servomotor transistor

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

servomotor transistor

Berichtdoor superpeter » 13 Jan 2016, 19:57

hallo allemaal.

ik ben bezig met het bauwen van een robot.
in de robot komen 8 servomotoren te zitten van 5v.
deze wil ik aan sturen via arduno.
egter moet de snelhijd variabel zijn dan wel zelfs helemaal stil te zetten.
nu zat ik te denken om aan tusen ieder motertje en de 5v+ een transistor te hangen en dan via het 3de contactje van uit de anologe poorten van arduino de het spaningkje te sturen die bepaald hoe snel de moter draait.
egter weet ik niet welk type transistor ik hiervoor nodig heb.
weet iemand toevalig welk type transistor het beste te gebruiken is?

groeten: peter vd linden

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: servomotor transistor

Berichtdoor shooter » 13 Jan 2016, 21:21

wat voor servomotoren bedoel je die kleine S9 dingen.
ja die kun je ook langzaam laten lopen, maar dat doe je in de software door de positie langzaam te veranderen waarop de motor dus langzaam verandert.

5 Volt is erg weinig vermogen (sowieso apart voeden) dus je zult het of heel erg goed moeten balanceren, en veel vertraging en dus langzaam beweging hebben.

Een servomotor is een gestuurde motor met een tijdssignaal.
verder heb je nog gelijkstroommotoren en ja die kun je met een transistor op een PWM uitgang redelijk goed in snelheid regelen, daar heb je een PNP transistor voor nodig en welke dat is afhankelijk van het vermogen van de motor.
zelfde voor een FET trouwens, alhoewel een BUZ11 dan prima is.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

Re: servomotor transistor

Berichtdoor superpeter » 13 Jan 2016, 22:18

hallo

het exakte type moter weet ik niet.
ik gebruik de onderdelen uit een iqbot.
deze is namelijk kapot in de zin dat de printplaten storingen geven.
in het volgende linkje is wel te zien welk motertje het is of altans hoe hij er uit ziet.
http://www.robonova.nl/iqbot/bouw/pdf_nl/deel32.pdf

groeten: peter

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: servomotor transistor

Berichtdoor shooter » 14 Jan 2016, 11:27

aha dat helpt veel, een link.
heb een paar youtubes gekeken onder andere over de bouw.
Het zijn dus een heel stel plastic dingen die met schroeven aan elkaar zitten, en maar afwachten of je het ding in elkaar kunt krijgen.
dus vraag 1 is hoeveel heb je?
als je de mechanica hebt ben je een heel eind, je kunt eigenlijk wel alle dingen gebruiken hoor, want het is allemaal vrij standaard, je zult voor het display echter wel een hoop pinnen vrij moeten maken of een I2C controller ertussen.

Nu terug naar je vraag wat voor motoren zijn het.
Het zijn gewone gelijkstroommotoren, echter door de encoder moeten ze wel met (de zwarte? draad aan de nul) en de witte draad van de motor gaat of naar de plus van de voeding is 6 Volt, of naar de - van de voeding en dat is -6 Volt.
daar zijn die kleine driepotige plastic dingen voor vlakbij de stekkers. (dat zijn inderdaad transistoren.) (kijk maar eens of er type opstaan (2 verschillende)
de encoder heeft een ledje en een sensor en een nul (die komt van de motor af)
gezien je kennisniveau zou ik voorzichtig beginnen en die iqbot even aan de kant zetten en voor je eigen robot losse onderdelen kopen (dat is goedkoper en niet zo beperkt)
je kunt in een later stadium als je het geheel een beetje onder de knie hebt die iqbot wellicht weer aan de gang helpen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

Re: servomotor transistor

Berichtdoor superpeter » 14 Jan 2016, 12:53

in hoevere ik de iqbot heb ik hem het HELEMAAL compleet.
inclusief de uitbrijdingen.
wat voorzigtig beginnen betreft.
had ik me al bedagt eerst rijdende maken dit omdat je dan niet zit met een maximale begeing .
de wielen hebben wel ook encoders (warschijnlijk voor de snelhijd te meten) dus die kan ik dan ook wel mee gaan puzelen.
daarnaa komen de bewegingen van hoofd en armen want dan kom je aan maxiemale punten te zitten.
en zo stap voor stap verder.
verder ga ik de printjes uit de iqbot NIET gebruiken dit omdat warschijnlijk daar juist de storingen in zitten.
agter de iqbot komt een karetje die de robot trekt en daarin komt alle electronika zo als de arduino mega en dergelijke.
voor de draden die naar de robot zelf moten zo als die van het display de knopen en zo voort ga ik 24 aderige draden gebruiken.
in de robot zelf komt ook een klijn bredboardje te zitten.
deze is voor de doorverbindingen en eventuele transitsoren en klijne electronica.

ik heb wel een basis kenis van electronica.
egter van arduino heb ik dus nog wijnig kenis.
dus ik zal zeker nog de nodige vragen hebben en ik hoop ook dat jullie me dan willen helpen met adviesen tips en dergelijke.

groeten: peter vd linden

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: servomotor transistor

Berichtdoor nicoverduin » 14 Jan 2016, 12:56

Peter,
Doe je het nu expres of zou een cursus Nederlands geen kwaad kunnen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 47
Geregistreerd: 13 Jan 2016, 19:22

Re: servomotor transistor

Berichtdoor superpeter » 14 Jan 2016, 18:13

nicoverduin schreef:Peter,
Doe je het nu expres of zou een cursus Nederlands geen kwaad kunnen?

nee ik doe het niet expres.
en een cursus Nederlands is geen optie.
ik weet dat ik slecht schrijf.
dit komt doordat ik een vorm van deceleksie heb.
terwijl ze op school altijd zijden dat ik te lui was om te leren.
dus bij deze men excuses voor het slechte Nederlands.
en ik zal proberen zo veel mogelijk te reageren van af men vaste pc en proberen de teksten die rood onderstreept worden of ik daar de goede woorden voor kan vinden zodat er hopelijk zo weinig mogelijk schrijffouten in zitten.
hopelijk is dit bericht dus al beter want heb hier de rode onderstreepte woorden vervangen door de suggesties die Mozilla me gaf

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: servomotor transistor

Berichtdoor shooter » 14 Jan 2016, 18:49

NICO, Koest!!!!
het is vernederend voor iemand om zoiets te constateren .
Het is mij overduidelijk dat hier sprake is van dyslexie. Daar gaan de vragen ook helemaal niet over.

Als je inderdaad het rijden eerst doet, dan kun je daar niks kapotmaken, en ja die encoders zijn voor de snelheid, of omwentelingen, een hoek maken van 90 graden is bijvoorbeeld 100 pulsen. een oude muis doet het veel beter en preciezer.

het probleem met de storingen is meestal onjuiste afstelling, en natuurlijk kun je niet in het programma van de iqbot zelf.

Zoek eens uit hoe de voeding in elkaar zit nu.

En wat ik ook al in een eerder bericht zei, laat die iqbot even voor wat het is, en experimenteer met een zelfgemaakte van meccano of zo.
er zijn voldoende motortjes etc.
Ik denk dat je erg beperkt wordt door de encoders bijvoorbeeld die geen richting zien, door al het plastic is het erg meoilijk iets te proberen.
Gewoon lekker proberen en vragen stellen, kijk ook eens op arduino.cc daar kun je veel leren van de arduino (is wel engels, maar er is ook een nederlands boek.)
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten