Afwerken project...

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Afwerken project...

Berichtdoor snewpers » 08 Nov 2015, 13:14

Hoi

Als ik de 'real world projects' bekijk op internet valt me op dat het bijna altijd half open projectdoosjes zijn met een rommeltje kabels er om heen, soms nog op een breadboard. :D
Ik zou het zonde van de tijd vinden als een afgerond project er met een hoop kabels bij bungelt. Of schat ik de arduino te hoog in en hoort het ook enkel een proefopstelling te zijn?
Is het zo lastig om aan afwerk materialen te komen voor projecten? Ik heb gezocht naar een nette manier om bv digits in een doosje te krijgen, maar kan geen afwerk-frames o.i.d. vinden. Weet iemand of die er zijn?
Ik wil mijn project netjes afwerken want ben ook van plan 'm te gebruiken...

Thx!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Afwerken project...

Berichtdoor nicoverduin » 08 Nov 2015, 14:31

Afwerken in kastjes is meestal het meest onderschatte deel van een project. Er zijn kastjes in de handel zat maar die hebben vaste maten. Dat hoeft niet altijd te betekenen dat er een Arduino oid in hoeft te passen. En daar je vermoedelijk over enkelstuks praat zul je je moeten aanpassen aan wat er beschikbaar is. Enkelen hebben de toegang (en durf) om naar een FabLab te gaan en daar een front bijvoorbeeld te laseren. Ik heb ooit nog eens panelen laten maken (100 stuks) met kleurendruk in aluminium. Maar dan praat je wel over iets van 500 euro excl. BTW. Voor een enkele plaat (ongeveer euro kaart formaat) was het meer dan 150 euri.
Hammond Manufacturing maakt op zich mooie kastjes. Maar ik maak dan ook mijn eigen PCB's en kan die aanpassen aan de kast van de leverancier.
Zelf vind ik trouwens een Arduino niet voldoende voor een praktijk situatie. uitstekend voor prototyping maar te gammel om in real=life situaties te gebruiken.
Alternatieven zijn de 3D printers, maar die halen nu eenmaal niet de kwaliteit van een mooi deftig afgewerkt product.

Samenvattend: afwerk mogelijkheden zat. 't is maar net hoe groot jouw portemonnee is.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Afwerken project...

Berichtdoor snewpers » 08 Nov 2015, 22:11

Hoi Nico, bedankt voor je reactie... ben wel een beetje 'geschrokken' van je opmerking dat de Arduino te gammel is voor een praktijksituatie. Bedoel je daarmee dat, zoals in mijn geval, een startsysteem + timer het niet overleven zodra ik alles gesoldeerd en afgewerkt heb? Heeft een Arduino een bepaalde levensduur en gaat het door gebruik 'kapot'?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Afwerken project...

Berichtdoor nicoverduin » 09 Nov 2015, 00:29

De levensduur zal geen probleem zijn. Die connectors aan de zijkant wel. Dat blijven gammele verbindingen. Die ga je niet tegenkomen in bedrijfsmatige circuits. Dan zou je ze eigenlijk al moeten vervangen voor schroef klemmen oid om het nog een beetje stabiel te krijgen. Je zal weinig Arduino's in commerciële toepassingen tegenkomen terwijl de processor in veel gevallen prima is en ook gebruikt wordt. Hoe zou dat komen.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Afwerken project...

Berichtdoor shooter » 09 Nov 2015, 09:49

Ik gebruik de UNO en MEGA vooral voor debugging en demonstratie.
als het in een kastje moet gebruik ik voor enkelstuks een gaatjesprint en een NANO en dan soldeer ik het geheel aan elkaar, en dat kan dan in een klein kastje.
display en knoppen onder een stuk gelamineerd papier. deksel hoeft dan niet netjes te zijn.

en ja ik geef nico helemaal gelijk de connectoren zijn gammel, wat wil je ook voor die prijs, maar voor het spelen is het prima.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Afwerken project...

Berichtdoor snewpers » 09 Nov 2015, 10:01

Bedoelen jullie met gammele connecties de zwarte connectors waar die jumperkabeltjes in moeten?
De uno's die ik heb hebben ook nog gaatjes langs die connectors zitten, daar wilde ik alles aan elkaar solderen zodra het met de kabeltjes goed werkt. Gaat dat dan ook een probleem vormen of is het enkel die zwarte dingen die gammel zijn?

Thanks!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Afwerken project...

Berichtdoor nicoverduin » 09 Nov 2015, 14:14

Die zwarte connectoren is inderdaad bagger. Je hebt ook schroef connectoren met 0.1" spatiëring. op ebay
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten