Eerst even netjes voorstellen

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 14:24

Eerst even netjes voorstellen

Berichtdoor JohanK » 30 Apr 2017, 14:39

Goedemiddag allen,

Mijn naam is Johan, 56 jaar en kom uit Alkmaar.
Op het gebied van electronica een totale nul maar toch blijft het me trekken om zelf (aparte) dingen te maken.
Een van mijn grootste hobby's is mijn 23 jaar oude Fiat Cinquecento waar ik het een en ander in wil aanpassen, o.a. het dashboard digitaal maken.
Om alles van losse onderdelen te solderen gaat me (nog) even te ver vandaar dat de Arduino me een mooie oplossing lijkt
Wat ik precies wil gaan doen met mijn (helaas) kleine beurs leg ik uit in een daarvoor bedoelde topic met de nodige vraagjes erbij.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Eerst even netjes voorstellen

Berichtdoor Koepel » 01 Mei 2017, 10:56

Hallo, en welkom op dit forum.

Een digitaal display voor in een auto is niet bepaald eenvoudig. Is dat wel toegestaan ?
Bij een Arduino zul je uiteindelijk zelf de code moeten schrijven.

23 jaar ? Dan nog 17 jaar volhouden om vrij van wegenbelasting te zijn ;)

Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 14:24

Re: Eerst even netjes voorstellen

Berichtdoor JohanK » 05 Mei 2017, 07:56

Een digitaal display is toegestaan hierop word ook b.v. met een APK niet naar gekeken.
Als er een afwijking zou zijn in de snelheid en je daardoor een boete krijgt is dat je eigen verantwoording.
Wel is het verplicht om een totaal km staand weer te geven deze word ook met de keuring doorgegeven aan de RDW.
Voorts is het verplicht een controle lampje voor stads, groot en mistlicht te hebben, zonder deze is het met de APK een duidelijke afkeur.

In geen enkele standaard tellerklok staat een E=keurmerk zoals b.v. op de achterlichten of koplampen.
Hier kun je uit opmaken dat je dit wettelijk gezienmag wijzigen mits je je aan de minimaal verplichte eisen houd (controlelampjes)

Een digitaal dashbord is zeker met een snelheidsmeter op basis van GPS betrouwbaarder.
Doordat er inmiddels iets bredere banden omliggen en er dus een iets andere omtreksnelheid is krijg je op de mechanische teller een afwijking ( bij 120 km/u op de teller is de werkelijke snelheid 126 km/u) gevolg (kleine) boete zeker waar er trajectcontrole is.

Een en ander is uiteraard al besproken met een bevriende garage en met een inspecteur van het RDW

Aangaan de code voor de Arduino heb ik inmiddels een complete code op internet gevonden compleet met een beschrijving, circuittekening en onderdelenlijst dus dat moet wel goed komen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Eerst even netjes voorstellen

Berichtdoor Koepel » 05 Mei 2017, 09:20

Dat is mooi, dat wist ik niet.
Complete code op internet, terwijl je zelf niet begrijpt wat die code doet. Dat kan lastig zijn als er een foutje in zit of als je het wilt wijzigen. Kun je er een link naar geven ?

Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 14:24

Re: Eerst even netjes voorstellen

Berichtdoor JohanK » 05 Mei 2017, 10:11

hier kun je de speedo vinden: http://www.technoblogy.com/show?RPG en de code staat hier: http://www.technoblogy.com/list?S0Z

Op zich een eenvoudig ontwerp wat er op een testbordje zo komt uit te zien:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eerst even netjes voorstellen

Berichtdoor nicoverduin » 05 Mei 2017, 10:41

Koepel schreef:Dat is mooi, dat wist ik niet.
Complete code op internet, terwijl je zelf niet begrijpt wat die code doet. Dat kan lastig zijn als er een foutje in zit of als je het wilt wijzigen.
Dat geldt toch voor > 90% hier..... Al vertel je 100X dat ze beter de basis kunnen doen voordat....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 14:24

Re: Eerst even netjes voorstellen

Berichtdoor JohanK » 05 Mei 2017, 11:26

nicoverduin schreef:
Koepel schreef:Dat is mooi, dat wist ik niet.
Complete code op internet, terwijl je zelf niet begrijpt wat die code doet. Dat kan lastig zijn als er een foutje in zit of als je het wilt wijzigen.
Dat geldt toch voor > 90% hier..... Al vertel je 100X dat ze beter de basis kunnen doen voordat....

Vandaar dat ik begin met kant en klare dingen zoals deze op internet te vinden zijn.
Binnen mijn kennissenkring is echter wel iemand die behoorlijk thuis is op eklectronica en het invoeren van code's d.m.v. PIC programmers.
Zelf ben ik weliswaar iemand die geen ervaring heeft maar wel al 3 jaar me aan het inlezen geweest hoe dingen werken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Eerst even netjes voorstellen

Berichtdoor Koepel » 05 Mei 2017, 20:38

Het ziet er allemaal best goed uit, maar de ATtiny85 is niet een standaard chip voor Arduino, en er wordt direct naar registers geschreven.
Dat betekent dat als je met vragen zit, dan ik met mijn beperkte ATtiny kennis je waarschijnlijk niet kan helpen. Als het een Arduino was, kon ik je wel helpen.

Je kunt het maken, maar verwacht niet dat je het nog kunt wijzigen of uitbreiden.

Wanneer je een GPS module koopt, koop dan de Adafruit Ultimate GPS module zoals in dat voorbeeld. Die schijnt goed te zijn.

Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 14:24

Re: Eerst even netjes voorstellen

Berichtdoor JohanK » 05 Mei 2017, 21:04

Bedankt voor de reactie.
Dat Adafruit er goed uitkomt was ook de rden waarom ik letterlijk voor dit voorbeeld als start gekozen.
Uiteraard gaat de rest wel volledi op basis van Arduino, althans dat is de bedoeling.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten