monitor wasmachine/droger

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 7
Geregistreerd: 01 Mrt 2017, 09:52

monitor wasmachine/droger

Berichtdoor Gerrit5 » 26 Apr 2017, 09:18

Mijn wasmachine en droger staat op de 1e verdieping, de vaatwasser in de keuken op de begane grond.
Het is me door de installateur niet aangeraden om de vaatwasser en wasmachine/droger tegelijk te laten draaien. Er kunnen dan stoppen doorslaan.

Het zou handig zijn als ik een melding (bv. via sms) zou krijgen, dat de wasmachine/droger klaar zijn.

Ik ben niet technisch genoeg om iets binnen in de wasmachine of droger te veranderen, dat gaat niet lukken.

Mij vraag is nu; is het haalbaar om een vibratiesensor te gebruiken? Zo ja wel type?
Ik kan hem dan koppelen aan aan Arduino uno en een WLAN module voor de sms'jes

Andere suggesties, tips zijn welkom.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: monitor wasmachine/droger

Berichtdoor Koepel » 26 Apr 2017, 10:26

Vertrouwt de installateur zijn eigen werk niet ?

Is de hoofdstop 25A ?
Dan kun je tot 5750 Watt gaan.
Kijk eens naar de apparaten wat hun vermogen is. Dat is het maximale vermogen, dat ze niet heel de tijd verbruiken. Tel dat maximale vermogen bij elkaar op en kijk of dat nog nog heel ruim onder de 5750 Watt is.

Een normale stop van 16A krijg je niet zomaar door. Als het over meerdere groepen is verdeeld, dan kun je misschien er zelfs nog een stofzuiger bij aanzetten :twisted:

Je kunt zonnepanelen op het dak leggen, om de stroom door de stoppen te verminderen 8-)
Je kunt de droger weg doen ;) Hang het op een rekje, en zet er een ventilator op. Na een nachtje is het dan droog.

Een vibratiesensor werkt prima. Daar zijn al voorbeelden van. Maar dan niet zo'n veertje met contacten, maar een echte accelerometer, zodat je een goed getal er uit krijgt. Of met piezo contactmicrofoons. Dat is zo'n plat rond piezo luidsprekertje uit speelgoed, die je tegen het apparaat plakt. Of met een 'CT', een Current Transformer om het stroomverbruik te meten.
Een voorbeeld: http://hackaday.com/2012/07/07/monitoring-a-clothes-washer-with-an-accelerometer/

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: monitor wasmachine/droger

Berichtdoor shooter » 26 Apr 2017, 11:23

De installateur heeft wel gelijk, maar het vermogen van de vaatwasser is niet zo groot, en een hoofdzekering is tenminste 25 Ampere dus dat kan geen probleem zijn.
Echter als alle machines op 1 groep staan en allemaal opwarmen ja dan zou het kunnen gebeuren dat de zekering doorgaat.
Zoek eerst even uit op welke groepen de apparaten zitten, vaak is dat een voorkant een achterkant en een keuken, schuur etc.
Ik heb er wel eens last van, maar dat komt dan vooral door de vele computers en zo.
Ik heb een warmtepomp droger en ik kan wel alles aanzetten, met een heteluchtdroger (met een slang) dan kun je dus wel veel vermogen vragen.


Koepel zonnepanelen helpt niet want die moeten apart gezekerd zijn.
In theorie kun je veel meer halen want de zekering gaat niet bij 25 kapot maar moet bij 50 wel kapot zijn. zie smeltkarakteristiek en dan heb ik het niet over automaten, want die zijn wat preciezer.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten