Weet niet waar ik het juist moet posten

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Mei 2016, 21:40

Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor boup » 28 Mei 2016, 22:37

Hallo,

Ben een totale leek op gebied van Arduino hardware programmeren enz.

Ben al een tijdje op internet aan het zoeken omdat ik graag iets zou maken voor mijn dochter haar nieuwe woonst.
Ik zou graag haar ramen uitrusten met elektrische gordijnrails,dat opzich is geen probleem als ik gewoon schakelaars zou nemen op/neer.

En er bestaan tal van domoticatoestanden die dat allemaal perfect mogelijk maken,alleen is het prijskaartje er ook wel naar :(

Nu programmeren dat zou ik overlaten aan mijn toekomstige schoonzoon (ingenieur ITC) dus die zou dat toch moeten kunnen :lol:
Maar wil eerst de componenten aanschaffen daarom heb ik me vandaag hier ingeschreven.

Bedoeling is om 23 gordijnrails te bedienen (manueel met schakelaar naast het raam) maar ook automatisch te laten op en neer gaan op tijd
En indien mogelijk met tablet / laptop / Gsm via wifi

Welke hardware heb ik daarvoor nodig?
1° Welk Arduino bordje (micro / mini / Nano) of nog iets anders?
2° Andere zaken (Relais) enz

De elektriciteitswerken beginnen pas in september / oktober daarom dat ik graag had geweten of het mogelijk is?
Weet 23 is veel en ga in het begin er 5 voorzien in de living,en jaar erna 5 bij (beetje sparen ondertussen) ;)
Dat na een jaar of 2 alle gordijnen elektrisch werken.

Alle info en hulp van harte welkom


mvg Boup

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor shooter » 29 Mei 2016, 20:54

voor elke schakelaar 2 relais, en ja kan prima met een Nano hoor, (beter is zelfs om elk raam apart een Nano te geven, is goedkoper en lekker standaard.
de schakelaars krijgen dan elk een een relais contact parrallel aan de schakelaar.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor nicoverduin » 30 Mei 2016, 06:23

shooter schreef:voor elke schakelaar 2 relais, en ja kan prima met een Nano hoor, (beter is zelfs om elk raam apart een Nano te geven, is goedkoper en lekker standaard.
de schakelaars krijgen dan elk een een relais contact parrallel aan de schakelaar.
Dan wordt het later weer wel een dure oplossing als ie naar WiFi wil. Dan hij beter gelijk bijvoorbeeld een Wemos-D1 of nodeMCU nemen en alles op 3.3V laten werken. Eveneens 1 per raam. Die dingen kosten tegenwoordig onder de 3 euro. Heeft ie zat geheugen, IO en gelijk WiFi ingebakken. Hoeft ie alleen later nog een webservertje ter maken voor een centrale en remote.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Mei 2016, 21:40

Re: Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor boup » 30 Mei 2016, 21:30

Hallo,

Kom ik niet toe met 1 relais met een wisselcontact?
Zijn toch maar 3 draden aan de motoren dacht ik.
1 N
2 Open
3 Sluiten

Heb ff gaan googlen en heb relaismodule gevonden voor een kleine 3€ met wisselcontact 10A/250V
Die module zou ik eventueel kunnen inbouwen in het inbouwpotje naast het raam (dat ik had voorzien voor een gewone schakelaar)

Dan moet ik alleen nog een verbinding leggen van relaismodule naar het (Wemos D1/Node MCU of Arduino Nano).
Maar daar moet ik geen dikke kabel voor nemen,zal wel een 15m zijn want ik zou die boven op zolder zetten allemaal samen in een inbouw doos.

Maar is het nodig om voor elk raam een apart Arduino Nano te nemen (of ander) want 23 motoren zijn wel 23 Nano's dan.

Zijn er geen bordjes waar ik 23 relais kan op aansluiten.

Moet ik wifi nemen? Als ik Arduino neem met internetaansluiting kan ik toch verbinding maken via mijn draadloze router
En dan zo met mijn tablet de gordijnen allemaal apart open en dicht doen?

Toch hartelijk dank om me een beetje op goeie weg te zetten

mvg

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor nicoverduin » 30 Mei 2016, 22:23

Ja je hebt gelijk..... Ik zou ook 23 kabels trekken in huis terwijl we tegenwoordig WiFi hebben. En ik zou ook 3 euro betalen voor een enkelvoudige relais module.... die anders minder als een dollar kost.....
Ik zou het anders doen.....

Ik zou als ik jouw was het volgende doen:
a) Niet gelijk in oplossingen denken
b) Eerst los van alles voor jezelf vast leggen wat het systeem allemaal moet doen(gordijnen, lokale besturing, remote besturing)
c) Leg de randvoorwaarden voor je zelf vast (alles bekabeld? Wifi? Ethernet? stroomvoorziening? Is WiFi overal beschikbaar?)
d) Verzamel informatie (zoveel mogelijk over zaken hoe ze werken) gordijn motoren, besturing, App ontwikkeling of ga je je dochter opschepen met een krakkemikkige web interface?
e) maak voor jezelf een plan hoe je die Arduino's gaat leren.
f) maak het kosten plaatje voor een enkel station. Wat gaat dat kosten? Wie weet is KaKu wel goedkoper.. De business case dus
g) En als je dat allemaal hebt kun je juiste keuzes maken (Welke processors?, hoe wordt de server?, hoe gaan ze communiceren? enz enz)
h) En dan mag je gaan denken over implementatie oplossingen.
Ik denk dat je dit project nog fors onderschat gezien de vraagstelling en jouw ervaring. Die vergissing maken nog velen omdat het allemaal fantastisch lijkt. En dat is het ook. Maar er komt iets meer bij kijken als je een oplossing wil maken die robuust is zodanig dat de gebruiker er ook nog plezier van heeft.

En uiteraard mag je ook denken "laat die Verduin maar lullen" :mrgreen: :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor shooter » 31 Mei 2016, 09:38

punt 1
1 relais is niet helemaal genoeg, want die heeft maar 2 standen en jouw handschakelaar heeft er 3. dus je zult 2 relais nodig hebben.
natuurlijk kun je er een stel combineren, maar het is veel simpeler en goedkoper om per zijde een aparte installatie te maken, hierdoor wordt het simpeler te behappen, en bediening is echt heel simpel, wifi, bluetooth gaat direct op een arduino.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Mei 2016, 21:40

Re: Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor boup » 31 Mei 2016, 13:55

Reactie op punt 1;

Mijn vroegers schakelaar hadden inderdaad 3 standen (nulstand) maar die gebruikte ik bijna nooit.
De motor schakelt zelf uit als de eindstand bereikt is.
Heb thuis nu ook klokken staan (1 per rolluik) en daar zit ook maar 1 relais in met wisselcontact.
Dus 2 relais is niet nodig (volgens mij) ;)

Zeg niet dat het simpel gaat zijn,en kabeltje meer trekken dat is geen probleem.
Heb al 1100 m kabel gekocht voor verlichting en stopkontakten.
Dan zal het op die 23 utp kabels niet meer aankomen :)

mvg

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor shooter » 31 Mei 2016, 23:06

1100 is het dubbele van een normale woning. dan heb je zeker alles wel naar een centrale plaats gebracht, en zou je zomaar alles ook centraal kunnen bedienen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Mei 2016, 21:40

Re: Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor boup » 01 Jun 2016, 10:30

Een deel van de verlichting gaat bediend worden met drukknoppen.
Wc / berging / garage / slaapkamers gewoon met schakelaars.
Heb inderdaad genoeg stopk (150) voorzien (beter 1 teveel dan 2 te weinig) :lol:
Nu moet ik alleen nog 200m tvkabel /200m alarmkabel/en een 300m utp klasse 6.
En dan zal ik bijna rond zijn met de kabel ;)

mvg

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Weet niet waar ik het juist moet posten

Berichtdoor nicoverduin » 01 Jun 2016, 10:33

Ik leest het al... De keuze is kennelijk al gemaakt.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten