Geen seriel aansluiting via USB

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor spaansebrabander » 03 Feb 2017, 16:59

Omdat ik wat bang ben dat de batterij van mijn laptop lijdt met het Arduino gebeuren heb ik mijn reserve laptop (ASUS EEEPc 1000H) tevoorschijn gehaald (met nieuwe accu). Deze laptop was oorspronkelijk met xp en nadat hij gecrasht was heb ik er een ssd ingezet met W7. Werkt op zich langzaam maar goed. Nu herkent hij blijkbaar de serial aansluiting via usb niet. Heb bij ASUS nagevraagd en heb een driver gekregen die echter enkel te installeren is met xp. Dus werkt het niet. De laptop heeft wel een ouderwetse seriele aansluiting . Kan ik hem toch gebruiken? (Als stroomvoorziening werkt hij wel)

Advertisement

Berichten: 77
Geregistreerd: 06 Okt 2012, 10:57

Re: Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor Beamer » 03 Feb 2017, 17:13

De Asus EEEPC1000H heeft geen serieële aansluiting. Ik denk dat je de externe monitor aansluiting bedoelt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor nicoverduin » 03 Feb 2017, 19:46

Ik draai mijn laptop gewoon op 230V en dat doet ie al sinds jan 2009.... En nog steeds met dezelfde accu. Ik zou overigens niet weten waarom de accu zou moeten lijden onder het gebruik van Arduino. De USB is begrensd op 500mA dus nergens een overbelasting oid.
Ik heb een vergelijkbaar apparaat (die overigens nu dienst doet als Linux notebook voor mijn 3D printer). Maar ik heb nooit problemen gehad met de USB drivers. Dus ik snap het niet. Heb je wel die USB driver geladen die bij de Arduino hoort?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor Gij Kieken » 03 Feb 2017, 20:28

Ch341 driver voor chineese cloon instaleren.

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor spaansebrabander » 06 Feb 2017, 00:17

[qSorry dat bedoelde ik, sorryuote="Beamer"]De Asus EEEPC1000H heeft geen serieële aansluiting. Ik denk dat je de externe monitor aansluiting bedoelt.[/quote]

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor spaansebrabander » 06 Feb 2017, 00:20

nicoverduin schreef:Ik draai mijn laptop gewoon op 230V en dat doet ie al sinds jan 2009.... En nog steeds met dezelfde accu. Ik zou overigens niet weten waarom de accu zou moeten lijden onder het gebruik van Arduino. De USB is begrensd op 500mA dus nergens een overbelasting oid.
Ik heb een vergelijkbaar apparaat (die overigens nu dienst doet als Linux notebook voor mijn 3D printer). Maar ik heb nooit problemen gehad met de USB drivers. Dus ik snap het niet. Heb je wel die USB driver geladen die bij de Arduino hoort?


Ik moet elke 4-5 uur de batterij weer opladen, vandaar dat ik Arduino op mijn alternatieve laptop wilde zetten, maar hij kent de seriel aansluiting via USB blijkbaar niet

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor spaansebrabander » 06 Feb 2017, 00:36

Gij Kieken schreef:Ch341 driver voor chineese cloon instaleren.

Heb ik gedownload en uitgepakt. Krijg 5 files waar ik geen choco;a van kan maken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor Gij Kieken » 06 Feb 2017, 01:07

Tik in google how to arduino ch340, er zijn tientallen tutorials.
Bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=HHF45zhe_9U

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor spaansebrabander » 06 Feb 2017, 10:23

AAAAHHHHH, nu begrijp ik het. Ik dacht dat mijn oude laptopje geen goede drivers had, maar het zit hem in de koppeling tussen laptop en arduino. Blijkt dat dit laptopje wel samenwerkt met mijn UNO, maar niet met de NANO. Mijn andere laptop kan met beide, dus is mijn probleem eigenlijk opgelost. Ik zal nog proberen om die drivers te downloaden, want dat is gemakkelijker. Ik heb trouwens nog wel ergens een nano, die het misschien wel doet.
Bedankt in elk geval!!!

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Geen seriel aansluiting via USB

Berichtdoor Gij Kieken » 06 Feb 2017, 13:00

Uno of Nano maakt niet uit hoor, het gaat om het Ftdi (usb ic-tje) die erop zit.
Kort door de bocht, dat is het chipje via dewelke Arduino praat over Usb met je Pc.

Volgende

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten