Documentatie

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Documentatie

Berichtdoor FPCUser » 11 Mrt 2014, 23:33

Een pdf met een verzameling nuttige informatie, in gebruikt bij een ROC in Nederland.

https://www.dropbox.com/s/aibp9lj5xzrye56/Arduino%20documentation.pdf

m.v.g.
FPCUser

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Documentatie

Berichtdoor nicoverduin » 12 Mrt 2014, 09:45

Goed verhaal om mee te starten :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Documentatie

Berichtdoor pjh » 12 Mrt 2014, 11:54

Goed gevonden. Aardig document. Het voorwoord dekt de lading mooi denk ik. Als ik mijn eigen kennismaking en eerste ervaringen met de Arduino als een eerste reis naar het buitenland zou beschrijven, zou onderhavig document het begeleidende fotoboek zijn.

Ook ik voelde in het begin sterk de neiging door te vertellen wat voor moois ik wel niet gevonden had. Maar toen mijn lieve echtgenote haar interesse in mijn enthousiasme begon te veinzen, realiseerde ik me dat mijn passie privaat is.

En als ik die passie wil delen, plaats ik liever een eigen verhaal bij de foto's van een ander, dan dat ik mijn eigen boekje helemaal open doe.

Dus laat me beginnen: hoofdstuk 25, bladzijde 63: 4-Digits 7-Segment Display
Waarom? Omdat ik er toevallig mee bezig ben en er elders op het forum geloof ik ook een thread over loopt.

Waar het me om gaat is dit: in het voorbeeld worden de gezamenlijke anodes (of kathodes) van een stroom-beperkende weerstand voorzien. Dus één per digit. Ik heb de library die in het voorbeeld wordt gebruikt nagekeken, en in de .cpp file staat ook:
Connect the four digit pins with four limiting resistors in series to any digital or analog pins.
Connect the eight cathodes to any digital or analog pins.


Nu dacht ik dat er misschen machie in de rest van de code zat, maar dit zet de display aan en uit:

Code: Alles selecteren
//Refresh Display
/*******************************************************************************************/
//Cycles through each segment and turns on the correct digits for each.
//Leaves everything off
void SevSeg::PrintOutput(){
  int WaitTime = map(brightness,0,100,1,2000); //Calculate the delay once
  for (byte seg=0;seg<8;seg++) {
    //Turn the relevant segment on
    digitalWrite(SegmentPins[seg],SegOn);

    //For each digit, turn relevant digits on
    for (byte digit=0;digit<NUM_DIGITS;digit++){
      if (lights[digit][seg]==1) {
        digitalWrite(DigitPins[digit],DigitOn);
      }
      //delay(200); //Uncomment this to see it in slow motion
    }
    delayMicroseconds(WaitTime);
    //Turn all digits off
    for (byte digit=0;digit<NUM_DIGITS;digit++){
      digitalWrite(DigitPins[digit],DigitOff);
    }

    //Turn the relevant segment off
    digitalWrite(SegmentPins[seg],SegOff);
  }
}


Wat vrij recht-toe-recht-AAN is.
En met AAN bedoel ik één LEDje bij een min-teken en zeven LEDjes bij een acht-teken.
Stel dat er standaard LEDjes inzitten met Voltage drop van 2 volt en het goed doen op 20mA.

In het voorbeeld wordt een weerstand van 220 ohm op de gezamenlijke pin voorgesteld.
Bij een min-teken heb je één led op 5 volt, dus (5V - 2V)/220Ohm = 13,6 milliAmpère
Bij het cijfer acht krijg je ook 13,6 mA. Dus 13,6/7 = 2 mA per segment. En dat kun je dan ook nog (?) dimmen in de software. :D

En dat is erg weinig. Daarom denk ik dat je niet de gezamenlijke pin van een weerstand moet voorzien, maar de individuele segmenten.

Wat vinden jullie? :D

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Documentatie

Berichtdoor nicoverduin » 12 Mrt 2014, 18:48

Volledig juist geredeneerd. Je moet ze op de segment zetten. Neemt niet weg dat ik het altijd knap vind van iemand om 200 pagina's te vullen voor een stelletje pubers :) die vervolgens hier af en toe vragen of iemand ze wil helpen.... met het volledige programma :).
Buiten het feit dat er ongetwijfeld zaken zijn die wij mogelijk anders zouden doen, denk ik dat dit een uitstekend start document is voor iemand die wil beginnen. Samen met dat andere ROC document dat hier rond slingert op het forum heb je een paar mooie start documenten. Een in het Nederlands en de ander in het Engels. En nu maar hopen dat die pubers Engels kunnen lezen....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: Documentatie

Berichtdoor FPCUser » 13 Mrt 2014, 10:04

Oke,

Voor de mensen -pubers of volwassenen- die liever wat uitleg willen hebben in het Nederlands, is het volgende document.

http://www.parallax.com/sites/default/files/downloads/28123-Whats-A-Microcontrollers-Dutch-v3.0.pdf

De schakelingen zijn weliswaar gebaseerd op de BASIC Stamp maar de besproken onderwerpen vanaf hoofdstuk 2 zijn dat natuurlijk niet.
Dat zijn o.a. Wat is een LED en waarvoor is de voorgeschakelde weerstand, digtale input en waarom PullUp/PullDown weerstanden, besturen van beweging met een Servo, meten van beweging en licht, digtale displays enz.

Een LED blijft een LED, of je hem aan een Arduino hangt of een BASIC Stamp, dat maakt niet uit. Beide zijn microcontrollers op een bordje.

m.v.g.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten