Detecteren externe 5V

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 14
Geregistreerd: 09 Mrt 2019, 14:31

Detecteren externe 5V

Berichtdoor KlaasdeVries » 09 Mrt 2019, 14:45

Hoe kan ik met een arduino het beste een externe 5 volt detecteren. Ik heb al verschillende manieren geprobeerd. Als ik de 5V rechtstreeks verbind met een input dat gaat bijv. de arduino aan als deze uit staat. (Dat is dus ongewenst) Zet ik er een weerstand (1K) tussen dan detecteer ik wel dat de 5V aanwezig is. Maar als de 5V vervolgens weg is blijft de input pin hoog. Zet ik er nog een weerstand bij naar masse (10K) meet ik helemaal niets meer.

Het gaat om een Mega 2560 PRO Mini Embedded.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Detecteren externe 5V

Berichtdoor shooter » 12 Mrt 2019, 12:37

je wilt dus scheiden, dat gaat simpel met een optocoupler. 4n35 bijv. Dan gaat het ledje intern aan, en er zit ook een fotocel in die je dus op een ingang kunt zetten. samen met een weerstand werkt dat altijd.
En jouw probleem is denk ik dat de nullen losliggen. bij een optocoupler moet dat wel los liggen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 14
Geregistreerd: 09 Mrt 2019, 14:31

Re: Detecteren externe 5V

Berichtdoor KlaasdeVries » 12 Mrt 2019, 16:38

Nee, ik wil niet per se scheiden. De situatie is als volgt. Mijn arduino is via een DC/DC converter ed. aangesloten op een batterij. En nu wil ik met de arduino kunnen zien of de 5V lader voor het laden van de batterij is aangesloten of niet om.

Mijn idee was dus een weerstandje te plaatsen van de 5V van de lader naar een arduino input pin. Maar dat werkt dus niet.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Detecteren externe 5V

Berichtdoor shooter » 12 Mrt 2019, 23:19

nee dat werkt niet als de aarde niet doorverbonden is en daar is nou juist die dc-dc converter voor bedoeld.
pak een simpele led en weerstand van 330 ohm en kijk of deze brand, zo ja zet er dan die optocoupler bij en dan kun je zien of er een ingang aangaat. de arduino gaat wel aan, dat komt door de beveiliging van de poorten. Maar dat moet zowiezo aanstaan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 14
Geregistreerd: 09 Mrt 2019, 14:31

Re: Detecteren externe 5V

Berichtdoor KlaasdeVries » 13 Mrt 2019, 10:00

Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen met een optocoupler.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten