1ste bericht. Hallo.

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 Jun 2012, 12:04

1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor WallyCom » 22 Jun 2012, 14:15

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum (zelfs mijn aller 1ste bericht op één forum).
Ik heb zelf momenteel een vraagje en ik kan eventueel anderen helpen bij het oplossen van problemen welke ik zelf reeds ben tegengekomen.
Ik ben sinds kort in het bezit van een Arduino Uno R3.
Dit board heeft geen power switch waarmee je kunt kiezen tussen USB- of externe power.
Volgens de beschrijving 'kiest' het board zelf welk aansluiting het moet gebruiken.
Maar stel ik heb meer stroom nodig voor mijn circuit en wil ook het programma van de µC aanpassen.
Kan ik dan ongestraft beide aansluitingen gelijktijdig op het boardje aansluiten ?

M.Vr.Gr.,
Harry.
M.Vr.Gr.,
Harry

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 Jun 2012, 12:04

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor WallyCom » 22 Jun 2012, 15:12

Hoi,
Bij het verder snuffelen op dit forum heb ik onderstaande tekst gevonden welke ooit door bignet in een antwoord op een vraag is geplaatst.
Echter ; Ik wacht even een op een reactie alvorens ik dit zelf uitprobeer.
M.Vr.Gr.,
Harry.

"Re: verschil uitgangsspanning
door bigred » za apr 14, 2012 10:22 pm

Deze spanningsval is inderdaad het probleem, een ethernet shield kan hier niet goed tegen.
De shield gaat niet stuk maar zal ook niet meer werken bij zulke lage spanningen.

Probeer je dit met je arduino aan een voedings adaptor of aan de usb poort.
Vooral van sommige laptops en mini desktop computer is de uitgangs spanning van de usb vrij laag.
Bij iets belasting zakt die spanning nog verder in elkaar.

Meet de spanning eens op de 5 volt uitgang van je arduino, het liefst terwijl je een sketch draait en er een aantal leds aan hebt hangen.

Doe daarna dezelfde test nog eens met een stekker adaptor op je arduino.
Je kan op de arduino een stekker adaptor gebruiken en je usb ingeplugt laten om sketches te versturen.

Voor deze setup maakt het niet zo veel uit maar normaal zet je je pinmodes eenmalig in je void setup en niet in je loop."
M.Vr.Gr.,
Harry

Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor hmjswt » 22 Jun 2012, 20:11

Beste Harry,

Het heeft geen zin om de Arduino Uno zowel via de USB als via de externe stroomaansluiting te voeden.
Per poort, de UNO heeft er in totaal 20, mag maximaal 40mA worden getrokken.
Dat betekend dat de Uno maximaal 500mA mag gebruiken.
De Uno is hier zelfs tegen beschermd. Als de Uno meer dan 500 mA trekt wordt hij van de USB losgekoppeld om de USB uitgang van de computer te beschermen tegen overbelasting.
Als je een ontwerp heb dat meer dan 500 mA nodig heeft, is het verstandiger dat op een apart PCB, bij Arduino heet dat een shield, op te bouwen en dat shield van een eigen voeding te voorzien.

Groet,
Henk SWT

Gebruikers-avatar
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 Jun 2012, 12:04

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor WallyCom » 22 Jun 2012, 20:38

Hallo Henk,
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik begrijp wel dat ik niet al te veel van het board mag/kan trekken ;
De onderdelen van de voeding voor het project wat mij voor ogen staat heb ik al 2 mnd hier liggen.
Ik ben momenteel een aantal zaakjes aan het testen en ik meende dat het board niet genoeg spanning via de USB-poort kreeg.
Eerlijk gezegd heb ik dat niet echt nagemeten en meten is weten, toch ?

Nogmaals bedankt voor de reactie, maar nu zit ik nog steeds met de vraag of het mogelijk is beide spanningsbronnen in te pluggen en schakelt het board (Arduino Uno R3) dan zelf naar de externe voeding ?

M.Vr.Gr.,
Harry.
M.Vr.Gr.,
Harry

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor pjh » 24 Jun 2012, 01:01

Beste Harry,

Je vraag over stroom via USB en de power-plug had/heb ik ook.
Wat ikzelf gedaan is, is afkijken!
Toen ik mijn eigen arduino wilde bouwen, heb ik als tussenstap een arduino-kit bij Sparkfun.com gekocht. Heel leerzaam.
De eagle-files kun je van hun website downloaden.
Hieronder drie keer hetzelfde weergegeven.
In het middelste plaatje staat de stroom die via de USB komt.
In het onderste plaatje staat de stroom via de power-plug.

ad middelste plaatje:
A. stroom vanuit USB
B. hier komt de 5 volt vanuit de power-plug (zie F. verderop) samen met de USB 5 volt.
C. 10uF condensator voor de 5Volt lijn
D. 5 Volt pinnetje op de Arduino

ad onderste plaatje
A. 6-12 Volt vanuit Power-plug komt binnen
B. een PTC wordt warm bij te veel stroom. Het is een Thermistor, dus de weerstand gaat snel omhoog bij teveel stroom. Dus vandaar de naam: 'resettable fuse'. Is bescherming
C. Diode. Dus stroom kan alleen van B. naar D. Niet andersom
===> Hier je antwoord: USB stroom loopt nooit 'terug' je power-line in. Het maakt voor de arduino niet uit waar de 5 volt vandaan komt.
D. Diode komt uit op lijn die twee kanten opgaat. Naar beneden gaat het naar een eigen
E. 10uF diode, die de rimpels uit de 6-12 Volt lijn haalt, en op de
F. Vin-pin van de Arduino zet.
G. De 6-12 Volt stroom gaat na de Diode ook naar boven, naar de ingang van de LM7805, die er mooi 5 Volt van maakt en op de 5 Volt lijn van de Arduino zet via de B. van het plaatje hierboven.

Nu heb ik hier een arduino-kit genomen, omdat die eenvoudig in elkaar zit. Je kunt ze rustig naast elkaar / door elkaar gebruiken.

Wie heeft aanvullingen?

Groet,
Paul

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor Duality » 24 Jun 2012, 02:07

was het niet zo, dat als je een externe voeding had, de voeding van usb uitgezet werd?
dan kan je de arduino nog wel programeren lijkt mij, want dan heb je alleen rx en tx en ground nodig :)?

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor pjh » 24 Jun 2012, 09:43

Wanneer je een externe voeding gebruikt, kun je de 5 volt van de usb uitzetten. Alleen is dit bij een arduino volgens mij niet mogelijk. Wanneer ik een ftdi-basic gebruik, laat ik de 5 volt lijn altijd weg, als ik toch al een externe stroombron nodig heb.
Het is mij overigens nog niet gelukt een Atmega te programmeren zonder de DTR lijn.

Wanneer ik zelf een arduino op een breadbordje maak, zet ik ook nog een diode vanaf de usd naar de verdere 5 volt stroomlijnen. Zo kan er geen stroom van de extrne naar de usb. Va usb naar extern kon al niet ivm de diode uit bovenstaande stuk. Ik weet alleen niet of dat zinvol is.

Groet, Paul

Gebruikers-avatar
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 Jun 2012, 12:04

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor WallyCom » 24 Jun 2012, 14:16

Hallo Paul, Duality, Henk en een ieder die dit leest,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb op "Arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno" nog maar eens naar de specificaties gekeken voor de Uno R3.
Hier staat niet expliciet vermeldt dat beide spanningsbronnen niet tegelijk mogen worden aangesloten.
Wél staat hier vermeldt "The power source is selected automatically".
In geval het eerste project vordert en ik de µC "stand alone" ga bouwen, zal ik de 5V aansluiting van de USB aansluiting niet doorverbinden in het schema, alleen de
GRD en data aansluitingen zodat ik de scetch later altijd nog kan bijwerken.

Momenteel heb ik 2 projecten welke ik voor het begin van de komende biljartcompetitie wil realiseren (dit lukt mij nooit omdat de tijdsspanne erg kort is).
1. Een uitbreiding op een bestaand scorebord voor carambole biljart.
16 st. 5 x 7 Dot-Matrix (zelfbouw).
2. Analyseren van de biljartstoot m.b.v. een accelerometer.

Ik zal t.z.t. zoveel als mogelijk documenteren en op het forum plaatsen.
Voor de zelfbouw van de Dot-Matrix display (560 led’s), wil ik een LED-tester bouwen.
Het is zonde om achteraf LEDjes te vervangen die minder licht afgeven o.i.d..
Heeft iemand hier een idee voor ; kopen is altijd nog een optie (Conraad), maar daar ga ik niet voor.

M.Vr.Gr.,
Harry.
M.Vr.Gr.,
Harry

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor pjh » 24 Jun 2012, 23:41

Ik weet niet of hij nog wel te koop is, maar een klein jaar geleden ben ik met deze ic in de weer geweest (http://www.sparkfun.com/products/8940)
Het is een Lichtintensiteit naar Frequentie chip. Was niet duur. Stop hem met een LEDje in een absoluut donkere ruimte, en je hebt een meting die herhaalbaar zou moeten zijn.
Volgens mij zijn er honderd manieren. Ik ga de IC eens opsporen... de reproduceerbaarheid testen.

Voor mij is het ook interessant om een goede lichtmeter te bouwen voor mijn 'Vintage LED displays'. Vaak staat de helderheid van deze displays uit de jaren 70-90 erop gedrukt. Op een DL2416 staat bijvoorbeeld "8311 F". Dat betekend 11de week in 1983 & helderheid "F". Omdat je een display vaak uit meerdere modules maakt, wil je de helderheid laten overeenkomen.

Ik ga maar eens een heel donker doosje zoeken....

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor Duality » 26 Jun 2012, 04:31

wallycom, het zou geen probleem mogen zijn om zowel te voeden van extern als usb hebben aangesloten, er zit ergens op het arduino bordje een kleine chip, die slecteerd welk de beste keuze is :)

Geweldig! Documenteren daar houden we van ;)

Groet,
Duality

Volgende

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten