1ste bericht. Hallo.

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 Jun 2012, 12:04

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor WallyCom » 28 Jun 2012, 04:44

Hallo een ieder,

Ik schrijf dit bericht voor de tweede keer omdat het dus de eerste keer verkeerd ging.
Ik zal in de toekomst elk bericht bij concepten bewaren terwijl ik het maak, het is anders zonde van de tijd.

Duality; Heb je zelf al eens geprobeerd een arduinoboardje tegelijkertijd op beide voedingen aan te sluiten ? Uit jouw laatste bericht begrijp dat dit niet zo is.
Ik heb zelf maar 1 boardje (en 1 losse IC), maar zodra ik toch een poging waag, zal ik hierover berichten.

Paul; Sen-08940 gegoocheld en op eerste pagina. 7,70 euri. Leverancier zelf FF zoeken.
Maar ik denk eerder aan stroom consumptie dan licht emulsie.
Indien de consumptie niet juist is (van een LED in badge LED's) is de lichtopbrengst ook waarschijnlijk afwijkend en snel visueel vast te stellen.

Wat betreft mijn project(en).
Bezig met KeyPad analoog uitlezen.
en tevens hardware matig debouncen van desbetreffende.
Ik zal hierover in het forumonderdeel 'Projecten' brichten.

Oja, iemand ervaring met SEN-08940 e/o TLC5940 ?
M.Vr.Gr.,
Harry

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor pjh » 28 Jun 2012, 07:21

Die tlc5940 heb ik aan de praat gekregen. Het heeft 16 high current sink kanalen. Dus PWM op de 'min'. Heb hier 5 rgb leds op gezet (3x5 = 15, dus 1 kanaal over.) zie filmpje voor eerste poging: http://www.youtube.com/watch?v=to-WUVx0jX0&feature=youtube_gdata_player. De sketch had ik weer van een ander via internet. Wil hem wel opsporen als je vast loopt.

Nb: die sens-08940 oid kan ik niet vinden. Lijkt een sparkfun.com productnummer....
Update: sorry, snap hem nu. Is sparkfun code van die lichtsensor. Sorry. Die verkopen ze niet meer...

Gebruikers-avatar
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 Jun 2012, 12:04

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor WallyCom » 28 Jun 2012, 11:13

De Sen-8940 voor 7,70.
http://www.futurehouse.gr/index.php?mai ... ts_id=3924
Ik wist dat ik het gezien had.
M.Vr.Gr.,
Harry

Gebruikers-avatar
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 Jun 2012, 12:04

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor WallyCom » 28 Jun 2012, 13:47

M.Vr.Gr.,
Harry

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor pjh » 28 Jun 2012, 22:50

Dat is eigenlijk wel toevallig. Dat je met dat linkje komt. Want ik wilde je net wat nadelen geven van die tlc5940 i.c.m. een arduino. Maar je linkje geeft meteen de oplossing, ookal is die oplossing niet voor de beginner.

Ik ken je expertise natuurlijk niet, maar uit je berichten maak ik op dat je een 16 x 5 bij 7 display wilt maken voor het biljarten. Ik neem aan dat je daar de tlc5940 voor gaat gebruiken.

Probleem(pje) is namelijk de grote hoeveelheid enen en nullen die in zo'n tlc5940 gaan. Voorbeeld: met 2 x een shiftregister heb je met 16 bits, 16 lijnen output. De TLC5940 heeft 4096 grijswaarden, dus 12 bits per kanaal. Dus 16 x 12 bits = 192 bits per tlc5940. De sketch die ik gebruikte, stuurt direct PORTB aan, om de nodige snelheid te bereiken. In jouw voorbeeld hierboven zetten ze de clock van de TLC5940 direct op de klok van de AVR. Dit doen ze dus zonder arduino-IDE. iets waar ik nog niet aan toe ben (gekomen).

Ik weet niet wat de eisen zijn voor je display, maar je zou ook alfanumeriek kunnen proberen. De eerste "LED-displays" waren Numeriek, dus 7 segmenten. Later kwam de 14 e/o 16 segment displays. Hierop konden alleen westerse tekens getoond worden. Toen de techniek verder ging, kwamen de 5x7 dot-matrix displays.

Ik heb momenteel zelf in bestelling deze: http://www.ebay.nl/itm/2-inch-large-16-SEGMENT-Reddish-Orange-Alphanumeric-Common-Anode-LED-Display-/280902147825?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4167129ef1
Deze zijn meer dan 5 centimeter hoog (totale hoogte 7,4 cm). Dat is vanaf grote afstand leesbaar. En je kunt er alle tekst mee maken die je maar wilt. En je hoeft alleen de punt een iets grotere weerstand te geven. Ben je klaar met een paar shiftregisters.

Maar misschien had je hele andere plannen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor bigred » 29 Jun 2012, 07:43

Wat betreft de voedings spanning:
Ik heb al meerdere keren een adaptor op de voedingsplug aangesloten terwijl ik de usb aangesloten had, ging bij mij altijd goed op me arduino uno.

Ik had dit nodig omdat de usb poort van me laptop niet genoeg stroom kon leveren voor lcd, ethernet en wat ledjes tegelijk.

Gebruikers-avatar
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 Jun 2012, 12:04

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor WallyCom » 03 Jul 2012, 11:34

Dag luitjes;
Mijn allereerste vraag is door Bigred beantwoord. Dank je hiervoor.

Paul;
Wat betreft deze 16 of 17 segment displays, mooie prijs, maar past niet in mijn plaatje.
Ik ga werken met 16 st. 5x7 dot matrix en die maak ik zelf van rode led's.
Shift registers = 74HC595 10st. voor de kolommen en 1st voor de 7 rijen.
Voor de stroom op de rijen zal ik waarschijnlijk 2 st. ULN2003 darlington array's gebruiken.

Maar het lijkt mij verstandig om met een nieuw forum-item te beginnen hierover onder 'Overige Projecten'.
Ik "zie" jullie aldaar.
M.Vr.Gr.,
Harry

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: 1ste bericht. Hallo.

Berichtdoor pjh » 03 Jul 2012, 22:16

ga ik daar verder...

Vorige

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten