welke keus ?? (Newby)

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 15
Geregistreerd: 30 Nov 2017, 23:47

welke keus ?? (Newby)

Berichtdoor fretty1 » 05 Dec 2017, 00:37

De eerste vraag bij aanschaf van Arduino is; Wat kan het en welke aan te schaffen.
Ik kan weinig productinformatie vinden om tevoren door te nemen.
De Uno heeft een EEprom van 1 kB, moet daar alle programmering in?

Arduino A000062 lijkt veel te bieden maar ook hier, wat kan er aan programma in? SD card?

Ik ben bekend met zowel electronica en kan in Pascal programmeren, omscholen naar C zal niet veel problemen opleveren.

eigenlijk is mijn vraag: Wat kan Arduino 'tegelijk' aan, hierover vindt ik weinig informatie.
Als voorbeeld (nog niet van plan te bouwen maar analoog hieraan) kan ik hiermee een bestuurbaar voertuig/vaartuig (pwm voor de motoren) met 2 in/uitschakelbare draaibare (onder/boven water)camera's hiermee besturen.
(de ingangen worden bijv met BCD aangestuurd)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: welke keus ?? (Newby)

Berichtdoor Koepel » 05 Dec 2017, 02:56

Wat er in kan is niet je grootste probleem.
Het gaat er om, om zo snel mogelijk aan de slag te gaan. Dan weet je snel genoeg hoe eenvoudig of moeilijk het is.

De Arduino Uno bestaat al een tijdje, en draait op 5V, terwijl bijna alle sensoren op 3.3V werken. Toch kun je het beste beginnen met een Arduino Uno. Vanaf daar kun je gemakkelijk alle kanten op voor een ander Arduino board: sneller, meer geheugen, extra seriële poorten, enzovoorts.

De code zit in flash geheugen. De ingebouwde EEPROM kun je gebruiken om instellingen in op te slaan.

Er zijn honderden libraries die van alles kunnen. Bij sommigen kun je een opdracht geven waarna de library zelf blijft doorwerken.
In de microcontroller zit allerlei hardware, zoals timers, i2c interface, seriële poorten en zo. Die hardwareonderdelen kunnen tegelijk werken.
Voor de software is er geen multitasking, maar het is wel mogelijk om meerdere dingen in de gaten te houden. De introductie daarvoor is dit: https://www.arduino.cc/en/tutorial/BlinkWithoutDelay

Wil je wél multitasking, dan is dat mogelijk. Voor een Arduino Uno is dat echter niet praktisch (te weinig ram) en de BlinkWithoutDelay-methode is wel heel praktisch.

Een Arduino Uno clone is goedkoop.
Minder dan € 2,50 op AliExpress. Dat is inclusief verzendkosten en je kunt met iDeal betalen: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot-One-set-Version-ATMEGA328P-16AU-CH340G-MEGA328P-Micro-USB-Compatible-For-Arduino-UNO-Case/32841106244.html.
Het kan een maand duren voordat je het hebt.
Ook in Nederland kun je clones kopen. Dan kosten ze 7 tot 11 euro.

Die goedkope clones hebben een andere usb-serial chip, daarvoor heb je een extra driver voor nodig: http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html

Berichten: 15
Geregistreerd: 30 Nov 2017, 23:47

Re: welke keus ?? (Newby)

Berichtdoor fretty1 » 05 Dec 2017, 23:59

Dank
de bemodigde electronica voor in en uitvoer kan ik zelf wel aan om multitasken mogelijk te maken, het ging nu vooral om wat de ardinuo zelf kan. voordat ik ermee begin.
Ik draai overigens op Linux, in het algemeen hoef ik geen drivers te plaatsen, zitten er meestal standaard al in.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: welke keus ?? (Newby)

Berichtdoor Koepel » 06 Dec 2017, 00:19

Motoren besturen, sensoren lezen, en commando's via de seriele verbinding (over USB) uitvoeren is iets waar de Arduino heel goed in is :D
Tenzij je een array declareert dat het hele ram in beslag neemt, dan is de lol snel over :(

Ik gebruik Ubuntu Mate en Synaptic pakketbeheer. Gebruikt niets van Arduino in de repositories, want dat zit behoorlijk in de weg met de nieuwste dingen. Vooral de librxtx-java is een ramp. Die is gelukkig niet meer nodig. Ik download de nieuwste versie van http://www.arduino.cc en unpack de Arduino files in een apart map, en zet een verwijzing op mijn bureaublad. Ik heb een minimale Java geïnstalleerd, volgens mij "default-jre". Misschien dat je nog iets tegenkomt met rechten voor de seriële poort. Misschien is het nodig om de "modemmanager" te verwijderen. Dat programma stuurt de boel in de war.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: welke keus ?? (Newby)

Berichtdoor Koepel » 09 Dec 2017, 20:46

Update: Nu ook alles van Java uit de repositories verwijderd.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten