Newbie wil project starten

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 24
Geregistreerd: 17 Jan 2014, 16:45

Newbie wil project starten

Berichtdoor MWW1977 » 12 Feb 2014, 22:59

Hallo allemaal,

ik heb onlangs een Adafruit Trinket 5V + een ultrasone sensor HC-SR04 Afstand meetmodule aangeschaft voor een projectje aangaande een opklapbaar landingsgestel voor een drone.
Nu heb ik dus de spullen......maar nog geen ervaring met het programmeren van de microcontroller.
Ik heb wel van iemand anders een programma/script gekregen wat zou moeten werken, maar ik wil ook zelf een beetje begrijpen wat daar staat. :mrgreen:
Nu heb ik al wel de engelstalige handleiding van Adafriut.com deels gelezen, maar Ik zou het liever in het Nederlands lezen en leren.

Kan iemand mij naar een site verwijzen waar ik een volledige nederlandse handleiding van de microcontroler en de software voor de controller kan downloaden?
En is er hier misschien iemand die ervaring met de Adafruit Trinket 5V versie heeft en mij wil helpen met het beantwoorden van mijn vragen die ik ongetwijfelt ga krijgen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Mike

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Newbie wil project starten

Berichtdoor nicoverduin » 12 Feb 2014, 23:17

Die trinkets is toch gewoon een ATtiny85 of 84? op een klein printje?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 24
Geregistreerd: 17 Jan 2014, 16:45

Re: Newbie wil project starten

Berichtdoor MWW1977 » 13 Feb 2014, 11:19

Euh....ja....maar ik ben een newbie die heel graag de wereld van Arduino en aanverwanten wil betreden en dus van niets weet.
Ik ben dus opzoek naar een goed nederlands boek/PDF/uitleg hoe alles werkt en genoemd word.
Daar zullen toch wel nederlandse versies van zijn?

Hahaha...jij klinkt heel verbaasd en verontwaardigd dat het hier om een ATtiny85 gaat....maar mij zegt dat niet veel.
Het laatste wat ik wil is de microcontroller naar de eeuwige jachtvelden helpen en zo geen stap verder komen.
Vandaar dat ik me eerst goed wil inlezen voor ik te veel vragen ga stellen die nergens op slaan...snap je.
Ik kan me nl. voorstellen dat mensen die hulp bieden daar niet van houden. een beetje kennis en goede woordkeuze / component benaming zijn wel prettig.
Ik wil niet overkomen als iemand die alleen maar vragen stelt om alles bij elkaar te krijgen en het uiteindelijk alleen maar hoeft te solderen en het werkt.
Dan is het niet een project....maar een bouwpakket.
Ik wil de lol er zelf in hebben om dingen te onderzoeken en uit te proberen....en zelf op mijn bek te gaan. Dan heb ik er zelf voldoening van.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Newbie wil project starten

Berichtdoor nicoverduin » 13 Feb 2014, 12:53

Je had er beter aan gedaan om dan de Arduino Uno te nemen is wat toegankelijker (en kost ook maar iets van 10 euri op ebay). En voor de duidelijkheid ik werk constant met de Tinies:). Dus zeker niet verontwaardigd.
Mogelijk hebben die jongens in Enschede ( http://tkkrlab.nl/wiki/Workshop_Arduino_handleiding ) wat meer. Ik weet dat sommige HBO's wat doen op dit gebied maar dat is ook nog in de marge van wat ik tegenkom. Bij Bol is een Nederlands boek zo te zien en dat schijnt ook zonde van je geld te zijn.
En domme vragen bestaan niet. Wel luie vragen :)

@edit:
Toch nog wat gevonden : http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0604,d.d2k
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 24
Geregistreerd: 17 Jan 2014, 16:45

Re: Newbie wil project starten

Berichtdoor MWW1977 » 13 Feb 2014, 23:02

Hoi Nico,

daar heb je helemaal gelijk in. Luie vragen stel ik liever ook niet.
Dit zeggende bedenk ik me dat het vragen om een nederlandse handleiding misschien ook wel onder die categorie kan vallen. ;-)
maar onwijs bedankt voor je links. Ik ga ze eens aandachtig lezen.

En ik heb wel gekeken naar de uno R3, maar die is gewoon weg te groot en te zwaar voor mijn projectje.
Alles moet zo licht en klein mogelijk zijn omdat het gedragen moet worden door een quadcopter.
Ik wil nog wel graag een keer een uno R3 kopen om te kijken wat ik daar allemaal mee kan maken.

Berichten: 24
Geregistreerd: 17 Jan 2014, 16:45

Re: Newbie wil project starten

Berichtdoor MWW1977 » 13 Feb 2014, 23:42

Nico, nog een vraagje: is de software waar ik het programma in maak voor de Uno R3 dezelfde als voor de Trinket? Of heeft iedere controler zijn eigen software?
Uit wat ik op de adafruit site lees is dat ik met een bootloader moet werken en dat ik bepaalde bibliotheken moet downloaden. Ik kom net kijken en vind het allemaal een beetje verwarrend snap je.
Daarom wil ik me eerst bekend maken met de Arduino wereld voor ik luie vragen ga stellen.
Natuurlijk is het makkelijk om aan kenners te vragen: joh...ik heb een trinket 5V, een ultra sonnische sensor, een 11,1 V Li-Po en twee retracts die worden gebruikt in model vliegtuigen. en ik wil dat de sensor registreert dat de quadcopter op 1m hoogte het landingsgestel opklapt bij het stijgen en ook weer bij het dalen. Maar waar is de lol en trots om het op die manier te doen? :D

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Newbie wil project starten

Berichtdoor nicoverduin » 14 Feb 2014, 11:28

In der arduino omgeving programmeer je met een c/c++ variant die vrijwel overeenkomt met standaard C/C++. Doordat je met kleine processoren werkt kunnen sommige dingen gewoon niet. De processors zelf werken in "machine taal". Er moet dus een vertaling komen van c/c++ naar die machine taal. Dat doet de Arduino IDE (o.a) met daaronder de GCC compiler. Vrijwel alle compiliers (en zeker in de open source wereld zijn de GCC compiler). Die compiler vertaald jouw programma in de machine code die nodig is voor de processor. De AVR familie processoren werken allemaal met dezelfde machine code. Dus kun je rustig in Arduino IDE ontwikkelen. Heb je een Arduino Uno kan je zelfs daarop ontwikkelen (zo doe ik het) en als het programma klaar is dan pas compileren voor de ATTiny familie.
Libraries:
Als je met speciale hardware werkt (sensoren, stappen motoren, RF modules, ethernet etc) dan heb je daar ook speciale code nodig om met die hardware te communiceren. Nu kan je altijd het wiel zelf uitvinden (nu nog zeker een brug te ver :)) of hopen dat er iemand is die dat al gedaan heeft. Gelukkig is dat meestal het geval. Fabrikanten vragen regelmatig ontwikkelaars om libraries voor ze te schrijven voor hun hardware in ruil voor die hardware. En soms ontwikkelt men zelf die library en deelt deze met anderen.
Bij de Arduino zijn libraries eigenlijk niet meer dan een C++ class die voor specifieke hardware geschikt is.
Dus maak je gebruik van andere hardware bij jouw trinket dan zul je specifieke libraries moeten importeren (kan gewoon via de IDE). Vooraf moet je die libraries dan wel downloaden (Google is your friend) en installeren in dezelfde folder als waar jouw sketches worden opgeslagen. Daar is als het goed is ook een folder "libraries". In de Arduino installatie folder is ook een libraries folder. Gebruik die niet. Als je later een nieuwe versie van de arduino installeert kan je gelijk opnieuw beginnen met het downloaden van de libraries.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 24
Geregistreerd: 17 Jan 2014, 16:45

Re: Newbie wil project starten

Berichtdoor MWW1977 » 14 Feb 2014, 23:27

Hoi Nico,

oke...heel mooi helder verhaal en eigenlijk had ik wel een vermoeden dat het zo zou gaan.
Van C++ heb ik geen verstand, maar dat gaat wel goed komen. Ik heb naar die voorbeelden uit jou links gekeken en die programma's zijn stapsgewijs opgebouwd. Ik heb ooit html pagina's/websites geschreven in kladblok...dus dat gaat wel lukken.

Hoe zit dat eigenlijk met die trinket qua programmeer omgeving in Arduino IDE.
Ik lees nl. het volgende op de adafruit site.:
Even though you can program Trinket using the Arduino IDE, it's not a fully 100% Arduino-compatible. There are some things you trade off for such a small and low cost microcontroller!
Trinket does not have a Serial port connection for debugging so the serial port monitor will not be able to send/receive data

Heb jij daar als ervaren gebruiker van Trinket wel eens last van gehad?


En verder voor de Bootloader lees ik:
There are two versions of the driver (unfortunately). One is built with the USB library version 1.10 and one is built with version 1.12. If you're planning to use this with the latest WinAVR then you must use v1.12.

Om te kunnen bepalen welke van die twee ik moet hebben voor mijn winXP (momenteel nog) of Win7 (over een maandje ofzo) moet ik eerst weten wat "WinAVR" is.
Kun je mij daar in het (heel) kort iets over vertellen?

Zoals je hopelijk merkt hebt ik de Trinket nog niet aangesloten gehad op mijn netbook.
Ik wil eerst alle benodigdheden goed hebben staan. Ze hebben het over een bootloader en Arduino IDE, AVRdude en nog meer van die (voor mij) vreemde benamingen.
Is dit de volgorde van installatie?
1 - bootloader
2 - Arduino IDE (http://learn.adafruit.com/introducing-trinket/setting-up-with-arduino-ide)
Maar waar is die bootloader eigenlijk voor?
Is dat de software die op de Trinket komt om het programma dat je in Arduino IDE schrijft kan verwerken soms? Of is de Trinket chip al geprogrammeert?

Vragen...vragen en nog eens vragen....hopelijk vind je het niet erg om ze te beantwoorden? :mrgreen:
Je hulp word i.i.g. zeer gewaardeerd!

Met vriendelijke groeten,
Mike Wellink
Arnhem

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Newbie wil project starten

Berichtdoor nicoverduin » 14 Feb 2014, 23:54

Ik gebruik geen trinkets.... Ik werk gewoon met de ATTiny chips rechtstreeks. Ik ontwikkel op de Arduino UNO en hou rekening met de beperkingen (geen USB, geen hardware serial[wel Software serial trouwen]minder pinnen ed, minder geheugen, minder ram, minder eeprom). Ik programmeer die chips rechtstreeks met een AVRISP programmer. Maar op de Arduino Uno kan ik gewoon alles testen. En ik heb al eens een Button/Led shield ontwikkeld.

Afbeelding

die prik ik op de Arduino en ik kan alle pinnen gelijk testen. Daarna zet ik het over op de ATTiny en klaar. En dat gaat prima.
Voor de ATTiny gebruik ik zelf geen bootloader. Door die ISP programmer heb ik dat niet nodig en heb ik ook de beschikking over 8K.

Dus om het jezelf gemakkelijk te maken zou ik:
- zoek uit om die trinket te programmeren
- koop er een Arduino UNO bij (nog geen 10 euro op ebay)
- Lekker ontwikkelen op de UNO (hou wel rekening met de beperkingen van de trinket)
- en dan in de IDE switchen van board type (je moet ook de ATtiny libraries downloaden en op de juiste plek in de Arduino compiler omgeving zetten)
- hercompileren (nu dus voor de Trinket board)
- en dan gewoon uploaden naar de trinket.

recent voorbeeld van een ATTiny board:
Afbeelding

Maar voordat ik zover ben is er al aardig geprototyped op een breadboard waarbij ik alle SMD componenten op kleine printjes heb die ik ooit een keer ge-etst heb.

Dus een trinket, nee.... pak de chip zelf wel. Kosten helemaal geen drol :)

Dan nog even over de bootloader:
- Als de chip spanning krijgt of gereset wordt, dan start eerst de bootloader (gewoon de instructie startend op adres 0). De bootloader gaat op de USB kijken of er aan de andere kant iemand zijn best zit te doen om een verbinding te krijgen (de IDE dus). Zo niet dan gaat hij verder met het feitelijke programma. Als de IDE wel iets op de chip wil zetten, dan zorgt de bootloader dat de code van de IDE in het geheugen wordt gezet NA de bootloader. Is het programmeren van de chip klaar dan gaat de chip naar het programma dat je net ervoor in het geheugen hebt gezet.

WINAVR is de compiler AVR-GCC = open source compiler voor AVR (= atmel familie)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten