Even voorstellen met een vraag(je)

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 7
Geregistreerd: 01 Mrt 2017, 09:52

Even voorstellen met een vraag(je)

Berichtdoor Gerrit5 » 01 Mrt 2017, 10:33

Hi,

Even voorstellen:
Mijn naam is Gerrit en ik een paar weken geleden een Arduino Uno aangekocht. Ik ben enthousiast over de mogelijkheden ervan.


Vraagje....
Ik heb thuis behoorlijk wat elektrische apparaten in huis, de meterkast is onlangs uitgebreid naar 10 groepen. Zo onderhand ben ik het overzicht aan het verliezen welk apparaat op welke groep zit. Ik kan natuurlijk in de meterkast stop voor stop uitzetten en dan maar zien welke lampen of apparaten uitvallen, dan kom ik er ook, maar dat is niet de slimste oplossing.


Weet iemand een manier om die gegevens, dus welk apparaat op welke groep zit, uit te lezen op een schermpje of een excel-spreadsheet?


Groeten,

Gerrit

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Even voorstellen met een vraag(je)

Berichtdoor Koepel » 01 Mrt 2017, 10:58

Hallo, welkom :D

Gerrit5 schreef:Ik kan natuurlijk in de meterkast stop voor stop uitzetten en dan maar zien welke lampen of apparaten uitvallen, dan kom ik er ook, maar dat is niet de slimste oplossing.

Toch wel, dat is een hele slimme oplossing. Het is veilig en kost de minste moeite. Dan kun je meteen de verplichte test doen van de aarlekschakelaars :geek:

Meet je dan ook alle stopcontacten ? Vroeger kreeg een kamer soms een stopcontact van een andere groep. Om de één of andere reden vonden ze dat "handig". Ik weet niet of dat tegenwoordig nog steeds gedaan wordt.

Zat je te denken om een RF signaal in een groep te injecteren ? Maar via de meterkast komt dat RF signaal dan ook bij de andere groepen. Voor het meten van de stroom met een clamp (stroomtang) heb je één draad nodig. Aangezien in de meterkast alles in PVC buisjes zit, kun je daar niet bij.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Even voorstellen met een vraag(je)

Berichtdoor nicoverduin » 01 Mrt 2017, 11:19

Ik ben het helemaal met koepel eens. ....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Even voorstellen met een vraag(je)

Berichtdoor shooter » 02 Mrt 2017, 00:54

maar het kan wel hoor koepel, dat zijn signaal injectors.

ik moet wel zeggen dat het simpeler is om een tekening van de woning te maken en daar voor elk wcd en lichtpunt bij te zetten welke groep het is.
mooie tekening kun je maken met caddy see.

en ja andere groep is bijvoorbeeld nog steeds in de keuken.
en het mag ook in een andere kamer, want dan hoef je maar 1 buis te trekken voor 2 wcd in verschillende kamers.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 01 Mrt 2017, 09:52

Re: Even voorstellen met een vraag(je)

Berichtdoor Gerrit5 » 02 Mrt 2017, 09:58

Ik ga voor de simpele en veilige oplossing, ik zal voor de zekerheid alle stopcontacten nog even doormeten.


Thanks,

Gerrit

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten