Goedkope mini universeelmeter

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor spaansebrabander » 18 Nov 2016, 02:09

Ik heb wel een universeelmeter, maar die hoort thuis in mijn gereedschapskist. Ik wil een mini, die ik in de doos van mijn Arduino componenten kan laten zitten. Belangrijk is dat ik snel weerstanden kan meten, want mijn ogen zijn niet zo best meer. Waar koop ik zoiets? Uiteraard voor een leuke prijs.Misschien een tip voor Arduino enthousiastelingen: de Action heeft interessante opbergdozen/kistjes van Werckmann voor weinig.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor Koepel » 18 Nov 2016, 02:45

Je vraag is een beetje vaag. Wat is goedkoop ? Hoe klein is pocket ? Kun je met Paypal betalen of alleen iDeal ? Als je snel wilt meten, wil je dan autoranging ?

De allergoedkoopste multimeters kunnen vaak best goed meten. Soms is het nodig om een interne potmeter zelf af te regelen. Maar na een aantal weken kunnen de draden van de probes afbreken, of hij is meteen stuk als je het laat vallen.
Dit zijn de goedkoopste multimeters (dus die niet kopen):
Ebay.nl : 8 euro
Banggood.com : 6 euro
AliExpress.com : 4 euro
Koop een multimeter op die websites alleen als iemand het uitgebreid getest heeft.

Ik keek even op Marktplaats.nl, maar daar zie ik dezelfde multimeters als op die websites hierboven. Op Marktplaats.nl zijn ze duurder, en dan komen de verzendkosten er nog bij.

Iedere bouwmarkt heeft volgens mij ook een multimeter voor zo'n 20 euro.

Conrad.nl heeft twee pocket multimeters.

Bij Sparkfun.com en Adafruit.com hebben ze een goede selectie gemaakt. Dit is een wat duurdere, maar Adafruit heeft ook andere : https://www.adafruit.com/products/2615

Bij EEVblog.com gaat het regelmatig over multimeters, dit is een vraag over pocket multimeters : http://www.eevblog.com/forum/testgear/pocket-multimeter-recommendations/

Zoek eens op Youtube naar: pocket multimeters

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor nicoverduin » 18 Nov 2016, 08:42

Met multimeters en eigenlijk alle gereedschap geldt "alle waar voor zijn geld". Tegelijkertijd geldt ook dat je moet kijken waar je hem voor gebruikt en dat je weet hoe je een multimeter moet gebruiken. Als het om de weerstanden ed gaat vanwege de kleurencodes kun je gerust elk huis-tuin-en-keuken multimetertje gebruiken. Zelf afregelen heeft alleen zin als je weet hoe zo'n ding werkt en hoe je moet calibreren, En dan nog moet je jezelf afvragen of dat nu werkelijk zin heeft. Wil je precisie, dan moet je in de buidel tasten bijv. Fluke en die zou je dan nog moeten laten ijken om de zoveel jaren. Hoewel dat voor dit soort dingen totaal zinloos is.
Houd tevens rekening mee dat weerstanden een tolerantie hebben +/- 5% (de meeste geleverde componenten). Maar als zou je een 10% afwijking hebben dat dat nog steeds goed. Want meer dan een pullup of pulldown weerstand of een LED weerstand zal het niet worden. Wordt het een veel complexer verhaal, dan zou dat betekenen dat je met ingewikkelde spanningsdelers wilt werken of schakelende voedingen. Als je dat zou beheersen had de TS de vraag niet gesteld. Dus gewoon de aanbiedingen aflopen :) En afbrekende snoeren is mij 1 a 2x voorgekomen in de afgelopen 50 jaar.......
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor Koepel » 18 Nov 2016, 10:46

Deze bedoel ik : https://www.aliexpress.com/item/LCD-Digital-DT-830B-Voltmeter-Ohmmeter-Ammeter-Multimeter-Handheld-Tester-DT830B-AC-DC-home-tester/32762942480.html
Als je de draden van de probes doorknipt, dan moet je wel heel goed kijken om daar nog een beetje koperdraad in te kunnen zien.

Rekensommetje:
Een 3 euro multimeter die een half jaar meegaat is 6 euro per jaar.
Een 200 euro Fluke die 40 jaar meegaat is 5 euro per jaar ;)

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor Rudi » 18 Nov 2016, 13:15

Ik heb een heleboel multimeters van spotgoedkoop naar als-kleine-hobbyist-enkel-te-betalen-als-je-em-tweedehands-voor-een-zacht-prijsje-kan-op-de-kop-tikken (ook gekend onder de merknaam Fluke :-) ).
Over het algemeen wijken de meetresultaten van de digitale multimeters niet zo erg van mekaar af maar voor een precisiemeting grijp ik toch steeds naar de Fluke289.
Een tijdje terug wou ik er een pocketmodel bij hebben en na zoeken en lezen van recensies kwam ik bij de AIMO M320 terecht. Klein en licht, kan ook frekwentie en capaciteit meten en heeft autorange en een hold functie. Meetsnoeren zijn niet super maar zolang je het bij laagspanning houdt best okee. Stroommeting is beperkt tot 400mA.
AliExpress en Banggood hebben hem zeker, voor rond de 10 euro.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor nicoverduin » 18 Nov 2016, 13:42

Rudi schreef:Ik heb een heleboel multimeters van spotgoedkoop naar als-kleine-hobbyist-enkel-te-betalen-als-je-em-tweedehands-voor-een-zacht-prijsje-kan-op-de-kop-tikken (ook gekend onder de merknaam Fluke :-) ).
Over het algemeen wijken de meetresultaten van de digitale multimeters niet zo erg van mekaar af maar voor een precisiemeting grijp ik toch steeds naar de Fluke289.
Een tijdje terug wou ik er een pocketmodel bij hebben en na zoeken en lezen van recensies kwam ik bij de AIMO M320 terecht. Klein en licht, kan ook frekwentie en capaciteit meten en heeft autorange en een hold functie. Meetsnoeren zijn niet super maar zolang je het bij laagspanning houdt best okee. Stroommeting is beperkt tot 400mA.
AliExpress en Banggood hebben hem zeker, voor rond de 10 euro.
Ik doe ook niet anders maar dan met buizenbakken :mrgreen: Maar voor dit soort werk maakt het eigenlijk geen f.ck uit. Die paar weerstandswaarden en spanningen zijn niet echt relevant. En ik verwacht nog niet dat de TS met precisiewerk aan de gang gaat. Dan had hij ook voldoende kennis omtrent de juiste benodigde meetinstrumenten en had hij deze vraag niet gesteld.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor Rudi » 18 Nov 2016, 19:00

nicoverduin schreef:Die paar weerstandswaarden en spanningen zijn niet echt relevant. En ik verwacht nog niet dat de TS met precisiewerk aan de gang gaat. Dan had hij ook voldoende kennis omtrent de juiste benodigde meetinstrumenten en had hij deze vraag niet gesteld.


Precies. Net daarom denk ik dat o.a. die M320 aan TS zijn vereisten zou kunnen voldoen.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor nicoverduin » 18 Nov 2016, 19:45

Helemaal mee eens ....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor shooter » 18 Nov 2016, 21:49

geef maar een emailtje, ik heb er nog wel liggen hoor,maar je hebt wel een bril nodig bij die kleine metertjes.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: Goedkope mini universeelmeter

Berichtdoor spaansebrabander » 25 Dec 2016, 20:01

Ben er bij de Action een tegengekomen onder de 4 euro. Is identiek aan eentje die ik al zeker 5 of 10 jaar heb. Voldoet prima maar dacht aan een mini uitvoering zoals ik die heel vroeger ooit van radioshack of zo heb gehad. Ik heb een Arduinodoos en daar moet hij in, vandaar.

Volgende

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten