Arduino is over hoogtepunt heen.

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar

Arduino is over hoogtepunt heen.

Berichtdoor Koepel » 02 Okt 2018, 01:44

Bij Google Trends zijn interessante dingen te ontdekken.

De zoekterm "arduino" in Nederland is over het hoogtepunt heen.

Afbeelding

Dat is gelijk aan hoe het wereldwijd gaat.

Afbeelding

Ter vergelijking hieronder de zoekterm "stofzuiger". Voor een stofzuiger wordt steeds minder naar een winkel gegaan, en steeds meer online gekocht. Dat is duidelijk te zien.

Afbeelding

Ook als ik op andere dingen zoek die met elektronica te maken hebben, dan neemt dat af. Dat is zowel in Nederland en ook wereldwijd. Zelfs "raspberry pi" neemt af.

De steden vanwaar gezocht wordt naar "arduino" zijn:
1 Delft
2 Eindhoven
3 Enschede
4 Haren
5 Veldhoven
6 Leeuwarden
7 Arnhem
8 Houten
9 Drachten
10 Groningen

Dat zijn vooral steden met technische studenten. Ik begrijp alleen "Haren" niet. Misschien wonen daar veel studenten die in Groningen studeren.

De afname van de interesse voor "arduino" komt misschien omdat tegenwoordig door de smartphone een hobby niet meer nodig is. Misschien is er minder interesse in techniek omdat Mythbusters is gestopt. Misschien doordat de Arduino organisatie vreemde processors toeliet, waarvan sommigen nooit vrij van bugs waren. Misschien is het te veel verwaterd, doordat Adafruit en Sparkfun hun eigen "compatible" boardjes zijn gaan maken.

Arduino is een platform om snel een prototype in elkaar te zetten. Toch zijn er veel mensen (zoals ik) die een Arduino project maken dat jarenlang altijd aan staat, maar zelf geen PCB willen maken. Daar zou de Arduino organisatie in kunnen springen.

Advertisement

Gebruikers-avatar

Re: Arduino is over hoogtepunt heen.

Berichtdoor baco1978 » 02 Okt 2018, 07:49

Grappig om zo die statistieken te zien.

Het is te hopen dat het alleen wat daald en daarna op een bepaalde gemiddelde blijft hangen.

Het zijn zeker fijne bordjes om mee te werken, lekker universeel in te zetten.
het enige jammere vind ik zelf dat niet alle headers op de juiste afstand zitten zodat je je een prototyping printje rechtstreeks op een arduino kon prikken.
maargoed met de pro mini heb je dat probleem natuurlijk niet
Met vriendelijke groet Arjan

Re: Arduino is over hoogtepunt heen.

Berichtdoor HarvdLaan » 16 Nov 2018, 07:09

Hm, Haren, dure omgeving voor student om te wonen!
Zou het zo kunnen zijn dat iedereen inmiddels Arduino op zijn juister plek weet te vinden en daarom minder zoekt
Stofzuigers meer omdat de vervuiling erger wordt ;)

Terug naar Theekransje