt 2014, 15:26

Als je meer 'moet' betalen voor hetzelfde product dan verwacht je ook 'meer' te krijgen. En dat kan bvb zijn:

- een deftige uitleg in je eigen taal
- een mogelijkheid om een vraag beantwoord te zien in je eigen taal
- kortom: service.

Een collega vertelde laatst volgend verhaal:

Zijn vrouw wilde een nieuwe naaimachine en ze ging daarvoor naar de plaatselijke naaimachinewinkel. (Scrabble ! :) ) Daar kreeg ze één en ander te horen maar niet echt veel detailuitleg, daarvoor werd ze doorverwezen naar het internet.

Wat is het gevolg, ze is, samen met mijn collega, op het internet informatie gaan zoeken en heeft een naaimachine besteld via internet. Klaar.
En vooral pech voor de locale handelaar, maar die heeft het in dit geval zelf gezocht.

Als je een webshop hebt met service, is dat nog erger want dan lever jij de service en verkoopt een ander het goedkoper.

Een electronicazaak hier in de buurt gaat z'n afdeling 'componenten' sluiten wegens verlieslatend. Jammer want je kan er terecht als je snel iets nodig hebt of je kan er langsgaan met een voorbeeld en 'hetzelfde' bestellen.

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Leuten over winkels

Berichtdoor Rudi » 14 Mrt 2014, 17:11

Veertig jaar geleden kocht ik mijn eerste electronica onderdelen in de winkel waar ik vorige zomer voor het laatst ben binnengestapt met een lijst te kopen onderdelen en teleurgesteld buitengewandeld met slechts enkele spullen. Onderdelen hebben ze niet zoveel meer in stock en moeten worden besteld. Wel, dan zoek en bestel ik liever zelf, is vlugger en vooral veel goedkoper.
Ook dat is een gevolg van internetshoppen, winkeliers kunnen of willen slechts een beperkte voorraad houden. De viscieuze cirkel weet je wel.

Ik kom nog wel af en toe graag in een andere winkel die erg Arduino minded is maar koop er alleen als ik geen 2-3 weken kan wachten op materiaal.
Dan zit ik nog met het wrange gevoel teveel te hebben betaald (en ik ben geen Nederlander :P ).
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Leuten over winkels

Berichtdoor pjh » 15 Mrt 2014, 00:50

Bij de nieuwe producten van Sparkfun zag ik deze module:
Afbeelding
Kost een kleine 30 euro.
Kijk je naar de functionele eenheden, dan krijg je zoiets ook voor een vijfde van de prijs voor elkaar.

Maar ze voegen behoorlijk wat toe:
- zeer educatief
- goede begeleidende documentatie
- mooie PCB. Leerzame soldeer-kit
- fantastische LED knopjes.
Het past in een breder doel binnen hun bedrijf om educatie te geven.
Gelikt, af.

Hier zie je de Nederlandse versie voor het basisonderwijs: http://www.techniekinhetbo.nl/lessen/bovenbouw/displays.htm
Stoffig, maar mogelijk even educatief.

Het heeft ook mijn interesse omdat ik sinds kort mee help met de techniekles op de basisschool van mijn dochters. Zo hebben we van de week dit gemaakt:
Afbeelding

En komende week gaan we dit maken (groep 6):
Afbeelding
We maken het zelf, maar als kant en klaar bouwpakket is het voor € 6,15 te krijgen. in NEDERLAND ! (opitec.nl)

Wat wel weer jammer is van sparkfun is dat ze in hun code schrijven dat ze één segment per keer aan doen, terwijl het steeds om een hele digit gaat. Blijft blijkbaar verwarrend: Displays, Digits en de Segmenten. En dat vind ik storend als je 30 euro vraagt voor iets wat alleen "educatief verantwoord" kan worden. En dan fouten erin stoppen. En "eigen firmware"...

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten