uit elkaar vliegende batterij

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 07 Sep 2015, 19:05

uit elkaar vliegende batterij

Berichtdoor goudput » 08 Jan 2017, 23:28

Ik heb vandaag iets bijzonders meegemaakt en vraag mij af of iemand anders dit ook al eens gehad heeft.
Deze ochtend bleek mijn arduino uno niet meer correct te werken, hij bediend alle electra in mijn voliere, (pomp, verlichtind e.d.)
Na enig zoekwerk bleek de RTC DS3231 niet meer op tijd te staan.
Normaal geen probleem, even een set time doen en de DS3231 staat weer op de juiste tijd, echter deze keer werkte het niet.
Wat mij opviel dat de batterij op de DS3231 wat bol stond, hem eruit gehaald om hem nader te bekijken, waar hij tussen mijn duim en wijsvinger uit elkaar plofte, de stukken vlogen door de kamer.
Het betreft een LI-ION RECHARGEBLE BATTERY van het type LIR2032 3.6 V
Wacht de reacties af.

m.vr.gr.
goudput

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: uit elkaar vliegende batterij

Berichtdoor nicoverduin » 08 Jan 2017, 23:53

Tja je weet niet onder welke omstandigheden eea heeft gestaan. Maar over het gevaar vam li-ion hoef ik toch niets nieuws te vertellen. Komt regelmatig terug in het nieuws....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: uit elkaar vliegende batterij

Berichtdoor Koepel » 09 Jan 2017, 02:12

Goed dat je dit meldt. Het zou eigenlijk internationaal bekend gemaakt moeten worden.

Waarschijnlijk gaat het om zo'n module: http://woodsgood.ca/projects/2014/10/21/the-right-rtc-battery/
Een foto van de module en het schema staan halverwege die bladzijde.

Toen ik zelf zo'n module kocht, heb ik me flink verbaasd over het 'oplaad-circuit'. Dat bestaat uit een weerstand en een diode.
Daarom heb ik die diode er af gesoldeerd, en er vervolgens een gewone batterij in gedaan.

Na even zoeken blijkt een LIR2023 een gewone Li-ion batterij te zijn. Die kan tot 4.20V opgeladen worden, maar geen milliVolt meer.
Stel dat de 1N4148 bij lage stroom slechts 0.5V spanningsval heeft, dan is de stroom (5.0 - 4.2 - 0.5) / 200 = 1.5mA
Ook al is het slechts 1.5mA, een volle Li-ion batterij overladen met 1.5mA is zeer slecht.
Zo'n LIR2023 kan bijvoorbeeld 40mAh zijn. Dan is 1.5mA misschien tussen de 4% en 10% van de maximale laadstroom. Dat is toch nog veel.

Berichten: 4
Geregistreerd: 07 Sep 2015, 19:05

Re: uit elkaar vliegende batterij

Berichtdoor goudput » 09 Jan 2017, 14:20

Beide heren bedankt voor de reactie.
Voor Nico, , de batterij is aangesloten op een Arduino Uno, via GND en 5V, verder SDA via A4 en SCL via A5 en de enige voeding van de Arduino is 5V via USB aansluiting.
Voeding voor relays e.d. gaat via externe voeding, wel zijn beide GND's met elkaar verbonden, werkte al geruime tijd zo zonder problemen.
Wist wel dat er wat over LI-ION battereijen te doen was, echter niet dat dit om over knoopcellen zou kunnen gaan.
Het is me wel eens gebeurd met een niet oplaadbare knoopcel in een systeem waar een lader bleek in te zitten , batterij barste ook open.

Voor Koepel, ik ging ervan uit dat het geen probleem kon zijn, daar er een echte LI-ION RECHARGEBLE BATTERY van het type LIR2032 3.6 V in zat, en niet een LIR2023 zoals in jou tekst staat, maar ga er van uit dat dit een tikfoutje was.
Je hebt gelijk het gaat om de genoemde module.
Denk er nu ook sterk over om het laadcircuit te verwijderen, en er een normale CR2032 in te zetten, arduino staat toch altijd onder spanning, dus de RTC ook.

Nogmaals bedankt voor beider reactie.

groeten
goudput.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: uit elkaar vliegende batterij

Berichtdoor nicoverduin » 09 Jan 2017, 16:45

Tja ik heb ook meerdere accus van oude telefoons gehad die bol gingen staan. Doorgeprikt en afgevoerd
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: uit elkaar vliegende batterij

Berichtdoor shooter » 09 Jan 2017, 18:07

batterijen uit china, kunnen niet vliegen, maar ze proberen het wel.
zal wel schrikken zijn, en ach gewoon doorgaan.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: uit elkaar vliegende batterij

Berichtdoor Koepel » 09 Jan 2017, 18:56

Dat was een schrijffoutje inderdaad. Terwijl ik weet dat het "2032" is, want dat zijn de afmetingen.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten