garagedeuropener

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

garagedeuropener

Berichtdoor spaansebrabander » 31 Jan 2017, 17:20

Het doel dat ik als beginnend Arduinist heb gesteld is om een afstandsbediening voor mijn garagedeur te maken. Misschien tzt via internet, maar eerst maar eens direct. Ik heb uiteraard een afstandsbediening, maar ik kan parallel een ander systeem maken.
Nu ben ik begonnen met zo een goedkoop 433 MHz setje van nauwelijks 2 euro. Ik ben zover dat ik een puls kan uitzenden die ontvangen wordt. Maar het moet natuurlijk door een muur en zo heen en dan moet ik nog een "huisje" hebben voor de zender. Ook zal ik moeten coderen. Is er iets dat net beter is dan dat setje (DR3100 en RX-B1 denk ik)? Ik lees ergens coderen, decoderen met PT2262 en PT 2272. Zit daar al een zender en ontvanger bij? Als ik zoek op PT2262 en/of PT 2272 zie ik ook plaatjes van een afstandsbedieningseenheid, die je aan een sleutelhanger kunt hangen. Kun je ook zo een ding kopen en daar dan een boardje met ontvanger erbij?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: garagedeuropener

Berichtdoor Gij Kieken » 31 Jan 2017, 19:23

Zoek eens onder Velleman, die hebben zo een setje (sleutelhanger model)en de in de ontvanger kun je een paar tijd instelling doen.
Heeft natuurlijk niet direct iets met Arduino te maken.

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: garagedeuropener

Berichtdoor spaansebrabander » 31 Jan 2017, 23:42

Bij Ali express vind je ook van alles. Primair was mijn vraag eigenlijk: Ik lees dat je de PT2262 en 2272 kunt gebruiken om te coderen/decoderen. Op zo een chip, zit daar ook al een zender/ontvanger op of moet je die samenbouwen en kun je de zender kopen als sleutelhanger zeg maar bij onze chinese vrienden. Bijgaande tekst laat ook mijn nekharen niet onberoerd
et:
het is alleen een gemeenschappelijke RF afstandsbediening (zender). so is alleen de professionele kan kopen het alleen. of die kopen onze schakelaar, dan nodig extra zender.
als u een eerstejaars ongeveer rf-afstandsbediening. dan koopt de dupliceren/klonen/gekopieerd afstandsbediening. we zijn Zo Machteloos om dit probleem.
over de mensen die niet begrijpen dan vinden het is goedkope en kopen. wanneer hij het krijgen en vertel ons het werkt niet met zijn rollende code of andere ontvanger wat wat. .. en geven ons negtive feedback...
beste vriend .. als je niet weten.. gelieve niet de bestelling... dank u

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: garagedeuropener

Berichtdoor nicoverduin » 01 Feb 2017, 00:45

spaansebrabander schreef:Bij Ali express vind je ook van alles. Primair was mijn vraag eigenlijk: Ik lees dat je de PT2262 en 2272 kunt gebruiken om te coderen/decoderen. Op zo een chip, zit daar ook al een zender/ontvanger op of moet je die samenbouwen en kun je de zender kopen als sleutelhanger zeg maar bij onze chinese vrienden. Bijgaande tekst laat ook mijn nekharen niet onberoerd
et:
het is alleen een gemeenschappelijke RF afstandsbediening (zender). so is alleen de professionele kan kopen het alleen. of die kopen onze schakelaar, dan nodig extra zender.
als u een eerstejaars ongeveer rf-afstandsbediening. dan koopt de dupliceren/klonen/gekopieerd afstandsbediening. we zijn Zo Machteloos om dit probleem.
over de mensen die niet begrijpen dan vinden het is goedkope en kopen. wanneer hij het krijgen en vertel ons het werkt niet met zijn rollende code of andere ontvanger wat wat. .. en geven ons negtive feedback...
beste vriend .. als je niet weten.. gelieve niet de bestelling... dank u

Zal ik maar niet zeggen over hoe sommigen hun Nederlandse (moedertaal) bezigen........ Meestal zijn dit de vertalingen die machinaal uit het Engels komen. Ik bekijk Aliexpress altijd op de Engelse internationale site....

Overigens kan je dan zoeken op PT2262 module en PT2272 module Op dat soort bordjes zie je dan een aansluiting voor een Antenne (ANT) En soms zit die er al op. Die kunnen dus zenden en ontvangen respectievelijk.
Een losse chip heeft nog wel wat elektronica kennis nodig.
Geen idee hoe ze verder werken met de libraries overigens.... Wat wel relevant is, is de juiste afmetingen (lengte van jouw antenna). Te kort of te lang en het vermogen stort in elkaar.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: garagedeuropener

Berichtdoor spaansebrabander » 01 Feb 2017, 12:51

Ik wil stap voor stap werken. Dus zo simpel mogelijk beginnen. Ik heb dus zo een heeeel simpel zendertje en ontvangertje en ik kan de zender al een puls laten sturen zodat bij de ontvanger een ledje brandt. Ik heb zelfs een extra ledje laten branden. Maar nu de codering. Voor ik in china dat spulletje bestel wil ik zelf wat meer getest en gestudeerd hebben. Nu dacht ik dat als ik naar de ontvanger een tekstje stuur bij wijze van code en op de ontvangende Arduino check ik of dit de juiste tekst is, dan kan ik een signaal naar een digitale pin sturen die een relais aanstuurt. Nou snap ik wel dat dit misschien wat simpel is maar zou dit kunnen?

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: garagedeuropener

Berichtdoor shooter » 01 Feb 2017, 22:05

jazeker want een klik is 1 bit, 8 kliks is een letter en nog meer is gewoon een tekst.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: garagedeuropener

Berichtdoor spaansebrabander » 02 Feb 2017, 01:06

Dus bij de ontvanger geef je een codewoord in. Dan stuur je vanuit de zender hetzelfde codewoord naar de ontvanger en in pseudocode wordt dat dan if ontvangen code == code in ontvanger, then pin ... aan?
Dan heb ik in feite verder geen codeer/decodeer chip nodig. (tzt lijkt me zo een sleutelhanger zender uit China wel gemakkelijker hoor)
Nu nog even de juiste codes opzoeken .

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: garagedeuropener

Berichtdoor spaansebrabander » 02 Feb 2017, 01:18

Nog even dit: Ik kan toch een string vergelijken met een andere string? Of moet ik elk element apart vergelijken?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: garagedeuropener

Berichtdoor nicoverduin » 02 Feb 2017, 08:21

Wees voorzichtig met uitgebreid gebruik van de String functie. Voor je het weet is je ram geheugen zo gefragmenteerd dat jouw toepassing om onverklaarbare redenen vastloopt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: garagedeuropener

Berichtdoor spaansebrabander » 02 Feb 2017, 17:22

Ik zou willen dat ie vastgelopen was; ik ben niet eens begonnen

Volgende

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten