Voorstellen Dennis

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Dec 2012, 01:37

Voorstellen Dennis

Berichtdoor ddb_NL » 23 Dec 2012, 02:07

Hallo,

Ik ben Dennis, woon in limburg heb veel interresse voor natuur, planten, dieren, electronica en pc's
en mijn vriendin en ik hebben als hobby om tentoonstellingen met engelse grasparkieten te spelen
omdat deze hobby langzaam uit de hand begint te lopen (wat ook de bedoeling is) :lol: kom ik op dit forum terecht

Sorry als ik Dit verhaal hieronder vekeerd post maar dan hoor ik graag waar het wel thuis hoort alvast bedankt

Misschien een beetje raar zul je denken maar nee....
de vogels leven van oorsprong in australie, hier hangt een bepaald klimaat....
dit klimaat proberen we zo goed mogelijk na te bootsen dmv licht, lucht (relatieve luchtvochtigheid en temperatuur) en schoone lucht en voer

Nu op dit moment wordt alles geregeld via tijdschakelklokken en met de hand...

Zo hebben we
De verlichting 2 x 36 watt TL 230V
De ledverlichting in de kooien dmv 230V - 12V trafo
De nachtverlichting 230V - 12V trafo
De luchtbevochtiger 230V
De ventiltie 230V
De radio voor een rustgevend muziekje zodat de vogels wennen aan veel geluiden voor op de tentoonstellingen

Maar we zitten met een probleem....
De verlichting is het probleem niet zo.... (dit mag wel moderner dmv Dimbaar en via andruino..Als we toch bezig zijn)
Maar de ruimte is opzicht niet verwarmt maar is in ons huis. de temperatuur in de kweekkamer is gemiddeld 15graden
en de temperatuur van de gang ernaast is gemiddeld 20graden

Zodra de ventilatie aanslaat in de winter daalt de temperatuur redelijk vlot, in ongeveer 1 uur 3 graden.....
deze temperatuurschommeling wil ik voorkomen met een thermostaat
maar een ander tegenhangend probleem is de luchtvochtigheid deze moet gemiddeld tussen de 60 en de 65% hangen zodra de ventilatie aanspringt daalt deze nog sneller en is al snel veel te laag ca50%

de ventialtie moet wel een aantal keer per dag aan om verse lucht te transporteren want met 40 vogels in een ruimte is dat wel nodig

dus ik zoek een oplossing
een andruino wat t klimaat beheerst
een apparaat wat schakelt tussen temperatuur, luchtvochtigheid, en verse lucht
liefst met een display en drukknoppen zodat t direct bedienbaar is.......

ik weet niet of dit een zeer moeilijk project is.....
maar wat ik voor me zie is:

1 hygrosensor
1 temperauursensor
1 x relais voor ventilator
1 x relais voor de luchtvochtigheid (pompje met mistmaker)
3 x relais voor de verlichting (automatisch dimbaar en op tijd intelbaar)
1 x relais voor de muziek

Dan nog een mooi blauw verlicht diplaytje
en wat leuke grove knoppen voor het simpel te kunnen bedienen
en voila

ik begrijp dat t niet zo simpel is maar dit is mijn idee of bedoeling

alvast bedankt voor de hulp en t lezen van dit elle lange verhaal Gr Dennis

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Voorstellen Dennis

Berichtdoor pjh » 23 Dec 2012, 09:29

Dit alles is prima mogelijk met de arduino.
De hardware is tegen hele redelijke prijzen te krijgen en met jouw wensen kun je met één arduino uitkomen.
Ik vraag me alleen af of een misTmaken genoeg is om de luchtvochtigheid op te pompen, maar daar zul je wel ervaring mee hebben.

Jouw project is eigenlijk de homeautomation waar veel hobbyisten mee bezig zijn, bij jou is het alleen een birdcage-overhaul.
En als je toch bezig bent, kun je je de vraag stellen , of je alle sensordata en relais toestanden online beschikbaar wil maken, voor het geval je weg bent.

Zo loopt er nu een luchtvochtigheidssensor op mijn kantoor, die me een tweet stuurt, als de luchtvochtigheidssensor boven de 80% komt. Ik doe er niks mee, maar het werkt.

Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Dec 2012, 01:37

Re: Voorstellen Dennis

Berichtdoor ddb_NL » 23 Dec 2012, 11:50

1 mistmaker is voldoende, dit omdat de ruimte waarin de 20 kweekkooien staan maar 2,5Meter bij 2 Meter is...... Deze zal hoog gemonteerd worden en als de anduino z'n werk goed doet (zoals we nu met de hand al doen) dan is de luchtvochtigheid redelijk stabiel te houden....
Online datalogging zie ik niet zo snel t doel voor ons in.....
Ik begrijp dat t misschien handig is maar we hebben hier zelf een E-thermosstaat van Essent hangen, de eerste 2 maanden gebruikten we de smartphone nog wel eens voor de temperatuur.... Maar daarna absoluut niet meer...... een vooraf goed ingesteld programma van tijden en temperatuur waren voldoende.....

Ik verwachte al dat t niet een al te duur project zou zijn, heb in t verleden veel relais gebouwt van velleman.... nu maak ik alleen een ander apparaat wat ze aanstuurd.......
Graag zou ik wat meer willen weten hoe ik verder opbouw of iemand die me een beetje kan helpen met het totaalplaatje.....zodat alles samen functioneerd....
Want ik wil niet eerst alles aanschaffen en dan de boot ingaan.........
Alvast Bedankt PJH en ook iedereen die verder z'n reactie post

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Voorstellen Dennis

Berichtdoor pjh » 23 Dec 2012, 12:28

Uitgaande van een simpele opzet, zou ik het volgende voorstellen:
- ATMega328p-pu (4 euro)
- crystal/condensators etc tbv ATMega (1,50 euro)
- programmer / FTDI (5 euro)
- AM2303 luchtvochtigheidssensor + 4,7KOhm weerstand (8 euro)
- DS18B20 (evt waterdichte) temperatuur sensor (3 euro)
- PCB / schroefcontacten tbv relais etc. (5 euro)
- RealTimeClock (RTC) met 3 V batterij (5 euro)

Ik denk dus dat je je plan voor minder dan 35 euro klaar kunt krijgen.

Nog paar vraagjes:
Hoe wil je lichten gaan dimmen met een relais? Wil je dat via de microcontroller regelen?
Laten al je relais zich met 5 Volt signaal schakelen?
Welke algoritmen moeten erin? Bijvoorbeeld:
1. Als RH% < 40% dan mistmaker aan. Als RH% > 60% dan mistmaker uit
2. tijdschema lichten
3. wanneer muziek

Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Dec 2012, 01:37

Re: Voorstellen Dennis

Berichtdoor ddb_NL » 23 Dec 2012, 14:45

Goeiemiddag,

mijn idee was dat een relais aangaat en zo dus het startsignaal aan de dimmer geeft om het licht op te bouwen van 0 tot 100% in een tijdsbestek van 10 minuten....dus denk idd via een microcontroller deze kan gewoon na t relais geplaats worden......

enige probleem wat mij hierin belemmerd is als het licht weer uitgaat kan dit dan ook in reverse ? of moet de microcontroller dan ook weer een timer hebben?

Ik heb nog niks aangeschaft qua electronica dus we kunnen alle kanten op met voltages ohm's en amperes....

Als algoritmen:
inderdaad een RH ondergrens van 60% en een RH bovengrens van 65%

tijdschema van de verlichting is 5:30 TL Aan - Dan 7:00 LED kooiverlichtingen aan en dan 20:00 Ledkooiverlichtingen uit 21:00 nachtverlichting aan 21:45 TL's uit.....

Dit schema is gebaseerd op de late lente waarin t warm is...... Zo verloopt de kweek zoals in australie ook de lente is......En dat het gehele jaar door zonder wintertijd......

Muziek vanaf 9:00 t/m 21:00

Alvast weer bedadank voor je reactie........

Neem aan dat je Alle onderdelen gewoon via C0NR@D besteld of heb je een ander voorstel......... Bestel liever niet in het buitenland.....mit je een veilige site hebt zonder creditcard ;)

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Voorstellen Dennis

Berichtdoor pjh » 23 Dec 2012, 19:42

De tijdstippen voor de verlichting zijn me duidelijk,
Maar welke moet nu o.a. dimmen? Met TL gaat dat niet lukken.
Hoeveel ampere trekken de LEDverlichting?
Is de nachtverlichting ook led?

En over spulletjes kopen: ik koop meestal meer tegelijk tegen een lager bedrag. Heel vaak op eBay met paypal. Tot nu toe geen grotee problemen gehad, maar afkloppen.
Ik heb genoeg liggen om je op weg te helpen denk ik. Koop nog maar even niks.

Berichten: 3
Geregistreerd: 14 Feb 2013, 12:41
Woonplaats: Munstergeleen

Re: Voorstellen Dennis

Berichtdoor mischa72 » 14 Feb 2013, 12:44

@pjh: Waarom zou je in hemelsnaam een DS18B20 moeten kopen? In de AM2303 luchtvochtigheidssensor zit toch ook al een temperatuursensor?

Groeten,
Mischa

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Voorstellen Dennis

Berichtdoor pjh » 14 Feb 2013, 21:21

Ik ben van mening ( weet het dus niet) dat de temperatuur van de AM2303 vooral dient om de luchtvochtigheid te corrigeren. Ik heb er zelf nooit tegen aan gekeken als een ömgevings temp" wat het natuurlijk wel is.
Ik denk dus dat het ding zoveel mogelijk te temp van de sensor meet en niet de omgeving (dus).

Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Jun 2013, 17:51
Woonplaats: Oss[N.Br]

Re: Voorstellen Dennis

Berichtdoor TvD61 » 23 Jun 2013, 08:44

Hallo,

Als ex-Engelse Parkieten kweker en vogelliefhebber, een kleine tip. Je zult er vast zelf ook al wel aan gedacht hebben maar om in de toekomst kweekproblemen te voorkomen. Ik las dat je de luchtvochtigheid wilde meten in je kweekhok. Wees wijs en doe dit op een paar strategische plekken en zeker op verschillende hoogtes. Je zult vast al wel ondervonden hebben dat er in sommige kooien makkelijker gekweekt wordt. Vaak ligt dan het probleem in die luchtvochtigheid en/of licht/temp resultaten. Ik hoop natuurlijk dat je deze problemen niet hebt maar "djust in kees" dus :-)

Groeten,
Ton
(Hmz topic is wel al paar maanden oud zie ik nu lol)
Geduld is een schone zaak.
Poetsen om schoon te houden kan vaak ook geen kwaad.
Keukenpapier of toiletpapier voor de "Wannabee"
Microvezeldoekjes voor de "Die-Hards"

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten