12volt regulator en capasitor.

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 26
Geregistreerd: 06 Jun 2014, 00:07

12volt regulator en capasitor.

Berichtdoor raduen » 29 Aug 2015, 00:26

Help,

Ik wil een arduino en easydriver voorzien van een 12 voltage regulator.
Op Google zie ik vaak dat men 1 of 2 capacitors gebruiken in combinatie met een voltage regulator.

Hoe weet ik welke waardes ik moet gebruiken voor de capacitors?
Ik gebruik een batterijenhouder met 10 1.5v/1.2v batterijen.

Help.

Ps. Als het de voltage regulator niet nodig is wil ik toch weten hoe je het moet berekenen.

Gr,
Raduen

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: 12volt regulator en capasitor.

Berichtdoor bigred » 29 Aug 2015, 07:39

De arduino kan een externe spanning van 12 volt prima aan dus je hebt niet perse een spannings regelaar nodig:
http://playground.arduino.cc/Learning/WhatAdapter

Ik heb geen idee hoe je de condensatoren berekend.
Ik gebruik gewoon de waardes die ze in de datasheet voorschrijven:
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet_pdf/fairchild-semiconductor/7806_to_7812.pdf

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 12volt regulator en capasitor.

Berichtdoor nicoverduin » 29 Aug 2015, 08:39

Een goede voeding ontwikkelen is niet zomaar ff iets. Zoals Bigred al aangeeft, gewoon de data sheets gebruiken. Daarnaast, als je gebruik maakt van een batterij, hoeft op de ingang vaak geen grote elco omdat de batterij zelf al een stabiele spanning afgeeft. De grote elco bij de ingang is vaak voor gelijkgerichte voedingen om een piekstroom afname op te vangen. Bij een batterij heb je daar vrijwel geen last van. Op de uitgang gebruik izelf nooit meer dan 10uF. Bij een grote waarde zal de regulator niet goed kunnen regelen omdat de spanning te traag de stroom variatie volgt. Tenslotte gooi ik zelf op de in en uitgang een 100 nF keramisch capje om de ruis te onderdrukken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 12volt regulator en capasitor.

Berichtdoor shooter » 29 Aug 2015, 11:15

een condensator wordt daar gebruikt waar geschakeld wordt, hierdoor ontstaan allerlei pikejes (want het is tenslotte allemaal aan/uit met een flinke snelheid.
een condensator zorgt voor het filteren zodat je ze niet meer merkt, dus een soort middelen van de spanning.
de berekening is afhankelijk van de componenten die gebruikt worden, bijv een oude 7812 is analoog en kan dus met kleine condensatoren genoeg hebben.
maar een 200 bijv is schakelend (en dus wordt de transistor helemaal opengegooid, en al die energie moet wel even opgelsagen worden.

dan nog een opmerking: vaak worden een grote en een kleine naast elkaar gezet, dat is expres want de grote heeft een beperking in de frequentie waarvoor het kleintje dus bedoelt is.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten