Kata stelt zich voor

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 Jan 2013, 22:14

Kata stelt zich voor

Berichtdoor Kata » 26 Jan 2013, 22:16

Hoi,

Kata is de (nick)naam, bijna 49 jarige Belg die zich al bezig gehouden heeft met allerhande velleman kits en vergelijkbaar en nu de wondere microcontroller wereld ontdekt heeft.

De reden hiervan is dat ik wel wat projectjes in mijn hoofd heb maar besef dat je sommige dingen best met een micrcontroller kan laten draaien. Dit omdat er voor sommige dingen geen plek is om een PC/Laptop mee aan te laten hangen.

Zo zou ik in mijn wagen bepaalde dingen willen aansturen met zo'n micrcontroller. Om te beginnen wat simpels -> 1e druk op knop en relais trekt aan, 2e druk op knop en 1e relais valt terug uit maar 2e trekt aan en bij derde druk valt ook 2e relais terug uit (terug naar beginstand dus).

Maar nu zat ik al direct met wat vragen:

1. Ik had begrepen dat eens je een programma in de Arduino geladen hebt dit programma er in blijft tot je een ander programma inlaadt. Dus als de spanning wegvalt blijft het laatste programma aanwezig? Er is wel een paar seconden nodig om alles te doen werken (bootloader?).
2. Ik lees ergens dat de voeding van zo'n bordje 5Volt moet zijn. Maar bij een auto loopt die spanning al ns op tot 14,4Volt. Dan kan je daar best een soort voeding voorzien die de toegeleverde spanning naar 12Volt omzet denk ik. Ik dacht dan aan zo'n USB lader voor in de wagen omdat die 5Volt levert als ik me niet vergis.
3. Kan het dat het programma door 1 of andere reden toch uit de Arduino "verdwijnt" na een tijd?

Zo, voorgesteld en al ineens wat vragen ook nog. Hopelijk mocht dit. :oops:

Ondertussen ga ik nog ns wat verder op jullie leerrijke forum lezen. ;-)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Kata stelt zich voor

Berichtdoor pjh » 27 Jan 2013, 02:02

@1
Dus als de spanning wegvalt blijft het laatste programma aanwezig? Er is wel een paar seconden nodig om alles te doen werken (bootloader?).

>> De microcontroller heeft drie soorten geheugen
1) Flash
2) SRAM
3) EEPROM

Je programma gaat naar het flash geheugen. Dat is het zelfde soort geheugen als op je fotocamera. En als een enorme zonnewind of Maya-voorspelling uitblijft, blijft alles mooi ZONDER spanning bewaard.
Het SRAM is voor je variabelen. (NB: Het is mogelijk om constanten (zoals data voor een ascii-set oid) in het flashgeheugen te zetten.)
Het EEPROM is ook geheugen die ZONDER spanning bewaart. Hierin un je variabelen opslaan, die na de volgende reset gewoon weer kunnen worden opgehaald.

Even over dit laatste: wanneer je elke seconde de tijd naar EEPROM schrijft (aangenomen dat er een RTC-klok mee-loopt) en de arduino valt uit. Dan loopt de RTC op zijn batterij door. Wanneer dan de stroom weer aangaat, hoef je alleen maar het EEPROM te lezen om te zien waar je was. Zo kun je uitval beoordelen wanneer je een Arduino op je bier-gist-brouwerij-machine zet. Ik noem maar wat hoor. ;)

SRAM gaat verloren na reset of BROWN-OUT.

Goed. Dat was vraag 1.

@2
Ik lees ergens dat de voeding van zo'n bordje 5Volt moet zijn. Maar bij een auto loopt die spanning al ns op tot 14,4Volt. Dan kan je daar best een soort voeding voorzien die de toegeleverde spanning naar 12Volt omzet denk ik. Ik dacht dan aan zo'n USB lader voor in de wagen omdat die 5Volt levert als ik me niet vergis.

De arduino kun je van stroom voorzien door:
- de USB aan te sluiten
- 7-14 Volt op de POWER-jack te pluggen (al dan niet met de USB nog aangesloten)
deze 7-14 volt wordt op de arduino omgezet in een stabiele 5 volt. De 7-14 volt zelf wordt oo op de Vin pin naar buiten gebroken.

=> Waar het vooral om gaat, is hoeveel ampere je wil gaan gebruiken. Die arduino doet het op 3,3 volt nog steeds. Dus gewoon een telefoon oplader die zeg 800 miliampere aankan in je arduino (of Vin) pluggen.

@3
zie@1.
groet
Paul

Berichten: 2
Geregistreerd: 25 Jan 2013, 22:14

Re: Kata stelt zich voor

Berichtdoor Kata » 27 Jan 2013, 21:50

Hey Paul,

Alvast bedankt voor de uitleg. Heb er al wat uit geleerd.

Weet niet of ik hier verder mag/kan met vragen of beter elders?

In elk geval al even proberen: Kan het kwaad moest de spanning toch iets boven die 14volt gaan?( zoals gezegd is dat in een wagen soms tot 14,4).
Heb ondertussen ook al verder gekeken en kan zijn dat ik met een shield met Mosfets op ook al geholpen ben. Dat trekt volgens mij minder vermogen dan een relais maar nadeel is dat je dan wel zogezegd maar enkel een open/toe contact hebt terwijl een relais ook dubbelpolig kan zijn. Of vergis ik me daar in?

Dat wordt in elk geval even uitzoeken vermoed ik...

Ik zal eens ik het nodige materiaal in huis heb en er aan begin een apart topic opstarten met daarin het verloop van het project.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten