libraries

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 55
Geregistreerd: 22 Sep 2016, 21:21

libraries

Berichtdoor rene7777 » 22 Sep 2016, 21:47

Zijn er ook hier mensen die bestaande libraries verbeteren of aanpassen?

Ik had laatst een flinkt aantal ht16k33 modules gekocht bij ebay.

Echter de Adafruit ledback library beviel me allerminst.

Nu ben ik samen met een Canadees zijn oorspronkelijke (niet Adafruit dus) ht16k33 library aan het herschrijven.

Stuk sneller en efficienter als Adafruit.

Ook had ik laatst ledcontrol(ms) library aangepast (voor de max7219), scheelde de helft aan regels en minder geheugen verbruik .....
sudo rm -rf /
(Don't Drink and Root)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: libraries

Berichtdoor Koepel » 22 Sep 2016, 22:00

Dat gebeurt meestal op Github.

Ik ben ook nieuw, ongeveer twee maanden hier. Het liefst beantwoord ik vragen over millis() en I2C. Maar tot zover nog weinig over I2C... totdat jij met de ht16k33 kwam ;)

Adafruit heeft moeite om alle code te schrijven en alles goed bij te houden. Dus voor optimalisatie zal te weinig tijd zijn. Maar ze hebben wel de beste tutorials en ze doen hun best om de fouten uit de code te halen.

Een paar jaar geleden ging ik de DHT11 gebruiken, en ik vroeg me af waarom iedere DHT library de bus kortsluit terwijl het een open-drain bus is en de datasheet op verschillende manieren gelezen kan worden. Mijn eigen code had ik al aangepast. Eindelijk heeft iemand het vorig jaar december gemeten : https://github.com/adafruit/DHT-sensor-library/issues/48.
De BH1750 bestaat ook al lang, maar niemand had geprobeerd om het hele bereik van de sensor in code te zetten. Dus dat zelf maar geprobeerd : https://gist.github.com/Koepel (ik weet nog niet of ik er een library van ga maken).
Het kan dan wel open-source zijn, maar sommige verbeteringen blijven in een stoffig hoekje liggen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 55
Geregistreerd: 22 Sep 2016, 21:21

Re: libraries

Berichtdoor rene7777 » 22 Sep 2016, 22:48

Hoi Koepel.

Adafruit libraries zijn heel erg specifiek op hun eigen producten toegepast.

Helaas dus niet als je bv. een ht16k33 module gebruikt.

Heb zelfs ooit een 8x8 matrix van adafruit op ht16k33 gekocht.
Nu controleer ik dat met de library waarmee ik bezig ben.

Wat blijkt, de kolommen nummering van links naar rechts is dus 8-1-2-3-4-5-6-7 .....
Niet echt logisch.

Bij 7-segment moet je dus niet digit 2 gebruiken want dat is dus de colon.

Nee, adafruit libraries werken goed met ........ adafruit producten.

Ik ben nu met Peter Sjoberg (Github) aan het mailen en de library is zo goed als af.

Nu is deze geschikt voor 7-segment, 16-segment en 8x8 matrix

Ik laat deze door Peter zelf op zijn eigen github plaatsen maar omdat hij het druk heeft ben ik bang dat het even duurt.

ook heb ik de ledcontrol (max7219) library flink opgeschoond en hernoemd naar max7219.

Ik weet niet of je dit mag plaatsen op github maar volgens mij is het een vrije licentie.

Uiteraard moet er natuurlijk geen wildgroei aan libraries op internet komen. Fijn zou een puntensysteem zijn.

Zelf had ik ook last van een wildgroei aan libraries in mijn eigen systeem.
Eens flink met de bezem doorheen gegaan en de rotte appels er uit gegooid.
sudo rm -rf /
(Don't Drink and Root)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: libraries

Berichtdoor nicoverduin » 23 Sep 2016, 07:29

Tja op het moment dat je een library op een public github account zet, mag je in principe er alles mee doen. Als je libs of anders hebt waar je niet wilt dat het openbaar wordt, dan moet je een ander (betaald) account nemen. Wat ik op Github heb staan zijn ofwel vrije zaken ofwel forks waar ik aan gewerkt heb om fouten eruit te halen. Commercieel werk houd ik apart op mijn SVN libraries op een aparte netwerkschijf. Beide opties werken prima onder de Eclipse-Arduino omgeving.
En een wildgroei is er al op de libraries op het web. Ik kijk zelf altijd wanneer er voor het laatst aan geprutst is op Github en wat er dan veranderd is.

Ik denk dat je wel honderden systemen kan verzinnen om een soort ranking kan maken van de "betere" libraries. Echter diegenen die inhoudelijk worden gehinderd door kennis weten zelf ook wel wat een betere of slechtere lib is. De meeste beginners slaan de "beginners stap" over en lopen aan alle kanten vast omdat ze de basis hebben overgeslagen. En dat terwijl er legio voorbeelden zijn (ook in het Nederlands) om aan het apparaatje te wennen.

Maar ja als je je huiswerk binnen een week af moet hebben en je moet nog beginnen......

Mij valt het altijd op dat er nog nooit een vraag hier is gesteld over de voorbeeldprogramma's in de IDE terwijl de vragen die gesteld worden vaak betrekking hebben op een van die voorbeelden.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 55
Geregistreerd: 22 Sep 2016, 21:21

Re: libraries

Berichtdoor rene7777 » 23 Sep 2016, 13:17

Ja inderdaad.

Mij valt het ook op dat technische vragen / problem worden gesteld in rubrieken als theekransje of forum suggesties.

Maar goed, on-topic blijven.

Zou wel interresant zijn om misschien een hoekje te maken waar gebruikers hun libraries kunnen plaatsen en laten testen.
sudo rm -rf /
(Don't Drink and Root)

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten