lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Okt 2018, 15:53
Woonplaats: ridderkerk

lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor elektrabert » 27 Okt 2018, 16:11

Goedendag, ik ben nog nieuw hier, dus misschien zit ik helemaal op de verkeerde plaats, maar dan hoor ik het graag!

Ik wil met mijn leerlingen ( 12/13 jaar) eenvoudige opdrachtjes met de arduino gaan doen. In het kader van leren programmeren.

Dus bijvoorbeeld 1 ledje aansturen voor een bepaalde tijd, dan uitbreiden met meerdere ledjes, daarna een knipperlichtje, een looplichtje, een knipperlicht met instelbare snelheid via een potmeter.

En wat ik nu zoek:
wie heeft er een lesbrief, of een goede website, of een goede winkel waar ik dit kan vinden.Misschien iemand in de regio rotterdam waar ik een keer kan meekijken?

#Beter goed gejat dan slecht bedacht..., #waarom het wiel opnieuw uitvinden...

Ik heb het forum al een beetje doorzocht op onderwijs en lesbrief, maar daar komt niets bruikbaars uit, dus daarom deze oproep!

alvast bedankt voor jullie reactie's

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor shooter » 29 Okt 2018, 00:43

allereerst welkom hier,
een lesbrief bestaat wel hoor, zlefs in rotterdam (ik ben daar wel een keer op een school geweest die hadden arduino in gebruik.

Ik zou zeggen begin eerst eens met scratch, dat is gratis en een heel mooi en goed begin.
van scratch kun je naar mblock gaan, (of scratch 4 arduino (S4A).
In mblock kun je dus een arduino met blokken programmeren, werkt erg snel en zeer didactisch.
Probeer het eerst maar, en dan hoor ik graag als je denkt dat je iets mee kunt.
we hebben wel een paar kaarten liggen waar je een end meekomt, zoals een bargraph en een verkeerslicht.
begin zelf maar eens met het ledje dat op pin 13 zit.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor FPCUser » 29 Okt 2018, 11:16

Een website waarop e.e.a. kunt vinden voor de Arduino, RaspberryPi e.d. is:

https://codingkids.nl/

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor Koepel » 30 Okt 2018, 06:12

Naast Scratch en mBlock is er nog een derde mogelijkheid met zulke blok-elementen: https://www.tinkercad.com.
Een account bij Autodesk is nodig om in te loggen.
Er zijn drie onderdelen: "3D Designs", "Circuits", "Lessons".
Bij "Circuits" zit een simulatie voor een Arduino Uno. Er zijn ook ruim 20 "Starters" voor de Arduino. Dat zijn voorbeelden van eenvoudige projecten die gemaakt zijn met de Scratch blokken.

Tinkercad mededeling over Scratch blokken: https://blog.tinkercad.com/2017/09/26/learn-to-program-with-code-blocks-in-tinkercad/.

Het voordeel is, dat er niets geïnstalleerd hoeft te worden. Het is een website, meer niet. Het nadeel is dat de simulatie in de browser draait, dus bij een langzame computer werkt het allemaal nogal traag. De Google Chrome browser lijkt het snelst, maar dat heb ik niet echt getest.

Als iets werkt, dan is de code (de Arduino sketch) te downloaden, en te gebruiken met de Arduino IDE om naar een echt Arduino board te uploaden.

Het is gratis, zonder restricties.
Alleen de libraries die Tinkercad heeft ingebakken kunnen gebruikt worden. Alleen het Arduino Uno board zit in de simulatie. Een grote sketch draait te langzaam om te kunnen simuleren.

Iemand moet 18 jaar zijn voor een Autodesk account, of anders minimaal 13 jaar onder actief toezicht van een volwassene.
https://www.autodesk.com/company/legal-notices-trademarks/website-terms-of-use/terms-of-use-english.

Ook Scratch zelf heeft een online versie, maar die heeft de Adobe Flash Player nodig. Jakkes! dat heb ik natuurlijk al jaren niet meer vanwege de veiligheidrisico's.

Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Okt 2018, 15:53
Woonplaats: ridderkerk

Re: lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor elektrabert » 14 Nov 2018, 20:12

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

ivm ziekte niet eerder kunnen reageren helaas.

Ik ga jullie opties bestuderen.

PS 1: is het mogelijk om een per mail een melding te krijgen als er een reactie is op een bericht???
PS2: is er misschien iemand in de buurt van Ridderkerk die een keer een uurtje kan meekijken? Ik heb nu een paar arduinos (uno en nano) ; maar krijg de ene wel en de andere niet aan de praat... uploaden lukt soms wel, soms niet. Vergoeding is altijd bespreekbaar ;-)

Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Re: lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor Nightmystic » 14 Nov 2018, 23:59


Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor shooter » 15 Nov 2018, 12:13

allereerst, er is niks mis met je nano en uno hoor, dat ligt meestal aan de driver op de PC.
er bestaan eigenlijk twee communicatie IC. de ene is FTDI en werkt meestal direct op een USB.
de andere is een CH340 oid en is een stuk goedkoper, maar heeft een aparte driver nodig. zoek op CH342 en ook al is de site in het chinees, gewoon doorgaan en het zal werken.
verder moet je kijken of de poorten in de IDE goed staan.
en ja wil best een keer langskomen, echter dit kun je veel beter zelf met dit forum opzoeken en proberen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor bigred » 19 Nov 2018, 10:00

Ik heb 3 keer 10 weken 1 avond in de week workshop gegeven op onze locale Veron afdeling:
Lesmateriaal: https://forum.pe1br.nl/viewforum.php?f=11
Onderdelen: https://forum.pe1br.nl/viewtopic.php?f=14&t=22

Een aantal lessen zijn op verzoek van de deelnemers toegevoegd, daarvoor heb ik uit mijn eigen voorraad een aantal onderdelen toegevoegd:
lm35 temperatuur sensor, PCF8574 I2C expander en een 7 segment display.

Ik ben geen leraar en doe dit niet professional dus er zullen best hier en daar wat kleine foutjes in staan maar met een beetje begeleiding heb ik toch 28 mensen kunnen helpen door deze workshop te komen.

Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Okt 2018, 15:53
Woonplaats: ridderkerk

Re: lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor elektrabert » 22 Dec 2018, 22:00

Bedankt allemaal voor de tips en reacties.

Na veel uren tobben met systeembeheer om arduino draaiend te krijgen op de laptops in het schoolnetwerk is het nu eindelijk gelukt!
Ben begonnen met een lessenset van Hubbit: mooie duidelijke leskaarten. Leerlingen bijna allemaal superenthousiast.

In februari weer een nieuwe serie, dan hoop ik een snellere start te maken, en verder te komen.

#Bigred, jouw lessen zien er ook gaaf uit. Mag ik dit vrij gebruiken in mijn lessen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: lesbrief oid gezocht voor arduino 12/13 jarigen

Berichtdoor bigred » 03 Jan 2019, 09:18

Ja hoor geen probleem.
Ze staan openbaar op het internet.
Laat me eens weten wat je er mee gedaan hebt want ik vind het wel tof als mijn lessen echt in het onderwijs gebruikt zouden worden.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten