Jager-prooi met peilzender

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 Mei 2016, 15:37

Jager-prooi met peilzender

Berichtdoor cuhka » 29 Dec 2016, 13:31

Het idee is een spel waarbij je een 'prooi' hebt die uit de handen moet blijven van meerdere jagers. De jagers kunnen ongeveer de positie van de prooi zien (richting, afstand?) en wellicht dat ook de prooi een indicatie zou moeten hebben waar de jagers zijn (dus ook richting, afstand). Het is een buitenspel in een afgebakend gebied, dus bos of bebouwde omgeving.

Positie en afstand zijn te bepalen doormiddel van GPS posities, maar ze moeten natuurlijk wel uitgewisseld worden tussen de verschillende zenders. Ik weet dat er XBee radio's zijn die (in open veld) een behoorlijke range hebben, en dus ook best aan de kosten zijn. Een centrale node is geen probleem.

Voordat ik mijn spaarpot leeg trek aan dure XBee spullen, zou het ook werken met eenvoudigere RF24 modulen? Ik denk dat een bosgebied van 4x4km al behoorlijk groot is, maar ik weet ook dat al die walkie-talkie sets die een bepaald bereik beloven in een bos snel al falen.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Jager-prooi met peilzender

Berichtdoor Koepel » 29 Dec 2016, 16:22

4x4km in een bos :shock: Het is wel de bedoeling dat je iets legaals wilt maken neem ik aan ?
Sparfun heeft een (beperkt) overzicht : https://www.sparkfun.com/pages/wireless_guide, maar daar heb je weinig aan.
Volgens mij zijn er genoeg stukken bos in Nederland waar zelfs een mobieltje slecht bereik heeft.
Zou LoRa werken in een bos, of is dat te traag ?
Probeer eerst eens met twee XBee modules of je voldoende bereik hebt in een bos. Ik stel voor om dat te doen na de lente en na een regenbui. Dan zit alles goed in de bladeren en is het flink vochtig.

Een olifant kan tot 30km een boodschap overbrengen door op de grond te stampen :D

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Jager-prooi met peilzender

Berichtdoor nicoverduin » 29 Dec 2016, 17:27

Lora gaat het ook niet doen verwacht ik. Je krijgt aan alle kanten fase verschuivingen en reflecties. 2.4Ghz wordt het zeker niet. Die halen niet zo'n bereik. Dus moet je all naar een veel lagere frequentie.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Jager-prooi met peilzender

Berichtdoor Gij Kieken » 29 Dec 2016, 19:50

Ben het eens met Nico zal eerder iets zijn voor 433 of 866Mhz met voldoende vermogen maar als het dan nog legaal blijft zou ik niet durven zeggen.

Berichten: 40
Geregistreerd: 19 Mei 2016, 15:37

Re: Jager-prooi met peilzender

Berichtdoor cuhka » 29 Dec 2016, 20:00

Zoiets als RF-transceiver 1,5km? Niet zo duur, en als ik de library snel bekijk lijkt het in staat om een mesh netwerk op te bouwen. Het is goedkoop genoeg om in het gebied meerdere nodes te plaatsen die dan het gehele gebied van dekking zouden kunnen voorzien, of zou dat tegen vallen. Als er af en toe geen dekking is is dat ook geen ramp, maakt het spannender...

De hoeveelheid gegevens die verstuurd moeten worden zijn niet zo veel, de coördinaten van de diverse speldeelnemers, om de paar minuten.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Jager-prooi met peilzender

Berichtdoor Gij Kieken » 29 Dec 2016, 20:12

Ik zou zeggen proberen maar, ...
Voor een eerder projectje waarbij ik een go-kart log (snelheid & acceleratie & ronde tijden) gebruik ik de HC-12.
In de specs staat er tot 1Km maar dit is zeker niet waar (moeten heel goede omstandigheden zij).
Des al niet te min slaag ik er in met een betere antenne indoor op een circuit waar heel veel gewapende betonnen palen in de weg staan(lees fabrieks gebouw)te loggen op een paar 100 meters.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Jager-prooi met peilzender

Berichtdoor shooter » 30 Dec 2016, 19:27

en wat dachten jullie van een ouderwetse vossenjachtzender en morse, dan moet je wel zendamateur zijn, maar ach.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten